En promenad på motionsspåret/vandringsleden runt Hedgärdessjön, Marks kommun.

Övrigt Västra Götaland Bad, Friluftsliv, blommor, fritid, natur, naturområde, naturstig, promenad, promenadguide, promenadstråk, promenera, skogspromenad, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips Permalink1
Detta är ett tips jag fick av en som heter Christer från Skene. Det har nu gått ett bra tag sedan Christer första gången tipsade mig om att gå runt Hedgärdessjön, det var före man upprustade vandringleden runt sjön. På den tiden kunde det vara svårt att hitta runt sjön och det fanns en del blöta partier som måste forseras, enligt Christer. Men detta är historia nu, idag kan du utan minsta bekymmer rulla med dig en barnvagn runt på den helt grusade leden/motionspåret. Något som jag och far som älskar att vandra på fina mjuka skogsstigar inte blev helt förtjusta i. Jag har full förståelse för att man vill underlätta framkomligheten på sanka partier, men här hade man även grusat fina torra skogsstigar. Men men, nu är stigen grusad och man måste visa dom eldsjälar respekt som gjort detta mastodontjobb och kanske är det preparerade spår som människan av idag behöver för att kunna ta sig fram i skog och mark. Nåväl, här är i alla fall tips på ett mycket välpreparerat spår på ca: 4 km som tar dig genom en mycket vacker natur runt Hedgärdessjön. Spåret har blivit utsett till ett av Sveriges 100 bästa motionsspår av http://motionsspar.blogspot.se  Det är 2 löpare som testat motionsspår i 290 kommuner och spåret vid Hedgärdesjön kom på 93e plats. Dock var det inte på naturen man skrapade hem mest poäng utan på framkomlighet och utbud. Det betyder att man även tagit med övriga spår vid Hedgärdessjön i bedömningen. Se karta över spåren lite längre ned.

3 juni 2017

Vi lämnade regnvädret bakom oss när vi körde från Göteborg och österut mot Skene. Regnet skulle inte hinna ifatt oss på flera timmar.

Vi svängde av väg 156 in på Hedgärdesvägen som ledde helt fram till parkeringsplatsen för badet och SOIS klubbstuga. Nedan bild på parkeringen.

Vi började med att kolla in Skene Sim & Idrottssällskaps klubbstuga som låg fint ute på en udde i södra änden av sjön. Vi läste att deras café var öppet på fel dagar, torsdagar och söndagar, men nu var det lördag. Läs mer på klubbens hemsida om att t.ex. hyra klubbstugan, eller om du har funderingar kring spåren, bastun eller något helt annat som rör klubben: http://www.skenesim.o.se/

Från bänken intill klubbstugan har man fin utsikt över sjön och badplatsen. Det var lugnt nere vid bryggorna, än så länge.

Ovan en karta över alla spåren från klubbstugan, spåret runt Hedgärdessjön är det vita. Nedan ser ni hur det är märkt, 4 km betyder att spåret är 4 km långt.

Så hade vi tagit oss ut på spåret, som följde nära inpå sjöns västra strand. Vi gick således det vita spåret medsols.

Efter en liten stund passerade vi en grillplats, se kartan nedan. Jag har vitmarkerat hur leden går i stora drag.

Det fanns gott om avstickare ned till vattnet och ut på uddar. Bilden ovan är från en av dessa djärva utflykter.

Mycket fin spång över myren. Här var det nog svårt att ta sig fram tidigare då myren leder helt ut till sjön.

Och så var vi på utflykt igen bort från spåret/leden ut på en udde (den lilla slipsen i norra änden av sjön).

Bild ovan: Vy bort mot Nordenabb.

Det var bara att följa grussträngen så kom vi rätt. Nu befann vi oss lite närmare Nordenabb som man ser mellan träden rakt över vattnet.

Bilden ovan är jag mäkta stolt över. Jag har 10 sekunder på mig till självutlösaren på min kamera tar bilden, och.....

Bild ovan: Cyklist på gång. Nedan bild på en fin rastplats, jag har skrivit Rastbänkar på kartan.

Här njöto vi till fullo med en fin vy över sjön och bort mot husen på nordenabb. Nu hade vi gått ca: 2,5 km och hit hade vandringen varit mycket fin.

Bildl ovan: Så här såg det ut när vi hade avverkat 3 km. Efter rastplatsen var det en ganska tråkig promenad ett tag, långt bort från vattnet. Detta parti är också lite kuperat så ni som rullar på en barnvagn kommer att få anstränga musklerna lite här. Men bli inte avskräckta för det var alls inte så farligt. Jag simulerade nämligen att jag rullade en barnvagn uppför backarna och det gick lätt.

Bild ovan: Jag brukar inte gilla kalhyggen, men ibland skapar ett kalhygge fina vyer. Denna rastbänk har jag märkt Rastbänk på kartan.
Kalhygget ställde dock ändå till det lite för oss. Jag hade nämligen tänkt att gå så som leden gick tidigare då den följde en stig från toppen ned mot sjön (stigen ser ni på kartan norr om spåret). Men kalhygget gjorde att jag fick ändra våra planer. Men i efterhand såg jag att det hade gått fint och markeringspinnar satt kvar.

På bilden ovan hade vi åter klivit av spåret och tog oss på fin stig runt udden öster om klubbhuset. Vi kom in i en liten vik fylld med småbåtar och precis där tar detta vandringstips slut. Vi var mycket nöjda med vandringen runt Hedgärdessjön trots att den preparerade grusstigen inte bjöd några rötter att snubbla över.

Nu bar det av iväg mot ett annat naturområde Christer tipsat om vid Hanatorps camping.

Film från detta Vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad?  Ja, den är toppen.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing

#1 - - Christine Johansson :

Vilket fint reportage om Hedgärdessjön som för alltid kommer ha en speciell plats i mitt hjärta, Skenebo som jag är, fast bor i Örby. Tack för en fin läsning, jag kommer absolut följa din blogg. :-)

Svar: Tackar Christine, ha en fin sommar.