Naturreservat Kråkebo med utsikt från Kråkeboberg. Ulricehamns kommun.

Övrigt Västra Götaland Bad, bokskog, friluftsliv, fritid, kultur, natur, naturområde, naturreservat, naturstig, promenad, promenadguide, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink1
26 maj 2017
I detta vandringstips följer vi vandringsleden Åsundenleden från Åsastugan genom Kråkebo naturreservat. En ganska så kuperad upplevelse, i alla fall upp och ned Kråkeboberget. Vi vände tillbaka igen mitt i bokskogen i södra delen av naturreservatet.
Hm..., jag vet inte om man var felvaggad denna dag, men min känsla var att vi drabbades av en trist promenad efter Kråkeboberg förbi Lilla Hästhagen och genom bokskogen. Åsundenleden höll denna sträcka bitvis på att växa igen och terrängen var allmänt risig, men leden var bra uppmärkt. Däremot tappade vi bort skyltningen mot "Strandskogen" som det var märkt och skyltat mot runt Lilla Hästhagen. Märkning och skyltar upphörde tvärt ute på en lerig åker så Strandskogen fick vi aldrig sett. Inte ens bokskogen inkasserade någon större mängd gillapoäng av oss. Det var i våra ögon inte någon vacker bokskog, så där blev det varken taget några bilder eller filmat. Men det är inte för att den skall vara vacker som bokskogen är skyddad som naturreservat. Det finns nämligen andra stora värden i bokskogen, tänka sig.

Så vi gör det enkelt för oss nu och glömmer att vi var till bokskogen utan koncentrerar istället detta vandringstips till en mycket fin promenad över Åsakullen och upp på Kråkeboberg som bjöd på en utsikt så långt ögat kunde se.

Strax efter Åsastugan kom vi fram till en ganska liten parkeringsplats avsedd för besökare till naturreservatet, se bild nedan. Här fanns en informationstavla med en karta, som ni kan se nedanför bilden nedan.

Enligt kartan vid parkeringsplatsen (ovan) gick det en stig från sommarstugorna vid foten av Kråkeboberg längst med vattnet och bort mot Stora Ekered. Eller rättare sagt, enligt kartan är det den ENDA stigen att ta sig fram på om man vill komma vidare till södra delen av naturreservatet. Den stigen kom vi att följa när vi var på väg tillbaka, men det kändes som att vi gick nästan rakt genom en sommarstugas altan. Lite som att vi deltog i en dålig version av Gevalias reklam "om du får oväntat besök".

Men Åsundenleden följer andra stigar över Kråkeboberg, se kartan nedan. Vi följde Åsundenleden ned genom hela naturresetvatet så som kartan visar. Gul märkt på kartan, men röd märkning i terrängen.

Efter knappt hundra meter kom vi fram till den här fina utsikt och rastplats. På bilden nedan ser man lite av sommarstugorna vi kom att passera vid foten av Kråkeboberg (till höger i bild).

Bild ovan: På Åsakullen sluttning växte den här gamla eken, den har dock slutat med det nu, att växa alltså. På bilden nedan är vi på väg ned från Åsakullen på stadiga trappor.

Ovan bild på märkningen vi följde (Åsundenleden). Nedan bild hur den såg ut ihop med blommor.

Här kom vi att lämna Åsundenledens röda märkning för en stund och följde istället gul märkning uppför en brant stig till utsikten. Det var lite bökigt med kamerastativen och jag hade ju släpat med två, som vanligt..

Bild ovan: Här pekade en svart pil ut mot utsikten, rastplatsen och den gula pilen fick vänta lite för nu skulle det kollas utsikt över Åsunden.

När vi var klara med utsikten visade gul markering vidare sista biten upp till toppen, där vi fann ett par bänkar med bord lite dolda bakom buskaget. Här har utsikten säkerligen varit fin en gång i tiden och likaså bänken som vi slog oss ned på. Den hade övertagits av myror som gillade att bitas.

Nu var vi tillbaka på Åsundenleden och tog oss ned från Kråkeboberg via Rasbranten, en halkig historia med gott om vissna löv, rötter, stenar och ett rep att hålla sig i. Det var tydligt skyltat så man visste vad som var upp och ned.

På bilden ovan följer vi stigen utmed sjön tillbaka till sommarstugorna och sedan på samma väg och stigar tillbaka över Åsakullen och till bilen, där vi...tja, startade. Tror att det blir ungefär 2,5 - 3 km att knata så som jag beskriver i detta vandringstips. Och detta var en trevlig promenad och ganska så kuperad.

Film från detta vandringstips

Barnvagnsvänlig promenad?  Nej! Men det går fint att rulla med sig en barnvagn fram till första utsiktsberget, dit är det ca: 100 meter.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing

#1 - - Mamma:

Jättefina blider och film.