En promenad till Thorskogsfallet och Stendammen, Lilla Edets kommun.

Vandring Bohuslän & Västkusten Bad, Bohuslän, Lilla Edet, Ronny Sveum, fritid, kultur, natur, naturområde, naturstig, promenad, promenadguide, promenadstråk, promenera, sevärt, skogspromenad, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, vattenfall, västra Götaland Permalink1
Den 30 april lockade Thorskogsfallet oss till Torskog/Västerlanda på västra sidan av Göta älv någon mil söder om Lilla Edet. Min stora nyfikenhet på en blåmärkt vandringsled vi kom att följa ned till Thorskogsfallet medförde att vi även fick uppleva Thorskogs slott.
Att jag alls fick upp ögonen för detta lilla och rätt okända vattenfall var tack vare den här webbsidan http://www.fridsamt.se/pilgrim/  där jag fann en bild på vattenfallet. Sidan beskriver den 11 km långa Pilgrimsleden mellan S:t Olofs källa och Västerlanda kyrka. Så vi letade upp källan och parkeringsplatsen med hjälp av vägbeskrivningen på sidan. Från S.t Olofs källa är det ca: 1 km till Thorskogsfallet.

Från Kungälvsvägen kör man mot Källseröd, men det är även skyltat mot S:t Olofs källa och vandringsled. Thorskogs slott ligger vid samma avfart. Den sista biten (ca: 150 meter) är det på mycket liten skogsväg man rattar fram kärran, nedan bild på parkeringsplatsen och vägen vi kom körandes.

Vi körde förbi S:t Olofs källa (bild ovan) på väg in till parkeringen. Nu hade vi tagit oss tillbaka dit och stod och inspekterade locket på källan på lagom avstånd. På stubben till vänster om oss ser ni en mugg att använda för att släcka törsten och hade vi varit snabba när vi lyfte på locket till källan hade vi kunnat fått med några grodor i muggen.

Planen var att följa Pilgrimsleden upp till Stendammen (ca: 1,2 km) och med en kort avstickare till Thorskogsfallet. Vi var absolut inte intresserade av att gå hela Pilgrimsleden och detta av flera skäl. Ett av skälen stavas grusväg. Allt för många och långa bitar går på grusväg och om grusväg tycker vi inte. Dessutom om man nu skall göra något tycker jag att man skall gå in för det till 100% och göra det på riktigt och vi skulle i ärlighetens namn aldrig kunna hålla snattran varannan timma, som man gör på en pilgrimsvandring.

Pilgrimsleden var bra uppmärkt med skjölden och röda pilar vid stigskiljen, se bilden ovan. Redan efter ca: 100 meter vid första vägskiljet anslöt en gul vandringsled som kom att följa samma väg och stigar som Pilgrimsleden fram till Stendammen.

Vid ett större stigskilje anslöt även en blå vandringsled. Men efter bara några meter vek den leden av åt höger och det gjorde vi med. Nu bar det av ned mot ån och Thorskogsfallet. Det är en avstickare på ungefär 200 meter från Pilgrimsleden till vattenfallet.

Det var mycket fint nere vid Thorskogsfallet. Bron tog oss över till en liten ö med en grillplats och bänk med bord där man kunde sitta och titta på fallet.

Nu var det här inget vattenfall som var flera hundra meter högt, men det var andra faktorer som fick gilla poängen att drälla in. Som t.ex. att platsen nästan kändes lite trolsk, ja magisk helt enkelt. Så här satt vi nu omringade av ån som bakom vår rygg forsade vidare ned mot Göta älv via Spikdammen ovanför Thorskogs Slott.

Den blå leden fortsatte vidare över ån och norrut.  Som jag funderade vart den ledde någonstans. Det skulle vi dock komma att ta reda på, senare. Men först tog vi oss upp till Pilgrimsleden igen.

På mysig liten skogsväg gick promenaden vidare mot Stendammen.

Bilden ovan har far tagit. Jag spanade här in väderprognosen över Flatås, Västra Frölunda. Det var inte precis vad jag var ute efter, men mobilen var seg att uppdatera vart vi var någonstans. Jag ville ju veta om det var regn på gång.

Skylten talade om att vi gått 1 km av Pilgrimsleden, vilket då betydde att vi gått ca: 1,4 km. Nu kom vi fram till Stendammskvarnen som är en skvaltkvarn. Detta är ett fint ställe att fika vid med bord och bänk.

Från kvarnen följde vi kvarnstigen utmed ån upp till Stendammen. En mycket trevlig stig, men allt för kort. Den gula leden valde en annan stig upp till dammen.
Vi kom upp till badplatsen där bryggan låg och skvalpade i vattnet.

Badplatsen vid Stendammen var slutmålet för dagen, det var där vi skulle vända om, och .... där stod vi nu. Nu skulle vi tillbaka samma väg igen var det tänkt. Vill man gå lite annorlunda i början kan man följa gul vandringsled tillbaka ned till kvarnen, det gjorde vi. Den var alls inte lika fin men man fick gå en bit utmed vattnet.

Min stora nyfikenhet på vart den blå vandringsleden bar iväg efter Thorskogs fallet tog oss nu ned till Thorskogs slott och den fina Slottsparken. Se kartan nedan hur man kan ta sig vidare från Thorskogsfallet ned till slottet på blå vandringsled. Blå och gul vandringsled är 2 av 3 vandringsleder som Thorskogs slott markerat upp för sina gäster. Den tredje leden är rödmärkt och följer samma stigar och vägar från Thorskogs slott som den blå, men genar över på stigen mellan Prästeröd och Heden. På kartan har jag också markerat stigen upp till Skogsgläntan med svart, berättar om den längre ned. Från badplatsen vid Stendammen kan man också välja att följa den gula leden vidare. Efter ett tag går gul och blå led ihop strax norr om Thorskogsfallet (jag har inte markerat den gula leden på kartan nedan). På slottet finns en bra karta som gäster kan låna. Det är bara att boka rum så är kartan din för en stund.

Thorskogs slott byggdes 1892 och ligger på bergsluttningen med fin utsikt över dalen och Göta älv. Slottet är omgivet av en mycket trevlig och vacker park. Det är okey för vem som helst att vistas i parken och på deras marker, men tänk på att det är privat område så visa hänsyn och stör inte hotellets gäster och arrangemang. Här kan ni läsa mer om Thorskogs slott: http://www.thorskogsslott.se

Vi följde vandringslederna tillbaka upp till Spikdammen och vidare genom ett hav av vitsippor bort till forsarna på västra sidan av dammen. Det är där som "våran å" uppifrån Stendammen rinner ut i Spikdammen.

Vi vek av stigen med dom märkta lederna och följde istället stigen utmed ån upp till Skogsgläntan. Det här partiet var riktigt fint, men som sagt, man befinner sig på privat mark och i Skogsgläntan arrangerar Thorskogs slott festligheter för sina gäster, så den kan inte disponeras fritt. Det var dock helt folktomt när vi kom upp till gläntan, men gamla ljus marschaller längst med stigen vittnade om ett tidigare arrangemang.

Det verkar som att slottets gäster har roligt på sina arrangemang. Jag vill också hitta guld. Kanske kunde jag vaska upp så mycket att det betalar slottsboendet + blir en rejäl hacka över att slösa bort.

Nu var det dock inte Skogsgläntan som plats som vi blev förtjusta i, utan den mycket fina promenaden längst med ån dit upp. Och som sagt, Skogsgläntan är ingen rastplats utan en privar festplats så den bör lämnas ifred. Om man följer den lilla grusvägen från Skogsgläntan vidare västerut kommer man snart ut på den röda vandringsleden. Vill man tillbaka ned till slottet är det ungefär lika långt/kort att följa den åt båda håll (ca: 1 km), men det är finast om man går till höger. Då kommer man såsmåningom ned till Spikdammen igen.

Men Thorskogs slott var dock en avstickare i detta vandringstips. Huvudmålet var Thorskogsfallet och badplatsen vid Stendammen. Vi blev riktigt nöjda med dagens promenad. Och vill man gå längre kan man ju trampa vidare på den blå vandringsleden ned till Thorskogs slott.

En film från detta vandringstips

Åker man buss kliver man av vid hållplats Torskog strax intill slottet.

Barnvagnsvänlig promenad?  Tja, eller rättare sagt nja. Stigen ned till Thorskogsfallet är lite brant i början, men...... Det samma gäller sista biten upp till Stendammen, välj i så fall att följa den gula leden från kvarnen.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing

#1 - - Mamma:

Mycket fina bilder och film.