En fin vandring på Kalvön, Uddevalla kommun.

Vandring Bohuslän & Västkusten Bad, Friluftsliv, Ronny Sveum, adventure, fritid, kultur, natur, naturområde, naturreservat, naturstig, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, skärgård, upplevelse, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink1
23 april 2017
Detta fina tips fick jag här på bloggen av en person vid namn Trolle. Ett av flera tips jag fått från honom kan tilläggas. Kalvön är kuperad, dom skogsklädda bergen når upp emot 100 meter över havet. Det är dock ganska lätt att ta sig fram på dom märkta stigarna runt ön som håller sig nere i dalgångarna och leder inte upp på högsta topparna. Runt ön finns också fina badstränder, som t.ex. Storebukt, Djupvik, Mjölkevik och Skänklinge uddar. Vi kom att få en helt underbar dag på ön och var störtnöjda när vi efteråt satte oss i bilen och styrde kärran mot den fina staden Göteborg. Men visst går det alltid att gnälla lite, det kunde ju ha vindat lite mindre. Nedan en karta hur man hittar till kalvön.

Det var bra skyltat mot naturreservatet och hyfsad väg enda fram till parkeringsplatsen. Dom sista ca: 200 meterna var det dock smal grusväg men med bra uppsikt så det gick fint att mötas. Nedan bild på parkeringsplatsen, vilket ni nog hade räknat ut utan att jag skrev det.

Vi lämnade parkeringsplatsen efter att vi inspekterat infotavlan med kartan. Från parkeringsplatsen är det ca: 700 meter ut till Kalvön. Efter ca: 100 meter kom vi ned till Kompassviken.

Ovan bild tagen inifrån Kompassviken ut mot Kalvön (mitt i bilden).

Från Kompassviken gick stigen över berget och ned till spången över till kalvön.  Men oj oj oj, vad hade hänt här? Det gamla ranglet till spång som vi sett på bilder hade ersatts av en ny bro över till kalvön. Men hallååå, vi som hade bespetsat oss på en spännande promenad över spången med risk för att inte komma tillbaka torra. Jag hade läst att vattenståndet kunde variera ganska mycket, så man kunde få uppleva spänningsmomentet att inte veta om spången låg över vattenytan när man skulle ta sig tillbaka igen. Men okey, okey, den gamla spången var angripen av skeppsmask så den var på väg att falla samman. Ett av syftena med naturreservatet är att främja rekration och med den nya bron hjälper man friluftslivet rätt så rejält på traven, enligt Västkuststiftelsen. Jag får väl lite motvilligt hålla med om det.

Den nya bron har kostat ca: 500.000:-. Vissa stolpar har slagits ned till 7 meters djup i leran. Det rör sig egentligen om 2 broar för mitt i sundet ligger en liten ö, bild nedan.

Direkt efter bron välkomnade en informationstavla oss till kalvön. Vassegod att läs nedan.

Det fanns 2 märkta leder/stigar på ön, blå och gul. Jag har markerat gul led på kartan ovan, det var den vi gick. Blå led går runt på södra delen av ön, t.ex. ned till Skänklinge udde. Nedan en av alla informationstavlor vi gick förbi på leden. Trevligt inslag på vandringen tycker jag.

Ovan bild på stigskiljet där blå vandringsled vek av söderut. Det var en del uppåt i början och en ganska tråkig typ traktor/avverkningsväg. Men det blev snart bättre, mycket bättre.

Det är skog som dominerar vandringen, riktig storskog.

Här hade vi kommit ned till Storebukt och i bakgrunden syns Klyvareudden (även bild nedan). Vi blev lite osäkra på om udden var privat, med tanke på husen. Men snart hade vi placerat arslet på en bänk ute på udden.

Ovan bild tillbaka in i Sturebukt med spången utmed berget. Nedan bild på en trappa som gjorde det lättare att ta sig ned från berget.

Bild ovan: trappstege över elstängsel för att komma ut till Klyvareudden. Det kändes verkligen som att vi klampade in på någon annans mark här, men.... kartan nedan visar trots allt att Klyvareudden ingår i naturreservatet plus en smal bit strand nedanför husen.

Det blåste lite för surt längst ute på udden så istället valde vi att intaga medhavd föda på en bänk som låg närmare inpå husen. Vi funderade på om vi satt på privat mark nu, men det fanns ingen människa här och hur är det man säger, "När katten är borta dansar råttorna på bordet".

Här vid Klyvareviken låg runinen efter ett gammalt torp.

Kort efter Klyvareviken gjorde vi en avstickare ut på Stussholmen eller Stusholmen. vet inte vilket som är rätt, båda stavelserna förekommer flitigt. Men oavsett om namnet stavas med ett eller två s så var det fint ute vid holmen, nästan ett litet paradis. Nedan vy mot Svartskär och Stusholmen.

Ovan bild på Stussholmen. Via en smal landtunga kan man ta sig ut på Stusholmen. Vet dock inte om det alltid är möjligt att ta sig dit ut torrskodd. Nedan bilder tagna ute på Stussholmen.

När vi kände oss klara med Stusholmen tog vi oss tillbaka upp på den gula vandringsleden. Promenaden gick vidare genom storskog fram till torpet Kohagsmyr. Där kom vi lite fel. Vi hamnade på ovansidan torpet, men leden går på nedsidan, eller på framsidan rättare sagt. I övrigt var leden mycket bra uppmärkt, men just här var det lite otydligt. Dock visade en liten träskylt uppe i ett träd rätt väg, men vi trodde den tillhörde en passerad tidsålder.

Efter torpet Kohagsmyr hade vi inte långa biten innan vi var tillbaka vid bron. Nu valde vi att inte följa stigen över berget mot Kompassviken, istället följde vi stranden. På ett par ställen fick vi ta oss några meter upp i berget för att komma fram, men annars gick det mycket fint.

Detta var som sagt en mycket fin promenad i ett vackert naturreservat. Jag uppskattar sträckan vi gick till mellan 4 - 5 km, inräknat dom ca:1,5 km som det är fram och tillbaka till kalvön.

Naturreservat Kalvön blev bildat 1968, nytt beslut 2010. Naturvårdsförvaltare är Västkuststiftelsen.

Film från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad?  Nej! Det går dock fint att rulla en barnvagn över den nya bron, men det är kämpigt att ta sig dit.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing

#1 - - Trolle:

Hej Ronny! Kul att du gillade Kalvön! Härliga vackra bilder och en mycket bra film som vanligt. Du skildrar ön på en perfekt sätt. Tack för att du visar upp denna pärla. Ser fram emot nya filmer. Bara att följa min långa lista ;) Idag ska jag till fina Göteborg. Ha det gött!

Svar: Tack själv. Hoppas besöket i Göteborg blev en stor upplevelse. ha det bra.