Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland + lite mer

Idag är det 40 år sedan Tuveraset.

Allmänt tjatter och en del nyttig info Göteborg, Hisingen, Ronny Sveum, tuveraset Permalink1
Bild ovan: Min mor nere i rasområdet.

Jösses, vart har dom 40 åren tagit vägen. När jag nu tittar mig i spegeln ser jag inte längre ut som 15. men kanske ser jag ut som 17.

Den 30e november 1977 inträffade Tuveraset där vi blev av med i pricip allt vi ägde och fick starta om på nytt. Men än värre gick det för nio av våra grannar som avled i rasmassorna. Jag var 15 år då och befann mig hemma när det hände. Jag hade tur som stod i köksfönstret som vette ut mot Tuvevägen och såg när skredet startade. Det gjorde att jag inte behövde lägga någon tid på att ta mig till fönstret för att se vad som lät så fruktansvärt, då hade det nog varit försent. Jag skyndade mig ut genom dörren i bara strumpor, jag vet inte ens om jag stängde dörren efter mig. Jag kom inte ens att tänka på att få med mig ett par skor och det var nog tur det också, för när jag kom till framsidan av huset såg jag hur vår parkeringsplats som låg ca: 20 meter bort försvann i ett moln av damm och rök. Jag var bra löptränad på den tiden, så jag avverkade säkerligen första kilometern på en tid strax över Dan Waerns rekord. Efter hundratalet meter passerade jag över en liten bergkulle där några vuxna stod och gastade att "här står du säkert". Vad vet dom, tänkte jag. Dom hade ju inte sett husen på nära håll rasa ned i djupet. Jag slängde en blick över axeln för en lägesrapport, men nu var det bara damm och rök åt det håll vårat hus legat. Jag fortsatte lubba någon kilometer till, bara för säkerhets skull. Jag kom fram till ett radhusområde där jag stötte på en familj som hade jättestora ögon. Jag var ju inte precis klädd för vintern. Då brukar man ha på sig mer än en t-shirt och träningsbyxor. Skor brukar också vara vanligt. Jag berättade om min upplevelse och dom visste väl inte vad dom skulle tro. Men dom förstod att något var fel för all ström i området var borta och nu lade sig dessutom mörkret över området så det blev helt becksvart. Jag behövde få tag på mor och far, men telefonerna fungerade inte heller. Den snälla familjen lånade ut kläder och skor till mig, sedan skyndade jag mot busshållplatsen utan pengar eller busskort. Men busschauffören var inte svår att övertala att jag skulle få åka med gratis. Han hade förstått att något allvarligt hade inträffat eftersom det var mer blåljusfordon på vägarna än vanliga bilar. Jag fick tag på min mor, men inte min far. Resten kan ni höra i filmen.

Sedan 2012 har min och fars film från Tuveraset legat ute på Youtube. Det är far som filmat och jag som sedan regidigerat ihop filmen 2008. Nu har jag lagt ut en uppgraderad version av filmklippet med något högre bildkvalité. ??? Jo det är det visst, men man måste kanske se båda versionerna för att se skillnaden. Tuveraset ingår egentligen i en längre minnesfilm och därför kan något av det jag säger i filmklippet verka lite förvirrat.

Vårat filmklipp från Tuveraset för Er som inte redan sett det.

En pratstund med Dan Waern, en svensk löparlegend.

Allmänt tjatter och en del nyttig info Sweden Permalink1
 Detta är inte så mycket till vandringstips, men jag vill ändå skylta för att jag lägger ut denna film i 2 delar på min youtubesida. En film kanske först och främst för friidrottsnördar och dem som minns Dans sagolika karriär och är intresserade av hans person.

Den 13 november åkte jag och kamrat Per Crona hem till Dan Waern i hans radhus i Bollebygd för en pratstund. Jag skulle filma och Per skulle prata. Kameramikrofonen fick duga, jag har nämligen ingen sådan däringa liten käck "mygga" att sätta nära munnen på dem som pratar. Ljuset i vardagsrummet var också lite si så där, men så fick det vara. Jag har nämligen ingen sådan däringa stor fin fotolampa. Jag hade ned en pannlampa men den fick ligga kvar i ryggsäcken. Huvudsaken var trots allt att inte Dan och Per också var lite si så där.

Hur är det med Dan Waern idag och hur ser han på sitt liv och karriär när han nu blickar tillbaka i backspegeln. Se en helt unik intervju med vår stora löparstjärna på 1950-talet och början på 1960-talet.
Hela intervjun är ca: 50 minuter kort.

Bild ovan: Det var muntert värre i soffan.

Film del 1.

Film del 2.

ÖIS Friidrott kommer att länka till filmen från deras hemsida under "Veckans ÖISare". Att jag lägger ut ÖIS länk här hoppas jag verkligen inte leder till att jag hjälper till att rekrytera nya friidrottare till ÖIS, i alla fall ingen med tallang:)

Hoppas inte Per upptäcker att detta inlägg hamnade under kategori "allmänt tjatter och en del nyttig info". Blir det fler intervjuver eller andra uppdrag får jag väl skapa en kategori för det.

Jag promenerade Röttlestigen med fina Röttlefallen. Jönköpings kommun.

Vandringar Småland Bad, Bilder, Promenadguide, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, Vättern, adventure, autumn, culture, dagsvandring, filmer, forsar, foto, friluftsaktivitet, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, höst, inspiration, kultur, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, skogsvandring, trekking, upplevelse, utflykt, utflyktsmål, vandra, vandring, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, vattenfall, video, wandern, waterfall, äventyr Permalink5
Detta promenadtips är ca: 1,2 km i lite lätt småkuperad terräng. Men det finns längre vandringsleder i området, t.ex. Västanåleden som jag har tänkt att gå någon gång.

(Röttlestigen is a short nature and cultural trail of about 1.2 km. A nice waterfall and some old mills along the trail).

Oktober 2017
Jag tog mig till Röttle som ligger strax söder om Gränna för att titta till Röttlefallen och sedan även försöka få till en fin vandring i ädellövsskogen i Västanå naturreservat. Så blev det dock inte. Jag hittade nämligen den ca: 1,2 km korta vandringsleden Röttlestigen strax efter jag funnit fram till parkeringsplatsen ovanför Röttle hamn, se kartan nedan. Många faktorer spelade sedan in som gjorde att jag inte han med något mer än Röttlestigen innan solen började dala ned bakom bergåsen. Den främsta orsaken var väl just att det där hände som jag skrev där.

Kartan ovan: Jag utgick som sagt från parkeringsplatsen där det står "kartans plats". Jag gick Röttlestigen i motsatt riktining mot hur den är uppmärkt med numrerade nformationstavlor. Så istället för att gå ned till Röttle hamn som är nummer 1 på kartan så följde jag gatan upp genom gränden med alla gamla fina röda trähus som utgör Röttle by.

&%¤%# toaletten vid parkeringsplatsen var låst. Sicket välkomnande för en göteborgare som var i akut behov av att bli något kilo lättare. Jag funderade på att sätta mig och uträtta mina behov uppe i ett av dom gröna sopkärlen, men då utan att ta någon bild. Jag fick dock kommit på en bättre lösning.

Bild ovan: Här vid informationstavlan startar Röttlestigen. Stigen leder ned till Röttle hamn. Här kom jag upp efter avklarad runda. Bild nedan: Fikabord vid parkeringsplatsen.

Jag gick förbi många charmiga gamla röda trähus som skall vara byggda på 1800-talet.

Bild ovan: Krogen stod det på detta hus. Bilden nedan visar Rasmus kvarn, nummer 5 på kartan.

Från Rasmus kvarn fortsatte Röttlestigen på liten småkuperad skogsstig ned förbi Ladan (bilder nedan) och vidare ned till stora fallet och Jerusalems kvarn.

Efter en lite lerig och hal slänt och en skylt som skvallrade om rasfara befann jag mig nu vid foten av stora fallet, nummer 3 på kartan. Här tog jag mig torrskodd över Röttleån på en fin bro. Dock beslöt min hjärna att jag skulle  ställa mig nere i ån för att få till en "nära vattnet filmscen". Jag hade mina sprillans nya gummistövlar på fötterna så det var väl egentligen inte så märkvärdigt. Gummistövlarna är dock avlivade nu och ligger på tippen. Det måste vara dumheten personifierad att få läckage på sina gummistövlar vid första användandet och inte hitta kvittot.

Bild ovan: Stora fallet och Jerusalems kvarn som troligtvis blev byggd på sen medeltid.

Nu följde Röttlestigen ån ned till Röttle hamn vid Vätterns strand.

Bilden ovan som är tagen nere vid hamnen får bli den sista bilden i detta vandringstips. Detta var en fin och trevlig vandringsled som visade upp den charmiga lilla byn och den vackra naturen kring ån och vattenfallen. Men det var en så kort vandringsled att jag inte kan begripa hur jag kunde vara så långsam att Röttlestigen var allt jag han med här. Men men, tur då att det var sevärt och intressant. Ädellövsskogen i Västanå naturreservat får jag titta till vid något annat tillfälle. Nedan kan ni läsa om Röttle by.

Karta ovan för att hitta till Röttle.

Film från detta utflyktstips / promenadtips. (Movie from this hiking tips, but I speak Swedish. Film von dieser Wanderung, aber ich spreche Schwedisch)

Barnvagnsvänlig promenad?  Nej, inte om man skall följa Röttlestigen. Men Rasmus kvarn kan man rulla fram till. Forsen ligger också lättåtkomlig, men man får ställa barnvagnen på toppen av en kort brant stig som leder ned till foten av forsen. Röttle hamn går också fint att rulla ned till.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.