Vängaleden över Vänga mosse via Vänga kvarn, Borås kommun.

Övrigt Västra Götaland Borås, Sweden, Utsiktstorn, adventure, friluftsliv, fritid, fågeltorn, hiking, kultur, natur, naturområde, naturreservat, promenad, promenadguide, promenadstråk, promenera, resa, skogspromenad, trekking, upplevelse, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink1
September 2017
Det har nu gått flera år sedan jag blev tipsad om Vänga mosse och Vänga kvarn av en person på min youtubesida. Men jag har haft svårt att övertala mig själv att åka hit. Jag har liksom inte kunnat fått mig att se det fina med en promenad på Vänga mosse, inte förrän jag åkte hit.

Vängaleden är ca: 4,9 km lång, enligt informationsfoldern och leden går delvis på spång över mossen. Vängaleden är gööörlätt, jag fick inte en enda uppförsbacke att vila hälsporren i, undantaget när jag klättrade upp i utsktstornen. men....jag skulle ju ned igen. När det gäller Vängaledens längd, så är jag lite osäker på hur det är räknat att man skall gå för att sträckan skall bli 4,9 km. Men jag gissar på att det var så som jag gick.

Jag startade från parkeringsplatsen öster om mossen, det finns även en mindre parkering väster om mossen.

Bra informationstavla med karta vid parkeringsplatsen. Folderlådorna var dock tomma. Men nedan kan du läsa informationen i foldern.

Ovan har jag tagit en bild av informationstavlan. Den rödmarkerade sträckan på kartan är tillgänglighetsanpassad och går på grusväg och spång. Den svartmarkerade sträckan går på grus, asfalt och stig. Jag startade med att gå den rödmarkerade (på kartan) sträckan från den östra parkeringsplatsen över mossen och Säveån fram till den västra parkeringsplatsen. Sedan fortsatte jag den svartmarkerade sträckan runt och tillbaka ned till bron över Säveån. Jag gjorde även en avstickare bort till Vänga kvarn, två gånger till och med. Men den andra gången satt jag i min bil när jag tog mig dit. Ja, hm... just det.

Det fanns flera fikabord med tak vid parkeringsplatsen. Här fanns också ett utsiktstorn från vilket jag kunde inspektera terrängen som väntade mig. Den var dock just rätt väntad och jag kunde konstatera att det blåste en hel del ute på mossen, vilket kunde komma att störa filmningen.

Och så kom jag ut på mossen och ut i blåsten. Men det var som att en högre makt plötsligt uppdagade att nu befann sig Ronny ute på den öppna mossen, för vinden upphörde tvärt. Visst kom det en lätt vindpust ibland, men herre jösses, tidigare hade det blåst halv storm.

Får man för sig att det är sitta man vill göra så finns goda möjligheter att göra det längs den långa spången.

Nu skulle Säveån korsas på ett ståtligt brobygge.  Det här blev ju finare och finare, i mina ögon faktiskt görfint. På bilden ovan ser man ett utsiktstorn till höger om bron. Upp i det hade jag snart klättrat.

Bilden ovan: Här fick geniknölen jobba för högtryck. Det fanns ingen markering för hur Vängaleden fortsatte, bara att det var tillgänglighetsanpassat åt vänster "Grusväg" och promenadstigar som inte lämpar sig för rullstolar åt höger. Det var tur att jag hade tagit en bild på kartan vid parkeringsplatsen så jag visste att jag kunde gå en rundslinga här, märkt svart på kartan. Jag fortsatte lite motvilligt gå grusvägen västerut. Men först tog jag mig upp i utsiktstornet där jag knäppte bilderna nedan.

Bilden ovan är tagen åt det håll leden inte är tillgänglighetsanpassad.  Därifrån skulle jag komma tillbaka senare. Bilden nedan visar grusvägen som väntade mig nu. Man ser också en bit av spången som leder till bron.

Så var jag framme vid naturreservatets västra entré, och som sagt, här finns också en liten parkeringsplats. Som ni ser av bilden ovan spatserade jag nu ut ur naturreservatet.

Om man känner för att ta en kort avstickare bortom Vänga kvarn, som jag varmt vill rekommendera, så kan man gå som jag markerat med rött på kartan ovan. Efter kvarnen måste man dock följa bilvägen en bit fram till Vänga kyrka.
Men Ronny gick inte som jag markerat med rött utan jag följde Vängaleden längs bilvägen och halvvägs till kyrkan svängde jag vänster mot TRÅÅÅÅÅKIGT, jösses vad tråkigt det blev att skriva nu. Nåväl, jag hade nästan tagit mig fram till Vänga kvarn när jag upptäckte att jag hade glömt powerbanken i bilen. Jag hade bara ström kvar för att ta några bilder. Så jag bestämde mig för att först slutföra vandringsleden och sedan med bilens hjälp ta mig till kvarnen med mer ström i kameran.

Det var tydligt skyltat vart jag skulle gå härnäst. Nu fick jag en liten dos skogspromenad, med betoning på liten.

Så bar det av på spång ut på mossen och in i naturreservatet igen. Sorgligt nog satt det ingen gök på pinnen = sorgligt nog för min bild nedan.

Nu befann jag mig strax före bron, strax före det  "svarta" varvet var avklarat. Den här platsen fick duga att fika på, jag har sett värre.

Nu återstod bara att följa spången tillbaka samma väg över mossen till parkeringsplatsen och bilen. Detta var en mycket trevlig vandringsled i ett fint naturreservat.
Men sedan då, vad hände då?? Jo, då tog jag mig ju till Vänga kvarn igen, fast med bilens hjälp. Det gick fortare. Jag var mega sugen på en kopp nymalet kaffe och en stor bulle på kvarnkaféet.

Nu kommer jag att visa hur det ser ut om man fortsätter till fots från där jag vände om strax före kvarnen. Direkt efter bron vid Vänga damm "megastor orange prick på kartan nedan" svängde jag vänster in på Kärleksstigen (600 meter lång vandringsled vid Vänga kvarn) och följde norra sidan av åa ned till Vänga kvarn. Röd märkning visar mitt tips hur man kan gå från västra parkeringsplatsen till Vänga kvarn för att slippa gå på bilvägen.

Bild ovan: En ruin efter en tidigare kvarn?

Jag hade hoppats på att det inte skulle vara så mycket folk vid kvarnen nu på kvällen och på sätt och vis blev jag bönhörd för kvarnen och kaféet var stängt.

Så tyvärr blev det inte något besök i lanthandeln som syns på bilden ovan och inte heller i måleriet, huset till höger i bilden nedan. Och ni kan väl då också gissa hur det gick med min kopp nymalet kaffe och den stora mumsiga bullen. Jag tyckte det var ett utmärkt tillfälle att för mitt inre skrika perkile, vilket betyder ungefär %#¤%¤.

Den gamla kvarnen har anor från mitten av 1800-talet. Kvarnkaféet serverar kaffebröd och smörgåsar bakat på mjöl från kvarnen. Som jag funderade på hur bullen hade smakat.
Det var lugnt och fridfullt att spatsera runt här i min ensamhet och kika på dom gamla husen och naturen.

Av alla bord och bänkar att dömma är detta en riktig kaffehåla när här är öppet. Jag kan förstå att kvarnen är populär för det var mycket charmigt här. Läs mer om Vänga kvarn.

Det finns några vandringsleder som utgår från kvarnen, se kartan ovan. Jag vet dock inget om dem, undantaget Kärleksstigen. Nu körde jag mot västkusten där min fina hemstad Göteborg är placerad.

Närmaste busshållplats är Vänga kyrka för att komma in på Vängaleden.

Barnvagnsvänlig promenad?  Ja, läs vandringstipset.

Film från detta vandringstips.

Höst i Öxareds naturreservat, Kungsbacka kommun

Vandringar Halland Friluftsliv, Kungsbacka, adventure, autumn, bokskog, fritid, höst, natur, naturområde, naturreservat, promenad, promenadstråk, promenera, skogspromenad, trekking, utflykt, vandra, vandring, vandringstips Permalink3
Det var höstigt värre när jag tog en promenad i bokskogen i Öxared nu i början av november. Marken var täckt av löv, men en hel del färgranna löv hängde kvar på sina grenar. I augusti gick jag här med far, några bilder och filmscener är från den promenaden. Och det var tur att jag hade gått här tidigare, annars hade jag knappt klarat av att följa stigarna på grund av alla löv. Jag skall nu ge ett tips på hur man kan få till en fin promenadrunda som mestadels går på stig.

Bokskogen här i Öxareds naturreservat blev skyddad så sent som nu 2017. Nedan en karta som visar var man hittar naturreservatet.

Det finns i dagsläget ingen anlagd parkeringsplats, men det finns några parkeingsfickor med plats för en eller två bilar längs vägen i nära anslutning till naturreservatet, där jag uppfattade att bilen inte stod i vägen för någon. I skötselplanen för naturreservatet ingår att iordningställa en parkeringsplats och informationstavla.

Jag parkerade bilen på höger sida av vägen (kom från Kungsbacka hållet) och följde sedan vägen mot Östra Öxared (bild nedan).

Efter knappt hundra meter (tjugo meter från kameran) där granskogen tar slut går en stig in till vänster mot naturreservatet. Man kan ana stigen på bilden ovan hitom alla gula löv. Där kom jag ut efter avslutad runda. Men nu följde jag bilvägen fram till högersvängen, se kartan nedan. Där går en stig norrut i riktning mot sjön Lygnern. När jag kom fram till naturreservatets gräns ebbade dock stigen ut. Härifrån fick jag fortsätta ostigat ned till sjön, man kan följa naturreservatets markeringsstolpar. Nere vid sjön stötte jag på en liten stig som jag följde västerut längs sjön.

Bilden ovan är från promenaden med far i augusti. Här hade vi precis kommit in i bokskogen.

Nu gick det inte att se stigen för alla löv, men det var vackert.

Nu hade jag kommit fram till en "Hoa" sten.

Från hoarestenen leder en stenmur upp till en halvöppen äng där man hittar torpruinen Ho'arns (bild nedan). Dit upp tog jag mig nu.

Här stod jag nu och läste på tavlan som ni ser bild av nedan.

På bilden ovan ser man ytterligare en ruin strax intill torpruinen. Kanske var det här betesdjuren kröp in när det var kallt och snöade, vad vet väl jag.

Från torprunien följde jag en liten traktorstig upp till bilvägen. ¤#%¤ vad blöt och lerig stigen var, tur att jag hade gummistövlar.

Bilden ovan är tagen strax före jag kom ut på bilvägen igen, mycket snart satt jag i bilen på väg hem.

Följer man mitt tips får man en trevlig och fin promenad på ca: 2 km, inte platt men heller inte särskilt kuperad.

Bokskogen i naturreservat Gäddevik en halvmil närmare Fjärås är enligt mitt tycke lite trevligare att promenera i och har dessutom en märkt vandringsled. Men detta naturreservat är inte mycket sämre, rekommenderas varmt om du vill uppleva bokskog.

Läs mer om här om Öxareds naturreservat.

Film fråm detta vandringstips

Barnvagnsvänlig promenad?  Nej.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing