Lerådalens naturreservat. Ett öppet böljande ravinlandskap i Stenkullen, Lerums kommun.

Vandringar kring Göteborg Friluftsliv, Lerum, adventure, fritid, kultur, natur Göteborg, naturområde, naturreservat, naturstig, promenad, promenadstråk, promenera, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink1
I Lerådalen förändrar skred ständig landskapsbilden och så skall det vara i naturreservatet, det är en naturlig process.  2012 bildades Lerådalens naturreservat och för en sammanlagd budget på fyra miljoner kronor skulle Lerådalens naturreservat göras iordning. När arbetet påbörjades hade inte markena betats på 10 - 15 år och det var rejält igenvuxet. I augusti 2015 invigdes Lerådalens naturreservat. Idag finner man ett landskap med betade ravinslänter och uppodlade marker ovanför ravinerna. Det finns flertalet uppmärkta stigar och fina rastplatser med bänkar och bord.

Jag hade ganska stora förhoppningar på detta naturreservat när vi tog oss hit den 10 juli 2016. Anledningen till detta var dom informationskartor jag funnit på nätet, samma kan ni se på bilderna en liten scrollning ned. Det är alltid trevligt med vattendrag och här skulle det  gå att följa ån en bra bit genom dalen på märkta leder.

Karta ovan: Jag och far parkerade vid Hede äng. När jag gick själv i september 2017 parkerade jag på Stillestorpsvägen i norra delen av naturreservatet på en anlagd parkeringsplats för naturreservatet. Jag har också markerat busshållplatserna med rött. Vet dock inte om hållplats Stillestorpsvägen är märkt på rätt plats. Det var där Västtrafik hade markerat sin hållplats, men hitta.se har den längre norrut.

Bild ovan: Den här informationstavlan står vid Hede äng där vi gick in i naturreservatet.. Det är får och kohagar man går i, därför en grind.

Karta ovan: Från den röda punkten vid ingången följde vi nu den grusade gångstigen norrut genom naturreservatet upp till där naturstigen tar vid (blåmärkt på kartan).
Nedan en tillbakablick upp mot grinden vid ingången och tunneln/röret under bilvägen vi kommit genom.

Det här var inte så mycket till grusad gångväg som det beskrevs i informationen. Det fanns lite grus för att binda stigen så den håller bättre, men inte mer.  Detta var med andra ord precis i vår smak och en riktigt trevlig stig att följa. Vi såg dock inte till så mycket av Lerån, men när vi fick se en skymt av den mellan lövverket såg det mer ut som en bajsbrun vattenpöl. Vattnet såg ut att stå helt stilla.

Här kom vi fram till en rastbänk och en övergång för att komma ned till ån.  Såg dock inte så lockande ut att gå över till andra sidan.

Men ett kort stycke senare tog vi oss ned till ån. Det var såphalt vart man än satte foten.Hit ned letar sig inte mycket solljus.

Bild ovan: En tillbakablick på sträckan vi nyss gått. Längst ned i höger hörn på bilden ser ni övergången ned till bron över ån.

Nu lämnade vi den grusade gångstigen och gick vidare på naturstigen (blåmärkt på kartan). Stigen var märkt med gula stolpar. Vi lyckades följa två stolpar sedan såg vi ingen mer i det höga gräset. Någon stig såg vi inte heller och det var mycket ojämt underlag att gå på, som man inte såg för det höga gräset.  Vi vände om och gick samma väg tillbaka, ändå rätt nöjda med dagen.

Men jag var tillbaka i naturreservatet i september 2017 för att gå från norr till söder i stället. Jag skulle ta mig dit där jag och far fick avbryta.

Jag parkerade på den anlagda parkeringsplatsen på Stillestorpsvägen, se röd punkt på kartan nedan. Det fanns foldrar i brevlådan vid informationstavlan. I foldern finns samma karta som nedan. Nu skulle jag följa naturstigen (blåmärkt på kartan) ned till den grusade gångstigen (orangemärkt på kartan). Jag var klok nog att ta på gummistövlarna för detta blev en lerig, slirig, blöt, fin promenad med komockor överallt.

Strax efter start passerade jag över ån och kom ned till forsen på bilden ovan. När det var så här mycket vatten i forsen var den mycket fin. Den var i mitt tycke tillräckligt sevärd för att detta vandringstips skulle bli blåmärkt på min google karta med alla mina vandringstips. Men jag tror att forsen blir finare i filmen, den hörs i alla fall bättre i filmen.

Nu tog jag mig vidare över blöta och leriga beteshagar. Jag lyckades följa dom gulmärkta stolparna utan problem. Efter första övergången (bild nedan, tagen bakåt)) höll jag mig nära ravinbranten, där fann jag både övergångar och gulmarkerade stolpar.

Bilden ovan var den sista jag tog på promenaden. Nu skulle jag bara upp på knölen till vänster i bild sedan var jag på den plats där jag och far fick avbryta, ca: 100 meter från den grusade gångstigen. Det blev med andra ord succé, nu vet jag hur man följer dom märkta stigarna mellan Hede äng och parkeringsplatsen vid Stillestorpsvägen. Det är en fin promenad genom ett vackert landskap, men det kan som sagt vara mycket blött och lerigt. Sträckan är mellan 1 - 1,5 km, men känns längre. Fortsätter man vidare genom Lerådalen ned till Alingsåsvägen tippar jag på att det blir ca: 2 km.

Film från detta vandringstips..

Barnvagnsvänlig promenad?  Ja, det går bra om man håller sig på den grusade gångvägen (orangemärkt på kartan). Dock är stigen lite kuperad så muskler kan komma till användning.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på en google karta. Du hittar länk i menyn högt upp på vänster sida, eller så klickar du direkt på länken här : https://drive.google.com/open?id=1W754fvWYbeodMWjxErQQahAQzIc&usp=sharing

Baldersnäs naturreservat. Vandringsled till Världens Ände. Bengtsfors kommun.

Vandringar Dalsland Bad, Friluftsliv, Ronny Sveum, fritid, kultur, natur, naturområde, naturreservat, naturstig, promenad, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, upplevelse, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink1
Okey, frågan är om inte naturreservat Baldersnäs platsar på 100-listan över platser man måste ha sett innan man får sin etta med lock, i alla fall inte långt ifrån.

Baldersnäs är en halvö i Laxsjön. Detta är en riktig naturpärla, vi bjöds på sagolik fin natur och vackra vyer. Vi startade upp med att långsamt (som vanligt) ta oss genom den fina parken med alla stora lövträd runt herrgården och sedan följde vi en vandringsled vidare upp till norra änden av halvön, kallad Värdens Ände. Vandringsleden är en ca: 5 km lång strandpromenad som leder runt hela Baldersnäshalvön. Det är en underbar promenad och i stort sett fri från backar.

Den vackra herrgårdsmiljön har anor från 1700-talet. På Baldersnäs bedrivs fortfarande jordbruk och här finns en av norra Dalslands största mjölkdjursbesättningar. Med hjälp av de betande djuren hålls landskapet öppet. Sedan 1975 är halvön skyddad som naturreservat och naturvårdsförvaltare är Västkuststiftelsen, allt enligt information från Länsstyrelsen.

Karta ovan visar vart vi befann oss. Man behöver inte parkera på besöksparkeringen till Herrgården m.m. utan strax före man kommer fram till parkeringen är det skyltat mot naturreservatets parkering.

Bild ovan: Ett av de små träden i parken.  Nedan en romantisk bro på väg ut mot en liten romantisk ö, vi var på Parasollholmarna.

Bild ovan: Och så bar det av mot... ja just det.  Vi gick leden motsols, det betyder att vi gick utmed östra sidan av halvön upp till Världens Ände. Det blåste upp rejält lagom till att vi gav oss iväg.  Det gjorde filmningen lite vanskelig, men men.

Fin karta ovan som visar hela området med vandringsleder och allt. kartan fick jag fatt på genom denna sida: http://www.vastsverige.com/dalsland/boken-natur-i-dalsland/artiklar/mitt-i-dalsland-106-143/11.-baldersnas---en-del-av-boken-natur-i-dalsland/   Där man kan läsa mer om Världens Ände.

Bild ovan: Kanotister på väg till Världens Ände. Några fick problem i den starka vinden.  Fikabordet nedan stod fint men denna dag var det för blåsigt.

Bild ovan: Vi testsatt den låga bänken och enen bjöd vindskydd. Men vi satt betydligt skönare på bänken nedan och var fria från vinden där också. Vi befann oss nu i Färjeviken.

Världens Ände var nådd. I stenen skall det tydligen stå ristat på latin "Här står vi vid spetsen, här viker jorden för vår fot”.

Dålig bild ovan visar lägerplatsen vid Världens Ände. Den hade nu invaderats av kanotisterna (det går att se 2 på bilden). Vad gäller när man nyttjar lägerplatserna? Läs här:  http://www.vastsverige.com/bengtsfors/b/213857/Lagerplats-47-Baldersnas-Laxsjon

Då bar det av tillbaka längs västsidan av Baldersnär  och snart hade vi nått fram till den fina fikaplatsen nedan.

Varje promenadsteg på denna vandring gav utdelning i nya vackra vyer.

En fin allé av lövträd, i huvudsak ekar tyckte jag mig kunna se. Eller rättare sagt trodde jag mig se.

Efter denna bro kan man gå vänster och följa leden bort mot  Färjeviken. Men vi följde Strandpromenaden vidare, det var fortsatt väldigt fint.

Bild ovan: Här står vi och spanar tillbaka på sträckan vi gått, ¤%#%# va fint det var här. Nu följde vi en grusväg upp till herrgården och detta vandringstips är därmed slut.

Film från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad?  Njää! inte runt vandringsleden. Men det går bra att följa allén i mitten på halvön upp till t.ex. fikabordet vid Färjeviken där vi satt.

En bensträckare upp till Öresten borgruin på Slottsberget, Skene. Marks kommun.

Övrigt Västra Götaland Friluftsliv, Ronny Sveum, adventure, fritid, kultur, natur, naturområde, naturstig, promenad, promenadstråk, promenera, sevärt, skogspromenad, upplevelse, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink1
Augusti 2017
Vi tog ett stopp här när vi var på väg till Kulturreservat Ramsholmens odlingslandskap. Trots att det var en gråtrist dag med lätt duggregn i luften blev detta en höjdare, för ¤#¤# va fint det var här på kullen med alla stora lövträd. Av borgen ser man inte mycket idag, men det finns vissa spår kvar som en informationstavla på toppen hjälper dig att se. Detta blev en promenad på ca: 1 km fram och tillbaka. Kolla det röda P:et på kartan nedan, där parkerade vi.

Direkt söder om bron över Slottsån fanns en liten parkeringsplats med fikabord och en informationstavla + en fotboll om man ville lira lite. Bilden nedan har far tagit.  Kurirleden och Viskastigen passerar genom området. Viskastigen har jag förresten tänkt gå vid tillfälle. Viskastigen var den medeltida färdväg som gick från Halland till Västergötland genom Viskadalen.  Vandringsleden är ca. 18 km.

Bild ovan: Slottsån fotograferad från bron. Annars ser man inte så mycket av ån så här års när löven skymmer sikten. Men vi startade med att följa en liten stig utmed ån ett kort stycke innan vi tog oss upp på den märkta stigen. Naturupplevelsen dög för att jag skulle knäppa bilderna nedan.

Ovan en bild på texten på informationstavlan nedanför berget. Här kan rekommenderas glasögon.

Bild ovan: I bakgrunden ser man Örestens Gård.

Informationen ovan hittar man på en tavla när stigningen upp mot toppen börjat.

Det stod ett par fårskallar (eller lamm) och glodde lite slött på oss från toppen när vi kom travande upp i slänten likt två getter. Djuren brydde sig dock inte nämnvärt utan betade obekymrat vidare trots vårat närmande. Men efter att vi fepplat en stund i branten med bilder och film blev dom nog lite osäkra på om vi var en aning konstiga och traskade iväg till flocken.
Det var fullt av bä bä på toppen. Dom precis som vi tyckte att det var frodigt och grönt här uppe.

Det var idylliskt och rofyllt på toppen. Annat var det förr då blodiga bataljer skall ha utspelade sig här. Tänk att detta berg en gång i tiden utgjorde gräns mellan Danmark och Sverige. Vad som står på informationstavlan ovan kan du läsa nedan. Jag har delat upp den i 2 bilder för att det skall bli tydligare att läsa.

Bild ovan: En av stenarna som markerar fynd som gjorts här, som ni kunde läsa om ovan, ifall ni hade lust.

Medans far jagade fyndplatser runt om på kullen tog jag en bild av mig själv vid det bamsiga trädet. Den bilden får avsluta detta utflyktstips.

Film från detta utflyktstips.

Barnvagnsvänlig promenad?  Nja! då får barnvagnen vara ganska smal.