Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland + lite mer

En promenad på Asperö, en vacker ö i Göteborgs södra skärgård.

Vandringar kring Göteborg Bad, Bilder, Bohuslän, Friluftsliv, Göteborg, Photos, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, Viewpoint, Västkusten, Västsverige, adventure, aktivitet, culture, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, skogsvandring, skärgård, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, vildmark, västra Götaland, wandern, äventyr Permalink2
Jag tror att promenadslingan på Asperö är ca: 4 km med avstickarna. Men det är en gissning. Jag har inte funnit någon information om detta.

(Beaufiful walk om island Asperö. I walk about 4 km, I guess. But you have to go by boat from Saltholmen, Göteborg)

April 2018
Efter en mycket tuff nattvandring kändes det perfekt att i lugn och ro strosa runt några timmar på Asperö och leta efter inspiration och ta några bilder. Jag saknade ju ett vandringstips från Asperö här på bloggen, det finns bara en länk till min gamla film från februari 2012. Det skulle bli ändring på det nu när jag för andra gången gick Asperöslingan. Vet dock inte om Asperöslingan är ett vedertaget namn.

Efter en sjöresa på cirka 10 minuter från Saltholmen klev jag iland vid Asperö Östra, röd punkt på kartan ovan. Inom 20 meter från den punkt jag befann mig på nedan gick en stig upp i berget på höger sida. Det var skyltat mot bad.

Jag har markerat med rött hur jag kom att gå. Det är egentligen ingen rundslinga, men man gör promenaden till det genom att följa Källdalsvägen och Korshamnsvägen på västra sidan av ön. På kartan har man inte ritat in stigen upp till utsiktsplats Valen. Men jag har petat in ungefär hur man går.

Sist jag var här, då med far, var det vinter och en hel del is på stigen och på bergen.  Nu flängde jag runt lite kors och tvärs över bergknölarna för att titta på vyer. Sommartid får man dock se upp så för huggorm som det tydligen skall finnas gott om ute på öarna. Jag har själv sett en hel del.

Jag tog höger vid första stigförgrening och kom ned till fina Kvisteviksbadet. Det är en ideel förening som sköter om badplatsen men den är öppen för allmänheten. En håv låg och väntade på sommaren och sin ägare.

Bastun har man placerat fint. Här kan man sitta och svettas med utsikt över Göteborgs hamninlopp. Det var dock mycket dimmigt denna dag så sikten var inte den bästa, men det var nästan vindstilla.

Är det månne någon av dom gamla trotjänarna Ylva eller Vesta som guppade fram där ute på böljan den blå? Ylva och Vesta har transporterat människor och husdjur hit ut till öarna sedan 1989 resp 1998.

Promenaden gick vidare mot utsikten med långsamma kliv. Man får göra två stigval till höger för att komma upp på berget och utsikten. Det är utlagt en hel del grus på stigen för att den skall hålla bättre och inte bli så lerig och blöt.

Snart uppe på toppen, snart utsikt åt väster. Men kollade jag bakom min rygg var inte heller den utsikten så pjåkig.

Det var gott om lastfartyg på väg in och ut från Göteborg. Nedan utsiktsplats Valen.

Utsikten gick verkligen inte att klaga på, men vädret hade börjat spåra ur. Att det inte blev något regn under dom timmar jag befann mig på ön tycker jag är egendomligt. För det brukar bli regn när jag inte har med regnkläder. Men väderprognosen visade sig hålla.

Strax till vänster om geniknölen (det är den min keps sitter på) syns kolerakyrkogården på Rivö.

Nu tog jag mig tillbaka ned på samma stig och sedan förbi mossen Musta och vidare helt ned till samhället. Denna sträcka var märkt med en ljusblå märkning och pilar. Här var stigen inte preparerad med grus och kan vara lite blöt på sina ställen när det regnat eller vid snösmältning. Stigen kan också vara lite otydlig, men man följer bara nedsidan av berget fram till husen.

Nu kom jag ned i byn där jag träffade på några av Asperös ca: 400 bofasta invånare. Ingen fastnade dock på bild. Asperöborna har ett stort intresse för båtar (tror väl jag det) och kör runt varandra på flakmoppar. Här skulle vara trevligt att bo.

Asperöborna hade börjat få ut sina båtar i vattnet. I bakgrunden Rivö, som är obebodd.

Mitt i bilden ovan ser man utsiktsberget valen och på bilden nedan ett museiföremål.

Från Asperö Norra blev det att knata på asfalt genom bostadsområdet. Några söta hus gick jag förbi i början men sedan blev det ganska trist. Men jag tror att man tar sig förbi detta parti på ca: 5 minuter om man lubbar fort som attan.

Där husen tog slut upphörde asfaltsvägen och det blev grusväg som gällde istället. Det fick ju ses som ett steg i rätt riktning i alla fall.

Bild ovan: I bakgrunden till vänster ser man husen på Brännö.

Här kom jag fram till dansbanan och här ifrån blev det stig igen. Man har väl cirkus 1 km kvar att promenera innan man åter står på bryggan vid Östra Asperö. Men som ni kan se av kartan nedan så styrde jag inte mina steg dit utan jag svängde västerut tillbaka mot samhället. Löjligt nog fick jag riktigt bråttom för att hinna med färjan från Asperö Norra och fick därför gena.

Dom märkta promenadstigarna (gulsvarta) är trevliga och bjuder en vacker natur med storslagna vyer. Även området runt båthamnen vid Asperö Norra är charmigt. Men resten av det jag fick uppleva var lite mer intetsägande. Tror kanske att det hade varit mer givande om jag följt Gålebergsvägen och kollat upp några av siffrorna man tipsar om ovan. Då hade jag ju kommit förbi affären, nr 3. Kanske hade den varit öppen och haft något gott att sälja.

Filmen när jag och far gick "slingan" i februari 2012.  Då var jag ganska negativ till att man valt att grusa stigarna, jag har mer förståelse för det idag. Men visst är det skönare att gå på "riktiga" stigar.

Barnvagnsvänlig promenad?  Nej, "omöjligt"  förbi mossen Musta och även upp till Valen är det bökigt.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.

#1 - - Mamma:

Fina bilder. Asperö kan jag inte påminna mig ha varit.

Svar: Tack, men får du vara uppe så här sent?
Ronny von Frank-Einstein

#2 - - Mamma:

Nej, men jag kunde inte somna, så jag kollade om det fanns nya bilder att titta på.

Svar: Och det gjorde det. Idag får man ge sig ut i solen, det verkar bli sämre dom närmaste dagarna. Blir nog en tur till Hönö (av alla platser på jorden).