Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland + lite mer

Strandpromenad Gottskär - Finnasand. Kungsbacka kommun.

Vandringar Halland Bad, Bilder, Friluftsliv, Halland, Kungsbacka, Photos, Promenadguide, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, adventure, aktivitet, culture, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, frilufsa, friluftsaktivitet, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadstråk, promenera, strandpromenad, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, wandern Permalink0
Detta vandringstips är lite drygt 8 km (fram och tillbaka).

(Nice walk along the Kungsbacka fjord. From Gottskär to Finnasand. Length about 4 km one way).

Annandag Påsk 2018 bjöd på sol och hela 6 grader varmt i skuggan. Men där ville man inte befinna sig.
 Vi hade blivit tipsade om att strandpromenaden från Gottskär och norrut till badplatsen vid Finnasand skulle vara fin. Så annandag påsk ägnade jag och far dagen åt den promenaden. Det är inte mycket till vildmark man får uppleva, oftast har man hus nära inpå. Och det är kanske inte så konstigt eftersom stigen man följer leder över deras tomter. Men det var intressant att se hur fint människorna utmed stigen bor och vilka vyer dom lever med. Själv har jag utsikt över Antenngatan från ballkongen, om inte dimman ligger för tät.

Vi parkerade strax före Gottskärs hamn, se kartan nedan. Kartan ovan är hämtad från http://www.gottskarshamn.se för ett år sedan, men där hittar jag den inte längre. Den visar i alla fall i stora drag strandpromenaden. Men kartan nedan är mer detaljrik. När man kommer fram till småbåtshamnen norr om Strannegården skall man gå förbi bommen och genom hamnen.

Från parkeringsplatsen följde vi Skalegårdsvägen fram till en stig som ledde vidare ned till vattnet. Där knäppte jag första bilden i detta promenadtips. Andra bilden ser ni nedan, och den visar husen vid Strannegården och lite av den lätt vattensjuka grässlätten som väntade oss först.

Den bladlösa träddungen ni ser till vänster i bilden ovan befann vi oss mitt i på bilden nedan. Den gula skylten upplyste om att det var privat mark och att man skulle använda enbart stigen när man passerar genom deras mark. Och så skulle man vara aktsam för frigående mopsar.

Trevlig stig som bjöd på mycket fina vyer och annat spännande. Men man går som sagt ofta på privat mark och vi fick därför hålla oss på stigen även om hjärnan ville annat.

Nu kom vi fram till ett litet skogsområde och vi såg inga hus på några minuter. Längs strandkanten stod det fiskare som inte drog upp några fiskar. I alla fall såg vi ingen som gjorde det, och dem vi mötte bar inte på några fiskar.

Fin grillplats ovan.

Bild ovan: Bryggorna var snart redo att läggas på plats. Och kolla nedan sicken stor "spargris" vi hittade på stranden.

Bänken ovan fick man titta på men inte sitta på, om jag tolkat det hela rätt. Men bänken nedan satte vi oss på, för det såg vi att många andra gjorde.

Ja ha, då var vi framme vid Finnasand, vårat slutmål för dagen. Nu hade vi gått lite drygt 4 km och efter en stund på bänken knatade vi samma stigar tillbaka. Men är man sugen på att gå längre, så kan man följa Kungsbackafjordens Onsalastrand ett bra stycke till norrut. Strandpromenaden skall vara iordninggjord fram till Daggudden, nästan längst in i Kungsbackafjorden. Detta enligt information jag har läst här, ett scroll ned. Informationen är från 2005, men jag hoppas den gäller även idag 13 år senare.

Jag är enligt mig själv mycket efterklok, och så även denna gång. Vi skulle naturligtvis åkt buss till Daggudden och sedan gått tillbaka till Gottskär. Busshållplatsen låg ju strax intill parkeringsplatsen. Det är en busstur på ca: 15 min. Sedan hade vi haft en sträcka på kanske 9 - 10 km tillbaka. Det hade varit fint det. Enda kruxet är att sträckan inte verkar trafikeras på helger.

Film från detta promenadtips. (Movie from this hiking tips, but I speak Swedish).

Barnvagnsvänlig promenad?  Nej, det blir nog för bökigt vissa partier. Vi såg ingen som prövade.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.