Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland + lite mer

På cykel längs Göta kanal från Töreboda till Tåtorp, Töreboda kommun.

Övrigt Västra Götaland Bad, Bilder, Friluftsliv, Photos, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, Vänern, adventure, aktivitet, culture, cycling path, cykelled, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, frilufsa, fritid, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, nature, naturguide, outdoor, sevärt, tourism, trail, turism, video, västra Götaland Permalink1
Sträckan vi cyklar mellan Töreboda och Tåtorp är ca: 16 km. Hela cykelleden mellan Sjötorp och Tåtorp är ca: 35 km. Man kan naturligtvis gå leden också.

(We cycle the cycling path between Törebod and Tåtorp. Length about 16 km. The entire route between Sjötorp and Tåtorp is approximately: 35 km).

Detta tips fick jag av en som heter Jack här på bloggen. Jack hade åkt kanalbåt från Töreboda upp till Sjötorp och tyckte det var en mycket fin resa genom vacker natur och som även lämpar sig för promenad eller cykling. En cykel och gångväg följer kanalen mellan Sjötorp och Tåtorp, det är den gamla dragvägen, se karta nedan. Sträckan är 35 kilometer, det mesta grus och höjdskillnaden är totalt 48 meter. Men då vi avskyr att gå på grusväg så föll valet ganska naturligt på att trampa fram längs kanalen, på en damcykel (Skeppshult). Om man startar från Sjötorp och cyklar/går till Töreboda eller tvärt om, kan man åka buss tillbaka. Men vi hade bestämt oss för att cykla mellan Töreboda och Tåtorp och då fanns inte den möjligheten, utan det blev att cykla tillbaka igen. Det blev en lätt cykling på drygt 3,2 mil (16 km en väg) utan någon direkt höjdskillnad. Den mesta höjdskillnaden är mellan Töreboda och Sjötorp och det är på den sträckan man finner alla slussar. Undantaget slussen i Tåtorp.

Här har jag förevigat oss i våra favoritstolar där vi satt och laddade för en naturupplevelse längs Göta kanal. Strax utanför vårt boende hade vi ett spökhus som vi naturligtvis hade tittat lite närmare på kvällen före.

Bild ovan: Här beundrade vi en gammel Willys och ägget som hängde bakom. Nedan en turistbåt på Göta kanal.

Info ovan från gotakanal.se .

Vi hyrde våra cyklar på Café Visthuset i Töreboda, som man hittar några hundra meter söder om campingplatsen på andra sidan kanalen. Hyra 200 :- per cykel och dag. Till vänster i bilden ovan kan man se den vackra parkeringsplatsen där bilen fick stå och vänta på oss. Parkeringsplatsen ligger precis bakom Café Visthuset.

Nu cyklade vi söderut längs kanalen och det blev fint som attan. Det var ganska många ute och cyklade även om bilderna pekar på motsatsen. Cykel och gångvägen användes förr i tiden av skjutskarlar när dom drog skepp genom kanalen med sina oxar. Läs mer här.

Nu hade vi kommit fram till Jonsboda och då hade vi cyklat lite drygt 7 kilometer. Här finns ett mysigt litet café, gästhamn och camping.

Vi köpte glass (kul) och dricka på cafeét sedan satte vi oss och slappade i deras trädgård intill kanalen. Här satt vi en stund och slötittade på båtar som for förbi. Bilden nedan är tagen några hundra meter senare.

Vet inte om det var privata bryggor vi tog plats på, men vi satt i alla fall riktigt skönt på dem alla.

Lite drygt en mils cykling var avklarad när vi här kom fram till Vassbacken, en mycket vacker och charmig plats med camping och gästhamn + restaurang /Kafé. Här slappade vi ett bra tag bara för att det var så fint och rofyllt. Här på Vassbacken kan man också hyra cyklar.

Bilden ovan är tagen på tillbakavägen. Även då tog vi ett längre stopp vid Vassbacken. Folk njöto i kvällssolen.

Vi trampade vidare längs kanalen mot Tåtorp. Dit hade vi 5,5 km.

Vid Lanthöjden dit träbron ovan leder mot, kan man titta på en obelisk, se kartan nedan.

Och så var vi framme i Tåtorp, där den gamla slussen fortfarande öppnas för hand. Slussen byggdes 1814. Under högsäsongen juni - augusti slussas båtar regelbundet mellan 09:00 - 18:00 genom Göta kanal.
I Tåtorp finns ett café och vandrarhem, Tåtorps Cafe & Logi. Där kan man också hyra cyklar, men...dom såg bra mycket äldre ut. Kanske var dom nyare cyklarna uthyrda, vad vet jag.

Jag rullade vidare fram till där den västra delen av Göta kanal börjar vid sjön Viken.
Som ni ser av bilden ovan hade jag redan vänt cykeln åt andra hållet för cykla tillbaka igen, far väntade vid slussen. Det här var en underbar utflykt på cykel. Vi gav oss iväg från Töreboda ca: 11:30 och var tillbaka igen 19:45. Det var en hel kvart före Café Visthuset cykeluthyrning stängde.

Tack Jack för tipset. Hoppas ni själva får en fin promenad med hundarna.

Läs mer här om cykel och vandringsleden.

Film från detta, hm cykeltips.

Barnvagnsvänlig promenad? JA, det tror jag.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.

#1 - - Mamma:

Ser ut som ni haft en intressan cykeltur längst kanalen. Många fina bilder vittnar om det. Övervägde ni aldrig att paddla kanot istället?

Svar: Nä, inte segla heller.