Vandringsleder på Högkullen, Kinnekulle

Övrigt Västra Götaland Ronny Sveum, Vänern, adventure, autumn, foto, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, höst, inspiration, kultur, natur, naturområde, naturreservat, promenad, promenadguide, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, trekking, upplevelse, utflykt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, västra Götaland Permalink2
Detta vandringstips är ca: 6 km och är bitvis lite småkuperat. Det finns gott om vandringsleder i anslutning till Högkullen, så man kan välja att gå både kortare eller längre, mycket längre.

Oktober 2017
Nu befann jag mig på Högkullen som är högsta toppen på Kinnekulle och jag hade parkerat vid den populära Kinnekullegården. Jag skulle testa dom tre vandringsleder som utgår härifrån, se karta och info nedan.

Jag tog två promenader på Högkullen. Först blev det en kvällspromenad på Toppslingan, den gulmarkerade. Jag hade nämligen varit i Lundsbrunn tidigare på dagen och gått Sörboleden i naturreservat Mariedalsån. Så en kort promenad i solnedgången på Västergötlands ståtliga platåberg vid Vänerns sydöstra strand blev en perfekt avslutning på dagens utomhusaktiviteter. Nästa förmiddag gav jag mig ut på en lite längre promenad när jag band samman blå och röd vandringsled. Blå led följer samma stigar som gul led fram till utsiktstornet. Därav blev det både kvällsbilder och dagsbilder från den sträckan.

Från Kinnekullegården bar det iväg i sicksack upp till utomhusutställningsbyggnaden Vindarnas tempel (bild ovan) och sedan vidare upp i en trappa i kanten av slalombacken.

Bild ovan: Går man höger här kommer man bort till fikabordet på bilden nedan.

Och så här ser det ut vid utsiktstornet, 306 meter över havet. Jag har för mig att Kinnekulles högsta punkt är precis här vid utsiktstornet. Ett utsiktstorn som jag inte kom upp i och förklaringen till det var enkel, det var stängt. Nedan ser ni öppentiderna som gällde 2017.

Utsiktstorn har det funnits här på Kinnekulles topp redan i början av 1700-talet. Det nuvarande byggdes 1983.
Bilden ovan visar flygmonumentet som är rest till minne av 11 norrmän som omkom när deras plan störtade på Kinnekulle natten den 28 - 29 augusti 1944.

Bild ovan och nedan: Här har ett stort antal kungligheter fått sina namn ristade i stenarna. Därav namnet Kungastenarna.

Bild ovan: sista bilden från kvällspromenaden.

Nu följde jag blå vandringsled vidare genom mestadels öppna hag och ängsmarker, mycket trevlig promenad.

Nu hade jag kommit fram till dom öppna ängarna vid Stora Salen och jag fick lite utsikt över Vänern igen. Här stod att läsa om det som en gång hade varit gården Stora Salen. Det är just det jag sysslade med på bilden nedan.

Vid Nedre Salen lämnade jag den blå leden och fortsatte in på den röda, Älgslingan. Här följer även Kinnekulleleden samma stig, orange märkning.

Efter att röd led lämnat Kinnekulleleden och svängt norrut  promenerade jag strax på mysig skogsstig in en fin granskog. Nedan en vindskyddad rastplats.

Enligt informationen om vandringslederna så skulle ju den röda Älgslingan gå i en mer kuperad terräng än den gula och blå leden. Något jag inte märkt något av hittills. Jag började bli rädd för att man hade överdrivet det hela lite. Men som tur var ordnade det till sig den sista kilometern då det blev många roliga uppförsbackar.

Nu han jag inte med någon avstickare för att titta till denna rastplats. Jag började nämligen få lite bråttom för jag hade tänkt att infinna mig vid Kinnekullegårdens lunchbuffé och klockan började klämta för att jag skulle hinna fram till deras lunchtid. Jag lade upp ett mycket högt tempo mellan filmscener och bilder. Jag kom fram i tid och dom hade mycket mat kvar, mer än vad jag kunde sätta i mig. Maten smakade extra gott nu efter att jag gått den fina vandringen.

Nästa vandringstips blir Sörboleden i naturreservat Mariedalsån som jag alltså gick tidigare på dagen innan jag åkte upp på Kinnekulle.

Film från detta vandringstips.

Mina andra vandringstips från Kinnekulle är Munkängarna/Gröne skog och Martorpsfallen.

Barnvagnsvänlig promenad?  Nej.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.

#1 - - Mamma :

Mycket fina promenadstråk på kinnekulle. Utsikten från toppen har jag sett några ggr. Lundsbrunn har jag också besökt, där var jag på konferens med jobbet.

#2 - - Dan Alsterland:

Hej igen!
Här var vi och vandrade förra våren i mars och då var utsiktstornet också stängt. Tur att dina härliga filmer finns att titta på nu när det inte är någon vinter att tala om. Ska grillorna ligga på hyllan hela vintern kanske, är djäkl... sugen att åka på någon sjö nu.

Ha det gott

Danne o Katarina

Svar: Tackar!
Kors, jag trodde ni hade snö i Hjo. Ser ut att bli kallare i nästa vecka, men kölden måste ju sitta i ett tag för att det skall vara säkert på isen.