Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland + lite mer

Grevie backar, ett kulligt naturreservat i Båstads kommun

Vandringar Skåne Bilder, Friluftsliv, Nature reserve, Photos, Porto Moniz, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, adventure, aktivitet, culture, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, wandern Permalink1
En kulturslinga på ca: 3 km leder runt i naturreservatet (om man som vi startar vid Killebäckstorp). Längden varierade dock något beroende på vilken källa jag läste i. Startar man i öster från Grevie blir promenaden någon kilometer längre.

(Nice culture trail. Length about 3 kilometer).

Grevie backar eller Grevie åsar som området också kallas utgörs av gräsbevuxna rullstensåsar. Naturreservatet blev bildat 1962 och är på 107 hektar.

Vi körde till Grevie backar från Torekov. Det var tydligt skyltat in till parkeringsplatsen strax efter att vi passerat genom Killebäckstorp, se bild nedan.

Informationstavla med karta (nedan) över den blåmarkerade kulturslingan fanns vid parkeringsplatsen.

Kartan är dock lite skum när det gäller hur den visar hur den blåmarkerade kulturslingan tar en usväng från parkeringsplatsen och in i naturreservatet. Kanske gick slingan så tidigare, men nu mer stämmer det inte. Jag tror det är felmarkerat. Men det går inte att gå fel, det är bara att följa den enda stigen in i området och den är orangemärkt (Skåneleden). Snart stöter man på blå markeringar.
Kartan och informationen nedan hittade jag på Båstads kommuns hemsida. Den kartan skulle vi haft med oss, då hade vi kunnat se vart dom kulturhistoriska sevärdheterna fanns. Det fanns nämligen inga informationsskyltar längs slingan (vad vi kunde se). Vi kom att gå kulturslingan motsols, alltså i nummerordning 1, 2, 8, 6, 5, 4, 3. Men någon märkt stig till nummer 7 såg vi aldrig.

Bild ovan: Efter ca: 100 meter passerade vi över Tinabäcken, som tydligen aldrig fryser till. Den finaste utsikten har man från kullarna direkt intill parkeringsplatsen, där man bjuds gör fin utsikt över Bjärehalvöns odlingslandskap och Skälderviken.

Kulturslingan är ganska lätt, men det är lite lätt backigt första biten. Man bör kanske undvika högklackat eller träskor.
Efter att vi traskat genom en trevlig skog i några minuter kom vi upp på en åsrygg beväxt med enar och småträd. Vi fick en lagom intressant utsikt åt öster. Så småningom fick vi även utsikt tillbaka västerut mot Skälderviken och Kullaberg.

Vid första stigskiljet när vi kom fram till kulturslingan hade det varit mycket tydligt uppmärkt med karta och pilar. Men när vi kom fram till nästa stigskilje där kulturslingan lämnade orange led fanns ingen blå märkning alls.
Men direkt när man kommer ned från åsryggen skall man hålla vänster och följa skogskanten upp i slänten. Snart såg vi blå markeringar igen.

Promenaden gick vidare genom beteshagar och små skogspartier.  Det var småtrevligt och intressant. Nu hade vi börjat leta efter ett ställe att sitta och fika på, men det blev först ett besök i diket för påfyllning av vatten.

Bild ovan: Vi fann endast en bänk på slingan, och den är placerad uppe på en av kullarna ca: 200 meter från parkeringsplatsen och bilen. Jag tror i alla fall att detta var enda bänken, men vi letade inte efter någon bänk första hälften av promenaden.
Det var en riktigt skaplig utsikt från bänken. Kullaberg syntes svagt inne bland moln och dis på andra sidan Skälderviken. Vi avslutade med att följa åsryggen bort mot parkeringen, mycket nöjda med promenaden.

Film från detta promenadtips. (Movie from this hiking tips, but sorry I speak Swedish).

Närmaste busshållplats är i Grevie.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.

Vandringsled Roparudden vid Läckö slott bjuder på sagolikt vacker natur. Lidköpings kommun.

Övrigt Västra Götaland Bad, Bilder, Friluftsliv, Nature reserve, Photos, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, Viewpoint, Vänern, Västsverige, adventure, aktivitet, blommor, culture, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, skogsvandring, skärgård, strandpromenad, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, vildmark, västra Götaland, wandern Permalink1
4 km lång vandringsled i vacker natur vid Vänern.
(Beautiful hiking trail at Läckö Castle north of Lidköping. Length 4 km)

Om du är vid Läckö slott, missa då inte den jättefina vandringsleden ut till Roparudden väster om slottet. Man bjuds på riktigt vackra vyer över slottet och Vänerskärgården. Detta är kort och gott en riktig höjdare, kära läsare. Vandringsled Roparudden skrapade ihop full pott med gillapoäng för den skönhetsupplevelse jag berikades med under dom första tre av vandringsledens fyra kilometer.

Maj 2018.
Jag hade dock ingen kännedom om Vandringsled Roparudden när jag körde upp till slottet. Jag var på väg hem till Göteborg från Kinnekullle när jag bestämde mig för att ta en avstickare till slottet. Jag hade länge velat se det, och nu var jag ju så nära.
Parkeringsavgiften var 30 :- för en dagsbiljett. Men jag skulle ju bara stå parkerad en liten stund, så jag försökte komma undan med mindre. Men det lyckades jag inte med. Strax intill parkeringsplatsen vid toaletterna fann jag information om Vandringsled Roparudden, se nedan. Jag fick en helt underbar kvällsvandring, den var så givande att jag inte ens missunnade Lidköpings kommun parkeringspengarna.

Strax nedanför parkeringsplatsen (norr om) kom jag fram till en tjusig liten röd stuga, bild ovan.

Sedan styrde jag stegen mot slottet, en ganska stor kåk som verkade växa sig större ju närmare jag kom. Jag funderade på hur många spöken det får plats i ett så här stort slott. Jag menar, slottet har ju anor från 1200-talet, så det måste krylla av spöken innanför väggarna.

Det här vill jag inte kalla ett kråkslott. Jag tycker att Läckö slott är ett av Sveriges vackraste slott, och min smak måste anses vara mycket gångbar. För 2001 blev slottet valt till Sveriges vackraste och 2013 vann slottet stora turismpriset.

Sedan förflyttade jag mig till startplatsen för vandringsleden väster om slottet. Nu skulle jag följa blå markeringar. Den första biten hade den följe med den bruna leden, "naturkul för alla", med bl.a. frågor för stora och små.

Bild ovan: Här delade sig vandringslederna. Vandringsled Roparudden fortsatte utmed viken norrut.

Styvmorsvioler fanns det gått om längs stigen. Platsen nedan har fått namnet Camp Urberget. I vindskyddet skall det gå bra att övernatta. Men jag gissar att det är mer aktuellt för dem som är ute på en längre vandring, typ fem varv. Eller om man inte har budget för ett hotellrum på Naturum.

Nu blev det att knata på trevlig stig och på berget, hela tiden med fin utsikt.

Sicken njutbar promenad. På ena sidan hade jag skogen med alla vilda djur och på den andra slottet och viken + en bänk jag inte kunde sitta på.

Och så hade jag kommit fram till en fin rastplats med möjlighet att grilla. Men även här var bänkar och bord nyoljade. Det gjorde mig dock inget, jag ville nämligen stå upp och njuta av utsikten. Nu hade jag väl promenerat en kilometer skulle jag tro.

Vandringsleden är lite lätt småkuperad när man tar sig fram på berget längs vattnet. Men inga stora backar, bara smått och knixigt. Nu befann jag mig också i Kållands skärgårdars naturreservat.

Nu hade Kinnekulle tittat fram i sydost, bild ovan.  Allteftersom man rundar udden får man nya vyer att vila ögonen på.

Nu hade jag tagit mig upp till Roparudden, den yttersta spetsen i norr. Tror det är den man ser bakom bänken.  Där stod man alltså förr i tiden och ropade eller signalerade över till ön Stora Eken att man ville bli hämtad. Det var när Stora Eken var bebodd från 1500-talet till 1960-talet. Detta var information som vissa av er redan läst tidigare i detta inlägg.
Även denna bänk och bord var nyoljad, så det blev att stå upp och fika. Med myggornas hjälp blev det en expressfika.

Bild ovan: Här hade jag kommit fram till ett båthus. Nu hade jag ca: 1 km kvar och nu lämnade vandringsleden vattnet, för gott.

Bild ovan: Vad hände nu, varför blev det grusväg efter Båthuset och varför har man valt att vandringsleden skall följa den resten av biten fram till slottet? Och varför var det så mycket myggor?
När jag var tillbaka vid slottet tog jag mig ut på den långa bryggan vid Naturum, bild nedan.

Här ute på bryggan var det myggfritt, och nu så här sent även människofritt. Jäkla va gött jag satt på soffan, alldeles för mig själv och funderade. Funderade på om inte vandringsleden är bäst att gå åt motsatt håll, alltså medsols så att man betar av den lite tråkiga grusvägen först och får allt det fina sedan..

Jag avslutar detta promenadtips där jag började, med en bild på det vackra slottet. Jag fick en helt ljuvlig kvällspromenad och jag känner att det inte finns någon anledning att spara på lovorden. Jag vill verkligen lyfta fram den här vandringsleden som något extra.

Man kan åka buss från Lidköpings resecentrum till Läckö slott. Tar ca: 50 minuter.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej.

Besök på Agardhsgatan i Båstad och prat om att köpa nya vandringsskor

Vandringar Skåne Bilder, Photos, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, aktivitet, blommor, culture, foto, fritid, inspiration, kultur, promenad, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, tourism, turism Permalink1
Om man har vägarna förbi Båstad ta då en promenad på Agardhsgatan och ägna en stund åt att titta på alla dom tjusiga gamla trähusen. Husen på Agardhsgatan var dom enda som man lyckades rädda undan den stora branden i Båstad 1870. Idag är gatan en sevärdhet med sina låga pittoreska trähus och blommande rosor.

Men först några ord om köp av vandringsskor. Ibland får jag höra saker som gör mig mörkrädd mitt på dagen.

Så sent som för en vecka sedan när jag var inne i en sportbutik fick jag höra ord som nästan fick mig att tappa öronen och gamla minnen väcktes till liv. En tjej berättade för expediten att hon var uppspelt och inpirerad därför att hon för första gången i sitt liv skulle ut på långvandring i fjällen och därför ville investera i ett par bra vandringskängor. Hon skulle börja vandra redan om tre dagar. Jag ville gått fram till henne och ruska om henne och berätta för henne att jag vid tre tillfällen fått avbryta mina vandringar för att någon i gänget valt att gå i nya kängor som inte varit ingådda. Jag har själv råkat ut för det en gång för många årsedan då jag gick en tvådagarstur. Det var ett rent ¤%#¤€ andra dagen. Visst finns det plåster som fungerar som förstärkt hud och annat, men ........ lite bättre planering är önskvärt. Det hjälper inte om kängorna känns bra i affären, ofta hjälper det inte ens att man gått några kilometer i dem. Jag kom ca: 12 km innan mitt ¤€¤# började.
Men tjejen såg glad ut när hon promenerade iväg med sina nya kängor. Alla fötter är olika bra på att anpassa sig till nya skor, så jag hoppas att det gick bra för henne i fjällen.

Båstad juni 2018.

Bild ovan: Det var fullt drag på torget. Strax intill torget ned mot vattnet hittar man Agardshgatan.

På bilden ovan står vi i slutet av Agardshgatan och spanar i riktning mot torget. Vi var vid den röda punkten längst ned på kartan och följde Agardshgatan mot nästa röda punkt.

Bild ovan: Det var tack vare denna tipspromenad som vi kanske blev smartare än en femteklassare på Agardshgatan och branden 1870.

Ibland fick vi en skymt av Laholmsbukten mellan huslängorna.

Vi fick en mysig stund på Agardshgatan, kan varmt rekommenderas för dem som är intresserade av gamla hus. Men jag tyckte att nyare bilmodeller störde helhetsintrycket på gatan. Jag tycker att man skulle införa en regel som förbjuder bilar av senare årsmodell än typ T-forden på Agardshgatan, så att turister som jag kan ta bra och tidsenliga bilder.

Nedan några bilder som får mig att le och må bra. Tydlighet, kraft och nostalgi.

Bild ovan: Till och med den gamla resväskan var på plats på taket.

Jag och far passerade inom Båstad på väg ut på Bjärehalvön, där vi kom att titta till Hallands Väderö och Grevie Backar. Bilder och film från dessa promenader kommer dyka upp här så småningom. Men närmast kommer ett mycket vackert promenadtips från Vandringsled Roparudden vid Läckö slott. Till dess ha det GÅTT.