Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland + lite mer

Promenad vid Hafsten med underbar utsikt från Hafstenstoppen. Uddevalla kommun

Vandringar Bohuslän & Västkusten Bad, Bilder, Bohuslän, Photos, Promenadguide, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, Viewpoint, Västkusten, Västsverige, adventure, aktivitet, blommor, culture, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, skogsvandring, skärgård, strandpromenad, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, vildmark, västra Götaland, wandern, äventyr Permalink1
Det finns 5 vandringsleder i Hafsten, jag gick fyra av dem och fick då ihop drygt 11 km.

(Beautiful hiking trails at Hafsten, with The view from mountain Hafstenstoppen as the main attraction (3,2 km).  I walked four of their five hiking trails and I walked about 11 km).

Hafstenstoppen fick jag tips om här på bloggen. Hen beskrev en fantastisk utsikt väl värd mödan att ta sig dit upp för. Hafstenstoppen ser man fint när man kommer från Orust och kör över Nötesundsbron. Se bild nedan.

Kartor hur man hittar till Haftsen Resort. Det är bra skyltat från väg 160.

Vandringslederna startar vid receptionen, bild ovan. Där hittar man också stolpen på bilden nedan, som längst upp i toppen har skyltar som pekar åt vilket håll man skall gå för att komma in på önskad vandringsled. Det finns 5 vandringsleder, en av dem är vitmarkerad och därför svår att se på skylten.

Kartan ovan hade dom på receptionen. Frågar man snällt får man med sig en, det gjorde jag.

Jag kom att gå alla vandringsleder utom den röda. Den röda innehåller på tok för mycket grusväg och jag är allergisk mot just grusvägar (och asfalt). Dessutom hade jag redan kört den sträckan med bilen för att komma fram till Hafsten Resort.
Jag började med att styra stegen mot Hafstenstoppen som ju var huvudmålet med denna utflykt, jag höll därför koll efter blå markeringar.  Jag kom strax fram till en tavla som visade att jag var på rätt väg.

Men Oj, här var det utjämat till jämna kilometer på alla lederna. Enligt kartan är det 1,6 km upp till Hafstenstoppen och 1,5 km till det stora potthålet.

Jag lämnade Hafsten Resort och tryggheten bakom mig. Det var jättebra skyltat upp mot toppen. En lång men inte särskilt brant stigning underhöll mig en stund, och som extra krydda var det 29 grader varmt.

Man går genom i huvudsak barrskog.

Den sista biten mot toppen brantade det på rejält och det blev att dra sig upp i rep. Men tro inte att detta kom som någon överraskning, repen visste jag om. Dom var efterlängtade. För när jag spanade efter information på datorn om Hafstenstoppen hade jag sett Nilla och Mikel på sin blogg varahusbilsresor.se  slita sig upp i repen med stor entusiasm. Deras inlägg var nog det som till slut lockade mig hit.

Efter repen kom jag upp och fick en första utsikt bort mot Nösesundsbron.

Vandringsleden fortsätter vidare bort till toppen och stora utsikten 118 meter över havet. Här blev jag kvar en stund, och medan kall dricka rann ned i strupen betraktade jag den vackra vyn över Havstensfjorden. På andra sidan fjorden ser man Uddevallabron (bild ovan). Hafsten, eller Havsten ligger i Havstensfjordens naturreservat.

När jag kände mig klar på toppen fick jag följa vandringsleden ned igen. Sedan bar det av på gul vandringsled bort till en Jättegryta. Efter ett kort parti grusväg fick jag uppleva en skön skogsstig fram till grytan. Detta är en mycket lätt promenad.

Strax före grytan gjorde jag en mycket kort avstickare och fick då se Hafstenstoppen från en annan vinkel.

Så hade jag kommit fram till Jättegrytan på Havstensudden, eller potthålet. Den skall vara Europas största enligt Hafsten Resorts hemsida. Jättegrytan mäter 8 meter i diameter. Hm.... jättegrytorna i "Helvete" Espedalen i Norge är imponerande. Dom största grytorna är ca: 40 meter djupa och 20 - 30 meter breda och därmed dom största i nordeuropa enligt wikipedia. En mycket häftig plats som gör skäl för sitt namn, jag har varit där.

Bild ovan: Bra att någon målat en gul pil ifall man missar jättegrytan.

Fin utsikt även här från Havstensudden, så det blev en stund på klippan.

Via den vita leden tog jag mig tillbaka till receptionen där jag hittade en kiosk som fick pengar av mig i utbyte mot glass och drickor. Sedan styrde jag stegen upp genom campingen mot nästa utsiktsberg, nu gällde grön vandringsled. Men jösses vad många roliga grejor det fanns här och som jag kunde ägnat tid åt om det inte vore för att jag fått för mig att det skulle promeneras.

Efter en tråkig stund på grusväg blev livet åter lite lättare när jag kom in på en stig. Kalhygget har skapat fin utsikt, inget ont utan att det har något gott med sig. Det blev sedan en skogspromenad i lätt stigning upp till utsikten. Här behövs inga rep att klänga i.

Nu stod jag på utsiktstoppen 105 meter över havet. Enligt vandringsledskartan är den gröna leden hit upp  2,8 km. Vet dock inte hur noga man mätt vandringslederna, jag tycker att det ser kortare ut på kartan. Det var i alla fall fint som attan även här, så det blev en stund på arslet igen.

Jag avslutade med att fånga atmosfären på stranden, där det nu var lugnt och stilla. Jag funderade till och med på att bada, men det gick aldrig längre än till just en tanke. Men det är ju tanken som räknas.

Detta blev en jättefin vandring. Jag vill i första hand rekommenderar Hafstenstoppen och Jättegrytan, det blir en vandring på knappt 6 km om man går så som jag gick.

Film från detta vandringstips. .

Barnvagnsvänlig promenad? Nej. endast den vita vandringsleden.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.

Västra Rossö och Kockholmen, Strömstad kommun.

Vandringar Bohuslän & Västkusten Bad, Bilder, Bohuslän, Friluftsliv, Nature reserve, Photos, Promenadguide, Ronny Sveum, Schweden, Strömstad, Sweden, Viewpoint, Västkusten, adventure, aktivitet, culture, dagsvandring, dagsvandringar, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, skogsvandring, skärgård, strandpromenad, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsled, vandringstips, vildmark, västra Götaland, wandern, äventyr Permalink1
Vandringsled 4,6 km, men jag ger även förslag på hur man kan gå en lite längre, finare och intressantare vandring.

"Marked hiking trail 4,6 km. But if you walk over getestigsberget to the west side of Kockholmen as i marked with blue on the map a bit below, it will be a bit longer and much nicer and more interesting. But this is not a marked trail).

När jag gick här med mor och hennes man den 13 juli 2015 så följde vi den ca: 4,6 km långa vandringsleden genom naturreservatet. Dock uppfyllde den inte riktigt mina egna förväntningar, jag hade hoppats på mer närhet till havet och vackra vyer. Så nu i maj 2018 var jag tillbaka och fick då till en jättefin runda upp på Getestigsberget och ut till klapperstensfälten i väster. Detta mycket tack vare att jag kunde följa blå snitslar från toppen ned till viken i väster. Jag har markerat på en karta lite längre ned hur jag gick.

Kartor ovan visar hur man hittar hit. Det var bra skyltat ute på Rossö där man skulle svänga av mot Kockholmen och naturreservatet.

På parkeringsplatsen finns infotavla med karta över naturreservatet. Det är ca: tjugo meter ned till en fin badstrand. Nedan några bilder från badstranden där jag fann en fin bukett Strandtrift

Tillbaka på parkeringsplatsen igen. Som man kan läsa på skylten ovan är det 2,3 km ned till Kockholmens södra udde. Man kan välja att gå på östra eller västra sidan (över) Gråa berget, det är ungefär lika långt, se kartan nedan. Om man använder kalkylatorn får man fram att det blir 4,6 km fram och tillbaka. Vi gick på västra sidan över Gråa berget ned till södra udden och på östra sidan tillbaka. Men om ni går så som jag markerat med blått upp på Getestigsberget och över till västra sidan av Kockholmen blir vandringen mycket finare, enligt mig. Lite jobbigare, lite knixigare, men mycket finare. Det blir kanske 500 meter längre, men på grund av terrängen känns det mycket längre.

Bild ovan: Vägvisningsskylt och informationstavla vid vägskilje några hundra meter in på leden.

Längst in på Kockholmen passerar man förbi Västkuststiftelsens gård på mysig stig.

Promenaden över Gråa berget bjöd på hällmark med en del knotiga tallar.

Men nu skall jag visa hur det ser ut om man istället går så som jag markerade med blått, över Getestigsberget. Det är tydligt skyltat in bland lövträden strax efter Västkuststiftelsens gård. Det var även markerat med blå snitslar.

Efter en ganska lätt klättring stod jag på toppen. Här var det toppen.

Jag blev väldigt inspirerad när jag såg att dom blå snitslarna fortsatte över berget västerut. Jag ville ju undersöka västra sidan av Kockholmen, och nu blev jag vägledd dit, skulle det visa sig.

Här var det häftigt. Ett stort hål mitt i berget, man såg rakt ned i avgrunden. Det var säkerligen 6 - 7 meter ned. Jag gick över något som kan liknas vid en stenbro med stup på vänster sida och hålet på höger.

Ifall snitslarna skulle vara nedtagna så är det bara att gå längs stupet i riktning ned mot viken, se bild ovan.

Och så kom jag ned till vattnet. Nu följde jag viken söderut (vänster).

Strax fick jag ta mig över det första klapperstensfältet av två. Här gäller det att ha balansen med sig. Efter stenarna styrde jag stegen upp på berget som jag följde bort mot klapperstensfält två vid nästa vik.

Jag märkte att det var lättast att gå en bit upp i berget, i alla fall var det så för mig som inte gått här tidigare.

Här hade jag stött på några jättegrytor.

Efter klapperstensfält två vek jag av in på betsesängen och kom så fram till vandringsleden igen. Nu fortsätter tipset från 2015.

Bild ovan: efter Gråa berget kom vi ned på en betesäng och fick vik på båda sidor av oss. Här gick fårskallar och betade.

Här går gränsen för Kosterhavets nationalpark som omfattar strandlinjen runt Kockholmen och sträcker sig från norska gränsen ned till havet utanför Grebbestad.

Bild ovan: Vy åt söder mot Galtö och Resö.

Kartan ovan visar hur vi gick tillbaka på östra sidan av Gråa berget. Vi kom att fika i den lilla viken norr om där det står Yttre Edet.

Bilden ovan är från maj 2018, om det nu har någon betydelse. Stigen är lite knixig på sina ställen.

Bild ovan: Vy över mot skogsklädda Galtö.

Promenaden gick vidare på trevlig stig genom fin tallskog.

Och så var vi tillbaka vid Västkuststiftelsens gård.

Nu hade vi bara att följa grusvägen tillbaka till parkeringsplatsen.

Film från detta vandringstips.

Läs mer om naturreservat Västra Rossö och Kockholmen här på Länsstyrelsens sida.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej. Men fram till Västkuststiftelsens gård är det skogsväg, om man vill titta på djuren. Om dom nu är där.

På utflykt till Hornborgs slottsruin, Hamburgsund, Tanums kommun.

Vandringar Bohuslän & Västkusten Bilder, Photos, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, Tanums kommun, adventure, aktivitet, culture, foto, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsliv, fritid, inspiration, kultur, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturstig, outdoor, promenad, promenera, sevärt, skärgård, tourism, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, västra Götaland Permalink1
Detta är en kort promenad upp på Slottsberget där en makalös utsikt väntar.

(Short walk up to the mountain Slottsberget where you get a nice view. Long time ago there was a caslte here.).

13 maj 2018.
Jag, min mor och hennes man utnyttjade den fina söndagen till en utflykt till Hamburgsund. Parkeringsplatsen för Hornborgs slottsruin ligger direkt intill vägen, skylt finns.

En kort promenad på "traktorväg" fram till stigen som leder upp på berget. Där fanns en toalett, dit kom jag lägligt.

Bild ovan: Det satt en figur föreställande en skidåkare på dörren. Men jag skulle inte skida, utan.....

En äng nedanför berget där det finns gravar och spöken.

Och så ytterligare en tavla innan vi gav oss på trappan mot toppen. Mor hade det lite kämpigt för hon har drabbats av ett ogräs- och planteringsknä.

Utsikt, utsikt, utsikt och utsikt. En stig leder runt uppe på toppen så man får utsikt åt alla fyra väderstreck.

Det var rikligt med slån här uppe. På andra sidan Hamburgsund till vänster i bilden ovan och nedan ser man Hamburgö.

Det fanns inga bänkar här uppe, så berget fick fungera som en. Bilden ovan visar den fina vy över Hamburgsund och längre ut Slottsfjorden vi hade att njuta av till kaffe och en äggmacka.

Och sedan gick vi ned igen och åkte "hem", mycket nöjda med det vi fått se på utflykten.
Jag avslutar med två bilder från Galtöleran, där det var högvatten.

Det blev inget filmat på den här utflykten. Orsaken till det kan man alltid spekulera i.

Barnvagnsvänlig promenad?  Nej, det blir att bära barnet den korta biten upp till toppen.