Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland + lite mer

En promenad på Köpstadsö "Kössö" i Göteborgs kommun.

Vandringar kring Göteborg Bad, Bilder, Bohuslän, Friluftsliv, Göteborg, Photos, Promenadguide, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, Viewpoint, Västkusten, Västsverige, adventure, aktivitet, culture, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, skogsvandring, skärgård, strandpromenad, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, västra Götaland, wandern Permalink3
En mycket vacker promenad i skärgårdsmiljö, men som även bjöd på en fin skogspromenad på sköna stigar. Längd ca: 5 km om man går så som jag gjorde.

(A nice walk on the island Köpstadsö in Gothenburg's southern archipelago. Length about 5 km. Boat from Saltholmen).

April 2018
I detta promenadtips använder jag namnet Kössö, som man säger i dagligt tal (tydligen). Jag tycker Kössö låter så härligt öigt. Men det är kanske mest när man hör någon säga det. Då blir det Kjössö eller nästan tjössö.

Och det vill jag ha sagt med en gång, det var inte någon "svensk mästare i att hitta på Kössö" som klev iland på ön efter en färjetur på ca: 15 minuter. Men nu efter mitt första besök på ön kan jag sticka ut min långa orakade haka och påstå att jag nog skulle kunna bli mycket framgångsrik som Kössö guide, i alla fall om det bara gäller att hitta fram på ön. Men lite vet jag allt om ön också, tack vare Wikipedia. Till exempel att den tidiga befolkningen på Kössö inte var fiskare utan skeppare och ägare till små skutor. Och om jag hade besökt Kössö 1277, (det är före jag är född) så hade jag befunnit mig i Halland och ön tillhörde då den danske konungen.

Kartan ovan visar vart färjan lägger till på Kössö (ångbåtsbryggan).

När jag klev iland på ön var det första jag lade märke till alla skottkärror som låg uppradade. Kössö är tydligen känt för sina skottkärror, hade jag läst. All motortrafik är förbjuden på ön, även cyklar är ovälkomna. Så dom flesta är ägare av en skottkärra som transportmedel. Och med dom menar jag naturligtvis Kössöborna, som till antal var 122 åretruntboende 2015, enligt siffror från Wikipedia.
Kanske borde Kössö ha några skottkärror för utlåning, som service menar jag. Det kan ju vara bökigt att ta med sig en skottkärra hemifrån. Tänk t.ex. om ett glatt gäng stadsbor kommer ut till er vackra ö för att festa och släpar på 50 flak öl, men varit på tok för onyktra för att tänka på transportmedel.

På väg upp mot naturen på norra halvan av ön passerar man genom små smala gränder med mysiga gamla hus. Men dom som bor i huset på bilden ovan har kortast väg till färjan. Husen på Kössö varierar verkligen i storlek.

Bild ovan: Kössös egen Roland Garros med domarstol och publikläktare. Nedan bild tagen från badplatsen i väster. Till vänster i bild ser vi Styrsö och i mitten Vargön, Källöarna och Känsöarna. Längst till höger Brännö.

Bild ovan: Den här grusstigen ledde fram till Idas backe och en karta. En karta som jag även hade i fickan och som höll på att göra mig galen. Den visade en i stort sett obebodd ö från den röda punkten där jag befann mig och norrut från väster till öster. Men verkligheten såg annorlunda ut, mycket annorlunda. Så min plan att följa den nordvästra sidan av ön norrut gick i stöpet, jag hittade inte fram mellan alla hus. Istället tog jag mig bort till Idas Backe.

På leksakskartan ovan är inte den östra stigen från samhället och upp till den lilla sjön inritad. Det kan vara något att fundera lite över om man känner för det.

På kartan ovan har jag markerat hur jag hade gått från färjan och bort till västra badplatsen. Sedan vidare till Idas backe (Här var jag). Nu fortsatte jag på en trevlig stig genom en fin lövskog vidare norrut mot en badplats i norr. Det var en mycket lätt promenad och jösses va vackert fåglarna kvittrade i skogen.

Stigen var skön att gå på, man har enbart grusat där det behövs, hoppas jag.

Bild ovan: Här stack lite material upp som man lagt under gruset, för att hålla det på plats. Snart kom jag fram till den lilla sjön, som mer visade sig vara en halvöppen mosse.

Bilderna ger ingen rättvisa åt den fina fågelsången.

Vid mossen fanns en bänk, bevis ovan.

Så var jag framme vid badstranden, en jättefint plats där en kille och hans dotter hade gjort det mysigt för sig. Dom berättade att det var första besöket på ön även för dem. Otur för dem att det började regna en timma senare, men det är ju mysigt att ligga och lyssna på regndroppar mot tältduken.
Runt badstranden fanns gott om klippor att hoppa i plurret från. Det enda som saknades men som lär komma med värmen och sommaren är de små söta myggorna.

Nu gick jag tillbaka samma stig förbi mossen och strax söder om den tog jag vänster i stigskiljet och kom då in på en smalare stig som ledde rakt söderut ned till samhället. Se kartan nedan.

Liten skogsstig, då klagar inte Ronny. Vid nästa stigskilje tog jag höger och kom strax fram till ett gult hus som man passerar tätt intill. Det kändes som jag gick inne på deras tomt, men det var så man skulle gå, jag kollade.
Nu följde jag viken österut så långt jag kunde komma. Jag kunde inte finna vad viken heter, men vägen jag gick på var Småskärsvägen. Detta var en trevlig avstickare, jag fick gå samma väg tillbaka sedan.

Bild ovan: Det var kass svikt i trampolinen.

Bilden ovan var den sista jag tog innan jag vände tillbaka in mot samhället med sikte på färjan.

Bild ovan: Trevliga små smala gränder.

Bild ovan på helikopterplattan ovanför färjeläget.

Som sagt, jag fick en mycket fin eftermiddag på Kössö. Nu började det regna allt intensivare så jag fick söka regnskydd i väntan på färjan som skulle ta mig tillbaka till Saltholmen.

Film från detta promenadtips.

Läs här när jag och far gick vandringsleden på nordvästra delen av ön. Den är mycket fin och länkas med fördel ihop med stigarna jag gick i detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad?  Jadet går fint att rulla runt en barnvagn, untantaget den östra stigen från mossen ned till samhället. Alltså den jag gick tillbaka från badplatsen.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.

#1 - - Mamma:

Kössö har jag aldrig varit på, men hört mycket om. Under många år hade jag kössöbor som klienter. De stortrivdes på ön. Enda problemet var när de skulle bygga husen. Inte så lätt att köra byggmaterialet på skottkärra. Fina bilder och film.

Svar: Tack. Nä det förstår jag. Måste tagit tid att bygge det huset.

#2 - - Tony:

Trevliga inlägg. Kul att få några tips.

Svar: Tack Tony!

#3 - - Torbjörn:

Hej! Jag kan rekommendera ett nytt besök på Köpstadsö då det har tillkommit två nya vandringsleder som är väl märkta med målade stenar. Kan även rekommendera promenadstigen runt den nord västra delen av ön som sammanbinder de två badvikarna du redan besökt. Tack för en trevlig blogg. // Tobbe

Svar: Hej och Tack Torbjörn. Det var den nordvästra stigen jag försökte finna, men gick bett på det. Vet du om det finns någon information på nätet om dom två nya lederna? vet du om annars det finns mer info vid färjan?