Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland + lite mer

NYHET, Brunfärgad markör på google kartan = Kultursevärdhet

Vandringar kring Göteborg Bilder, aktivitet, culture, fritid, kultur, kulturreservat Permalink0
Now I have brown marked cultural history walks on my google map. See here. Here I am in Klippans cultural reserve in Majorna, Gothenburg.

November 2018
Ja just det, promenadtips som helt domineras av en kulturupplevelse har jag brunmarkerat på google kartan, se här. Hit hör t.ex. Klippans kultreservat i Majorna som jag befann mig i här. Reservatet  ingår i kommunens bevaringsprogram sedan 1975. Klippan har varit.en viktig knutpunkt för handeln sedan 1400-talet, alltså långt före staden Göteborg grundades 1621. Dom gamla kåkarna i reservatet är från 1700 och 1800-talet.
Bild ovan: Jag stod och tittar på Klippans värdshus (Klippan 12), kåken uppfördes 1762. Bild nedan: Röda Byggnaden - Bagarstugan (Klippan 4) uppfördes också år 1762 och är tillsammans med Klippans värdshus två av de äldsta kåkarna i området.

Fler bilder på Klippans värdshus och Röda Byggnaden - Bagarstugan.

Bild ovan: Bakom lövverket skymtar Klippans skolhus där förskola Sjöelefanten håller till.

Bild ovan: Här satt jag nästan bekvämt utanför Ostindiska Kompaniets Corps de logie. Byggnaden uppfördes år 1792. Längre bort syns det röda Sjömagasinet, idag en exklusive restaurang. Även bild nedan. Byggnaden har en historia sedan 1775 som Ostindiekompaniets lagerhus.

Klippan kan sägas vara Göteborgs första riktiga hamn, eftersom man helt enkelt inte kom längre in i älven då den var för grund. I början av 1600-talet startade den första färjeförbindelsen med Hisingen över Göta älv. Färjan gick mellan Klippan och Färjestaden på hisingsidan. Den reguljära färjetrafiken lades ned när Älvsborgsbron stod klar 1967.

Bild ovan: Här i Ankarsmedjan tillverkades just ankare och kätting åt Ostindiska kompaniets skepp.

Bild ovan och nedan: Arbetarbostäder.

Det är en kort promenad till Gamla Älvsborgs fästning (se kartan ovan), mer information här.

Det var allt för denna gång.

Barnvagnsvänlig promenad, självklart

Inget filmat här ännu.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.

Utflyktstips, Gathenhielmska Kulturreservatet i Majorna, Göteborg

Vandringar kring Göteborg Bilder, Göteborg, Park, Photos, Promenadguide, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, Västsverige, adventure, culture, foto, friluftsaktivitet, fritid, inspiration, kultur, kulturreservat, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, sevärt, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, västra Götaland Permalink1
Gathenhielmska Cultural Reserve at Stigbergstorget is a cozy place with old houses from the 1700s and 1800s. Read more here.

Vid Stigbergstorget hittar man en fin liten idyll med historiska gamla byggnader från 1700 och 1800 talet. Här kan man få uppleva ett kvarter av det riktigt gamla Majorna. Husen bebos idag av bland annat intressanta historiska föreningar som Gamla Majgrabbar och Majtöser, Vi Från Vega, Gamla Masthuggspojkar med flera. Kulturreservatet skapades år 1936.

10 oktober 2018
Det var gråmulet och trist när jag klev av spårvagnen vid Stigbergstorget. Jag knatade över torget och bort till Gatenhielmska huset (bild ovan), där började jag min rundpromenad i Gathenhielmska Kulturreservatet. Jag gick ett kort stycke utmed Bangatan innan jag svängde in i den lilla parken som leder ned till Pölgatan. Se mina gula markeringar på kartan.

Bild ovan: Jedeurska huset

Informationstavla i början på Pölgatan. Jag följde sedan den gamla kullerstengatan upp mellan dom gamla träkåkarna.

Bild ovan: Ladugårdslänga tillhörande Hälleberget. Nedan bild på den blåa kåken Frigga och metkrokar för större fiskar.

Bild ovan: Här passerade jag dom röda kåkarna Gilgal (reservatets äldsta byggnad, kring år 1700) och Gavanna. Det bor folk här, så det känns lite konstigt att spatsera förbi rakt utanför deras fönster. Någon klonkade på ett pianot inne i den blåa kåken och i den röda stack plötsligt en liten tjej ut sitt huvud genom det öppna fönstret på andra våningen. Här bodde en gång i tiden författaren och skulptören Eino Hanski. Eino lämnade jordelivet 2000, men han har lämnat många spår efter sig, t.ex. statyn Sjömannen som jag strax var framme vid.

Jag fortsatte upp mot kåkarna Lilla och Stora Klämman. Det gula huset på bilden nedan är Hjortbergska huset.

Tänk att detta trevliga lilla område egentligen skulle jämnats med marken. Ett beslut var taget om detta 1930. Men starka demonstrationer från stadens invånare och ekonomiskt stöd från Charles Felix Lindbergs donationsfond, diverse enskilda bidragsgivare och staden Göteborg gjorde att kåkarna räddades. Annars var tydligen planen att en rad femvåningshus skulle byggas på området. Nu får vi ju aldrig veta hur vackra dom hade blivit.

Bild ovan: Kåkarna Gloriana och Härberget sett från utsidan reservatet vid Djurgårdsgatan. Nu regnade det på ganska gulligt så jag fick rymma platsen och ta mig till närmaste regnskydd.

Detta är en trevlig liten utflykt, och en plats som är mycket lätt att ta sig till.

Barnvagnsvänlig promenad, Ja!

Inget filmat här ännu.

En vandring i Haverdals naturreservat, Halmstads kommun.

Vandringar Halland Bad, Bilder, Friluftsliv, Halland, Hallandskusten, Nature reserve, Photos, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, Viewpoint, Västsverige, adventure, aktivitet, culture, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, fornborg Ruddalen, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, skogsvandring, strandpromenad, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsblogg, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, vildmark, wandern, äventyr Permalink1
In the nature reserve Haverdal there are several hiking trails, see map below

När man gogglar på Haverdals naturreservat och väljer bilder så ser man att många har dokumenterat sitt besök med bilder på den långa stranden och dom höga sanddynerna. Men flest är nog bilderna på trollskogen med snurriga tallar.

För ca: 400 år sedan efter att  den ursprungliga skogen hade huggits med blev detta ett öppet trädlöst flygsandfält med blommande sandhedar som länge användes som betesmarker av traktens bönder. Men efterhand fick man allt större bekymmer med flygande sand. Så för att lösa problemet planterade man i början av 1900-talet gräs, tall, björk, al och bergtall på sandfältet. Idag är naturen här varierad och på en promenad genom naturreservatet får man uppleva flera olika naturtyper så som t.ex. tallhedar, lövskog, sanddyner och strandhed. Det myllrar av stigar kors och tvärs, några av dem är märkta för att man tryggt skall kunna finna fram i området. Det finns i dagsläget 4 vandringsleder och några förbindelsestigar (övriga stigar), se kartan nedan. Har man en häst med sig så finns det även en ridstig att nyttja.
Haverdal är ett av Hallands äldsta naturreservat, läs mer om Haverdals naturreservat här. (Click here to find a link to English (engelsk) and German (tysk) information about the nature reserve)

Juli och september 2018
Det här vandringstipset bygger på två promenader jag gått i naturreservatet. Jag gick här själv i slutet av juli och sedan fick jag med far i september.

Se kartan ovan. När jag gick här med far höll vi oss norr om bäcken Skintan, som delar området på tvärs. Vi parkerade i norra delen av naturreservatet vid den röda punkten. Själv parkerade jag vid Lynga (röd punkt), och jag höll mig söder om bäcken på min promenad.

Vi/jag kom att gå en bra bit på den gröna leden och det mest av den blå och orange.

Vi startade med att gå svart stig ned till blå led, som vi sedan följde medsols ned till bänkar & bord (se liten röd punkt på kartan). Här fanns dock bara en sliten gammel bänk nu när vi gick.

När vi kom ned till Skintan lämnade vi efter ett tag blå led och fortsatte stigen utmed bäcken ned mot stranden och dess mynning. Bäcken kantas av lövträd som björk, al och närmast stranden asp. Tycker man att en promenad på knappt 5 kilometer är lagom så går man enbart den sträcka som jag och far gick. Jag återkommer längre ned med hur vi gick vidare.
Men om man vill gå längre, säg upp emot 10 km. Då fortsätter man nu istället mot Lynga (grön led) och sedan vidare så som jag gick när jag var här själv.

Från Lynga parkeringsplats utgår naturstigen, 3,3 km lång och markerad med en hermelinsymbol. Följer man naturstigen och läser noga dom 15 informationsskyltarna har man förhoppningsvis lärt sig något om Haverdal när man kommer i "mål".
Jag gick först till Lynga sanddyna, skyltat Dynen.

Bild ovan: Bänkar och bord vid Lynga. Det finns fler om den här skulle vara upptagen eller inte duger.

Här var jag på väg upp på den ca: 36 meter höga Lynga sanddyna eller Stora Sandkullen som den också kallas för. Detta skall vara en av Skandinaviens högsta sanddyner. Det skryts mycket om utsikten från toppen, men, hm, den har varit bättre förr. Nu har träden nedanför vuxit sig för höga.

Bild ovan: fossila sanddyner i tallskog?

Från Lynga sanddyna fortsatte jag orange led medsols ned till stranden. Men den första biten var väl inget särskilt att ta av sig kepsen för. Men det blev finare och trevligare efter hand och jag blev mycket belåten med upplevelsen när jag följde en liten bäck genom en grön djungel av lövträd utmot sanddynerna och stranden.

Bild ovan: Fin utsikt från hög sanddyna vid stranden.

Orange led gör bara ett kort besök ute vid sanddynerna innan det bär av in bland träden igen. Jag vek sedan in på grön led som ledde mig tillbaka ut på strandheden, bild nedan.

35 grader varmt i skuggan och slirig sand. Det var bara flugorna som saknades för att fullborda upplevelsen. Jag drack upp 6,5 liter vatten under promenaden. Inte konstigt att jag behövde en stor ryggsäck till en så här kort promenad.

Bild ovan: Ljungen såg ut att trivas i sanden, trots att det varit en ihållande stekhet värme sedan maj.

Mitt tips är att följa grön led över bäcken Skintan, och där träffar vi nu på mig och far igen.

Bild ovan: Vi var ju på väg ned till bäckens mynning, Närmast strandheden skapar knotiga och satta aspar ett lövtak.

Se kartan ovan: Från Skintans mynning tog vi oss tillbaka upp till blå led som vi sedan följde fram till nästa rastplats, röd punkt. Här finns bänkar och bord, här kom vi att fika.

På väg mot smaskig fika kom vi att knata genom en trollskog av snurriga tallar. Det var galet snurrigt på många håll. Tallarna såg ut att vrida sig i plågor eller skrattkramper. Här skulle jag vilja gå när dimman ligger tät i skogen, eller på natten med pannlampa. Att filma eller ta bilder på en trollskog i fullt soljus är lagom upphetsande. Men oavsett är tallarna en häftig upplevese. Men en fråga säkerligen många ställer sig är "Varför ser tallarna så konstiga ut? Tja, det kom jag bara ihåg att försöka svara på i filmen.

Bild ovan: Trädkramare eller kamp i grekisk romersk? Nedan en korkskruv.

Bild ovan: Tror att detta är marviol.

Bild ovan: Här satt vi nu och hade det bra. Se vad festliga spår vinden och gräset skapat i sanden, bild nedan.

Från fikaplatsen styrde vi stegen rakt ut på stranden som vi följde norrut fram till parkeringsplatsen och bilen. Det blev en jättefin avslutning. Och vi fick hjälp av en varm skön vind från söder som putte oss lite lätt framåt.

Bild nedan: Konst på stranden.

Jag avslutar med en rofylld bild efter avklarad promenad.  Detta är ett mycket fint naturområde med trevliga vandringsleder. En promenad här rekommenderas varmt.

Men riktigt slut är inte detta vandringstips. Jag och far hade nämligen gjort ett besök uppe på Skallen tidigare på dagen. Skallen hittar man strax norr om Haverdals naturreservat, se kartan ovan.

Vi besökte främst Skallen för utsikten. Men Skallen bär också på kraftiga sår från stenhuggarepoken. Bild nedan på Skallens härjade hjässa. Verksamheten lades ned på 1920-talet. Labyrinten som syns på bilden ovan är gjord på senare dagar av en Haverdalsbo och hans barnbarn.

Utsiktsplatån har skapats av skärv från stenhuggarepoken. Stenstolen jag sitter i har huggits ut av en annan Haverdalsbo, läs mer här.

Film från detta vandringstips.

Barnvagnsvänlig promenad, Nej!

För att ta sig till Haverdals naturreservat med buss. Kliv av på hållplats Vilshärads camping strax söder om reservatet eller hållplats Tångvägen strax norr om reservatet.

Nästa vandringstips kommer bli från Bua.