Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland + lite mer

Munkåleden i Munkåns dalgång i Fristad. Borås kommun.

Övrigt Västra Götaland Bad, Bilder, Borås, Nature reserve, Photos, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, adventure, aktivitet, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, skogspromenad, skogsvandring, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, vandra, vandring, vandringsblogg, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, vildmark, västra Götaland, wandern Permalink1
Nice hiking trail along the river Munkån. Length about 2,2 - 2,5 km (one way)

Vandringsleden Munkåns dalgång invigdes 17 maj 2014. Den är ca: 2,2 km lång från söder till norr (eller tvärt om). Munkåleden går genom Munkåns dalgång som skär rakt igenom Fristad. Här vandrar du i en tät "djungel" av lövskog. Det sista står att läsa i Borås friluftsguide, en trevlig liten bok som Kjell Johansson på Borås kommun skickade hem till mig. Något som jag gissar att han gjorde för att jag skulle få upp ögonen för fler naturområden i Borås kommun. Kjell har varit med att ta fram friluftsguiden. Den innehåller många vackra bilder med informativ text (av Kjell Johansson och Anna Karlsson) + riktigt skapliga kartor. Boken är i pocketstorlek (om man har stora fickor). Friluftsguiden finnns just nu att hämta på Borås Turistbyrå och Borås Stadsbibliote. Vet dock inte hur det blir på turistbyrån nästa år, enligt infometion jag  fått skall dom inte ha öppet för allmänheten på samma sätt.  Läs mer om Borås friluftsguide och på den här sidan hittar du mer infromation om Munkån och Munkåleden, bl.a en detaljerad karta över leden som också visar busshållplatserna i ledens närhet.

September 2018
Vi parkerade vid sporthallen, se karta ovan. Vi gick sedan så vi kom in på leden vid bron över Munkån på Asklandavägen, röd punkt, även på kartan nedan.

Vi började med att gå övre delen, (norr om Asklandavägen). Munkåleden är ingen rundvandring, så man får gå samma väg tillbaka igen, om man nu inte hittar en alternativ väg, vilket vi delvis gjorde.

Det är en snårig och tät lövskog  som möter en när man kliver ned i dalgången. Bitvis är det riktigt risigt längs med ån. Men det var inga problem att ta sig fram på stigen, med det kan tydligen bli rejält blött här. Längs ån finns en naturtyp som kallas alsumpskog, och här är översvämningar vanliga. För att man skall slippa att simma över ån där stigen fortsätter på andra sidan har man anlagt fina broar. I ån skall det finnas gott om öringar, och visst såg vi mängder av småfisk som flydde till skuggiga partier när vi kom traskande.

Ovan ser ni en bild på en bänk man inte gärna vill sitta på.

När vi kom fram till ledens norra ände fanns där en informationsskylt. Strax före skylten fanns en bro över ån, man ser skylten från bron. Vi chansade på att sticka över den bron och sedan följa stigen upp ur dalgången. Det blev ett lyckat projekt, se mina röda prickar på kartan ovan. Efter ett lite tag kom vi fram till en gång och cykelväg som ledde ned till ån igen. Vi höll oss sedan på Munkåleden "hela" vägen ned till Asklandsvägen. Den övre delen av Munkåleden var nu avklarad, nu gav vi oss i kast med den nedre delen.

Etapp nedre delen började med att vi gick förbi Munkagården, bild ovan. Nu kom vi in i en helt annan naturtyp, här var det granskogen som dominerade (men även en del tall), i alla fall fram till Sikabäcken. Det var en stor kontrast mot det vi hittils upplevt.

Skönare stigar än en torr skogsstig genom granskog går inte att finna. Det är en alldeles speciell känsla att trampa fram på det mjuka underlaget och höra och känna hur trädgrenar knäcks under skorna. Nä ¤#%, det är ju på kalhygge.

Så var vi framme vid vandringsledens södra ände, nedre delen var därmed avklarad och det betydde att vi nu fått sett hela Munkåleden. Och det går väl inte att säga annat än att det är en trevlig och fin vandringsled, men jag skulle gärna gå här när det är mer sprutt på ån.

Vi ville gå lite längre och när vi såg den fina stigen som fortsatte vidare söderut bestämde vi oss för att gå ned till Asklandabadet, det är inte långa biten. Vi kom att prata med en dam och fick av henne reda på att det är fint att promenera helt ned till fågeltornet, se kartan överst i vandringstipset. Då befinner man sig inte så värst långt från örebro, den gamla trevalvsbron. Läs mitt vandringstips från Mölarps naturreservat och den gamla stenbron örebro. Men vi fick nöja oss med att gå ned till Asklandabadet, klockan hade sprungit iväg liksom.

Stabil bro vid Munkåns mynning.

Det var blåsigt på Asklandabadet, så det blev inte att vi fikade här. Men om inte blåsten varit så..., det är ju fint här vid Öresjö.

På kartan ovan har jag rödprickat hur vi gick ned till Asklandabadet och tillbaka upp till Munkåleden. Vi hittade sedan en alternativ stig så vi "slapp" följa Munkåleden "hela" vägen tillbaka upp till Munkagården, se kartan. Efter att vi passerat över Sikabäcken och gått förbi "sommarstugorna"  så valde vi att följa stigen rakt fram vid skylten ni ser nedan. Den stigen gick inte ned i dalgången som Munkåleden utan höll sig uppe på kanten. Detta medförde att vi tyvärr missade en uppförsbacke. 😊

Film från detta vandringstips.  (Movie from this hiking tips, but sorry I speak Swedish).

Barnvagnsvänlig promenad? Nej!

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.

En solig och varm eftermiddagspromenad i Kungälv

Vandringar kring Göteborg Bilder, Bohuslän, Kungälv, Kungälvs kommun, Nature reserve, Park, Photos, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, Utsiktstorn, Viewpoint, adventure, aktivitet, culture, dagsvandring, dagsvandringar, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, friluftsliv, fritid, fågeltorn, hiking, hälsa, höst, inspiration, kultur, kulturreservat, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, sevärt, skogspromenad, strandpromenad, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, västra Götaland Permalink1
Nice nature and cultural walk in Kungälv. Several nice viewpoints.

Vilka dagar vi har, 21 grader varmt i skuggan den 13 oktober. När hände det senast? Jag ångrade nästan att jag inte bar shorts.

Vi passade på att ta oss upp till Kungälv i det fina vädret. Vi parkerade på pendelparkeringen vid Vikingagrillen på Hisingssidan, se kartan nedan. Dom röda prickarna visar i vanlig ordning hur vi gick.

Vi kom att gå en mycket fin promenad runt fästningsholmen och vidare upp på utsiktsberget Vite Klint ovanför gamla stan. Men först tittade vi till fågeltornet vid pendelparkeringen.

Det satt en fågel uppe i tornet, men den flög sin väg när vi kom. I övrigt såg vi inga fåglar, men några kossor gick och betade en bit bort.

Nu knatade vi bort till ävlen, Nordre älv. Folk satt och slappade ute på fästningsholmen.

Sedan knatade vi över Bohus bron och kom på andra sidan in på natur- och kulturstigen runt Fästningsholmen. Nedan vy från bron. 10 minuter tidigare hade en säl simmat nedanför bron, enligt en tjej vi kom att prata med.

Bilden ovan har far tagit.

Vi gick motsols runt Fästningsholmen och vid nr 12 på kartan vek vi av stigen och tog oss upp mot fästningen. Här var det grönt och fint. Området kallas Fästningsparken och här betar får under sommaren, men nu var dom borta. Här uppifrån fick vi fin utsikt över älvdalen. Vi fick även uppleva vackra höstfärger och far fick besök av 3 fästingar.

Just nu har lönnarna vackra höstfärger. men tänk så fula dom blir snart.

Nu hade vi tagit oss ned på gångstigen igen. Det finns ett par bänkar intill stigen som bjuder fin utsikt. Promenaden gick vidare längs kanalen förbi småbåtshamnen och in till Gamla torget.

Fint elskåp intill Gamla torget.

Nu blev det en del uppför när vi tog oss upp på berget Vite Klint.

Bild ovan: Utsikt från Vite Klint.

Nu fortsatte vi in på Kärlekstigen och längs den finns flera fina utsiktsplatser. Nu befann vi oss också i Fontins naturreservat.

Här befann vi oss ute på en utsiktsramp, det var inte första gången jag var här. Det är en perfekt plats att fika på.

Vi knatade vidare på Kärlekstigen, förbi fler utsiktplatser. Fikabordet på bilden nedan är lite svårt att hitta till. Jag fann det av en tillfällighet när jag letade efter en bra fotoplats upp i berget.

Här kom vi ned till Västra gatan i gamla stan. Här finns många gamla hus att titta på. Vi följde gatan ned mot Gamla torget.

Här hade vi kommit fram till en grön och lummig plats. Vi hade funnit Bergfeltska trädgården. Trädgården låg helt i skugga, så det blev inte många bilder tagna.

Bild ovan: Cederträd med snabel.

Vi gick tillbaka en bit på Västra gatan och sedan vek vi av ned till det fina Strandstråket längs älven. Det här blev mycket av en stads- och parkpromenad på grus och asfaltvägar/stigar. Men ibland tycker jag inte det gör något om promenaden bjuder på så här mycket fint och intressant att titta på.

Bild ovan: Vy bort mot Gamla torget och Kungälvs kyrka. Uppe i berget bakom kyrkan syns utsiktsrampen.

Bild ovan: Bohus fästning i kvällssolen.

Den här trevliga promenaden avslutades med att vi följde bilvägen över Bohus bron och så var vi tillbaka på pendelparkeringen.
Hur långt gick vi? Tja a, svårt att säga eftersom vi strosade lite runtomkring i Fästningsparken och uppe på berget Vite Klint. Så lite beroende på hur man väljer att gå blir sträckan någonstans mellan 2 - 3 km, skulle jag tro.

Jag filmade inget denna dag.

Barnvagnsvänlig promenad? Ja, men inte stigarna upp och ned från berget Vite Klint. Skall man rulla en barnvagn på Kärlekstigen så tar man sig in på stigen från norr.

Igår torsdagen den 11 oktober fick vi en härlig sommardag på Kössö

Vandringar kring Göteborg Bad, Bilder, Bohuslän, adventure, aktivitet Permalink1
En person vid namn Torbjörn kommenterade mitt vandringstips från Köpstadsö så här "Hej! Jag kan rekommendera ett nytt besök på Köpstadsö då det har tillkommit två nya vandringsleder som är väl märkta med målade stenar". Detta blev jag intresserad av och fick med mig far ut till ön. Jag hade kvällen före mejlat Torbjörn om han hade mer uppgifter om vandringslederna. Och när vi var mitt ute på vandringen mejlade han över tre kartor som visade hur vandringslederna gick. Kartan nedan är baserad på hans kartor. Vi kom att gå blå och sedan "vin"röd vandringsled. Stora prickar visar den sträckan vi gick, små visar hur blå och "vin"röd led fortsätter på samma stig söderut. Den sträckan skall enligt Torbjörn vara lite dåligt uppmärkt. Men resten, alltså hela den sträckan vi gick är riktigt bra uppmärkt.

Från färjan följer man Kössö bryggväg fram till Strannevägen, som man sedan följer västerut ned till småbåtshamnen. Fortsätt sedan mot badplatsen och när man får tennisplanen på höger sida är man inne på kartan ovan. Jag har sedan fyllt i med rött hur man följer Smuttenstigen och Källstigen fram till där blå vandringsled startar. Och ja, det skall kännas som att man går på någon annans tomt, t.o.m. små lampor visar vägen, eller stigen rättare sagt. Nedan en bild som visar hur det ser ut när man kommit rätt.

Bild ovan: Vy mot Brännö.

Fin rastplats på högsta punkten. Det låg en liten blåmarkerad sten uppe på utsiktsknölen intill fikabordet.

Bild ovan tagen från utsiktsknölen. Nedan visar jag en av alla blåmarkerade stenar som visar vägen. Det var riktigt bra uppmärkt, och det behövdes för att finna fram, framförallt när man kommer ned i den snåriga bushen.

Här kom vi fram till typ en lägerplats. På denna plats såg vi också för första gången stenar märkta med "vin"röd färg. Mycket lägligt fick jag in Torbjörn mejl i mobilen när vi kom hit. Så valet blev enkelt, vi följde "vin"röd led vidare norrut.

Rep att hålla sig i när man skall upp eller ned. Extra service tycker jag, men far gnällde istället och menade att han inte skulle satt sig på röva om repet inte fanns.

Och så var det dax för fika vid norra badplatsen. Det var skugga, men vindstilla och ca: 20 grader varmt. Inte dåligt för att vara en bit in i oktober. När alla godsaker var slukade valde vi att gå "stora" stigen tillbaka in till samhället. Alltså samma stigar som jag visade i vandringstipset. Nedan satt vi och väntade på färjan.

Det här blev en mycket varierad och trevlig upplevlese.  Jag förstår att Torbjörn rekommendera mig detta och jag vill nu göra det samma till mina läsare.

Jag filmade ingenting denna gång.

Här kan du läsa mitt ordinarie vandringstips från Kössö (Köpstadsö).