Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland + lite mer

Igår torsdagen den 11 oktober fick vi en härlig sommardag på Kössö

Vandringar kring Göteborg Bad, Bilder, Bohuslän, adventure, aktivitet Permalink1
En person vid namn Torbjörn kommenterade mitt vandringstips från Köpstadsö så här "Hej! Jag kan rekommendera ett nytt besök på Köpstadsö då det har tillkommit två nya vandringsleder som är väl märkta med målade stenar". Detta blev jag intresserad av och fick med mig far ut till ön. Jag hade kvällen före mejlat Torbjörn om han hade mer uppgifter om vandringslederna. Och när vi var mitt ute på vandringen mejlade han över tre kartor som visade hur vandringslederna gick. Kartan nedan är baserad på hans kartor. Vi kom att gå blå och sedan "vin"röd vandringsled. Stora prickar visar den sträckan vi gick, små visar hur blå och "vin"röd led fortsätter på samma stig söderut. Den sträckan skall enligt Torbjörn vara lite dåligt uppmärkt. Men resten, alltså hela den sträckan vi gick är riktigt bra uppmärkt.

Från färjan följer man Kössö bryggväg fram till Strannevägen, som man sedan följer västerut ned till småbåtshamnen. Fortsätt sedan mot badplatsen och när man får tennisplanen på höger sida är man inne på kartan ovan. Jag har sedan fyllt i med rött hur man följer Smuttenstigen och Källstigen fram till där blå vandringsled startar. Och ja, det skall kännas som att man går på någon annans tomt, t.o.m. små lampor visar vägen, eller stigen rättare sagt. Nedan en bild som visar hur det ser ut när man kommit rätt.

Bild ovan: Vy mot Brännö.

Fin rastplats på högsta punkten. Det låg en liten blåmarkerad sten uppe på utsiktsknölen intill fikabordet.

Bild ovan tagen från utsiktsknölen. Nedan visar jag en av alla blåmarkerade stenar som visar vägen. Det var riktigt bra uppmärkt, och det behövdes för att finna fram, framförallt när man kommer ned i den snåriga bushen.

Här kom vi fram till typ en lägerplats. På denna plats såg vi också för första gången stenar märkta med "vin"röd färg. Mycket lägligt fick jag in Torbjörn mejl i mobilen när vi kom hit. Så valet blev enkelt, vi följde "vin"röd led vidare norrut.

Rep att hålla sig i när man skall upp eller ned. Extra service tycker jag, men far gnällde istället och menade att han inte skulle satt sig på röva om repet inte fanns.

Och så var det dax för fika vid norra badplatsen. Det var skugga, men vindstilla och ca: 20 grader varmt. Inte dåligt för att vara en bit in i oktober. När alla godsaker var slukade valde vi att gå "stora" stigen tillbaka in till samhället. Alltså samma stigar som jag visade i vandringstipset. Nedan satt vi och väntade på färjan.

Det här blev en mycket varierad och trevlig upplevlese.  Jag förstår att Torbjörn rekommendera mig detta och jag vill nu göra det samma till mina läsare.

Jag filmade ingenting denna gång.

Här kan du läsa mitt ordinarie vandringstips från Kössö (Köpstadsö).

Barnvagnsvänlig promenad? Nej!

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.

#1 - - Inger:

Fina foton från Kössö även denna gång.