Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland + lite mer

Fjällastigen är en trevlig vandringsled i Mollaryd. Herrljunga kommun

Övrigt Västra Götaland Bad, Bilder, Nature reserve, Photos, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, adventure, aktivitet, bokskog, culture, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, skogspromenad, skogsvandring, trail, trekking, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, vandra, vandring, vandringsblogg, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, vildmark, västra Götaland, wandern Permalink2
Fjällastigen är ca: 10 km lång och ganska lätt. Jag förlänger vandringen genom att gå 2 km på Mollaleden. (bild ovan från Våtasjö).

(This is A 10 km long and pleasant hiking trail. I also walk 2 km at Mollaleden).

Jösses vad tiden går fort, snart är det oktober. Och jag som skulle få gjort både det ena och det andra redan under augusti. T.ex. skulle jag skaffat nya specialgjorda inläggssulor för att förebygga hälsporre och benhinnebesvär. Jag saknar nämligen inte alls hälsporren jag drogs med från juni 2017 till april 2018. Men det har tyvärr inte blivit av ännu, jag är tyvärr en mästare på att skjuta upp saker till morgondagen. Det samma gäller inköp av nya gummistövlar inför höstens vandringar. Dem som gav mig hälsporren känner jag inte för att använda mer. Men någon ägare till ett par nya stövlar är jag inte ännu. men.....
Jag känner mig ofta som en dinosaurus när folk frågat om jag har swish. Nä, men jag skall försöka fixa det i morgon. Det är attan vad svårt det är att få tummen ur, ibland.  Men nu kommer det i alla fall till sist att bli av, jag skall skaffa swish i morgon. Att skjuta upp saker till morgondagen kan faktiskt vara en heltidssysselsättning.

Öh, ja just det ja, min vandring på Fjällastigen handlar detta vandringstips om. Jag vet egentligen inte ens varför jag valde att gå den här vandringsleden. För 7 ord som Molla Byalag skrev om leden borde hållt grusvägshatare Ronny borta. "Stora delar av leden går på grusvägar". Och Molla Byalag borde veta om någon, det är dem som ansvarar för vandringsleden.

Starten för Fjällastigen (grönvit på kartan nedan) är vid järnvägsstationen, svart P på kartan ovan. Men jag valde att parkerade vid Molla bokskog, rött P. Här finns möjlighet att förlänga vandringen med 1,7 km om man går den mycket trevliga Hultleden i Molla bokskog, blåmärkt på kartan nedan. Den norra delen av leden, tillbaka upp från Mollasjön går genom jättefin bokskog. Läs mitt promenadtips här.
Om jag tvunget skall hålla mig till sanningen så var det egentligen inte Fjällastigen som lockade mig hit utan Mollaleden. Mollaleden hittar man norr om Fjällastigen (gulmärkt på kartan nedan) och den leden är ca: 4 km (enligt infon här) och skulle bjuda på säregen natur längs Grisabäcken. Men jag var inte intresserad av att gå hela Mollaleden eftersom man då får gå en "ganska" lång sträcka på landsvägen längst upp i norr. Jag avskyr nämligen att knalla på asfaltsvägar också. Så jag bestämde mig för att gena ungefär halvvägs. Det viktigaste för mig var att få med utsikten från Stigaberget och uppleva naturen längs Grisabäcken. Men för att inte vandringen skulle bli så kort förlängde jag den med Fjällastigen och hamnade väl då på ca: 12 km. Detta löste också problemet med att finna en lämplig plats att parkera bilen.

Fjällastigen är bäst märkt för medsols vandring och som debutant såg jag det därför klokast att vandra medsols.

Kolla den lilla kartan ovan, det är märkt med en "kaffe"kopp strax ovanför parkeringsplatsen. Den koppen och en del andra frågetecken som hade ploppat upp i hjärnan gjorde att jag tog kontakt med Molla Byalag. Där fick jag prata med Stina Nilsson som ansvarar för Fjällastigen.

Samtalet mynnade ut i att jag blev lite klokare, i alla fall vad det gäller Fjällastigen. Frågetecknen jag hade raderade Stina ut. Ta koppen t.ex., den fick jag reda på markerar sommarkafé Cafe Hult . Upprepade skall från en svart schäfer skvallrar om att man är på rätt väg.

Efter Cafe Hult bar det av upp genom en fin tall och granskog. Men tyvärr var träden borta.

Bild ovan: Utsikten vid Bokelund hade passerat bäst före datum. Men enligt Stina ser man lite mer när det inte är löv på träden. Det växer dock mycket granar här också.

Bild ovan: Här kom jag fram till Mollaleden. Hittills hade leden gått på tråkig grusväg och över kalhyggen. Men jag hade också fått uppleva trevliga stigar i fin skogsterräng. Än så länge tummen upp.
200 meter till utsiktplats stod det på skylten. Men utsikten här uppe på Stigaberget fann jag aldrig, men några meter in på Mollaleden kom jag fram till en fika- och lägerplats. Stina ansvarar inte för Mollaleden men har en hel del kunskap om den. Utsikten har växt bort, men man kan tydligen fortfarande finna den enligt Stina, om man klättrar högt upp i ett träd. Jag höll mig på marken och började ta mig nedför branten.

Det finns rep att hålla sig i så att det är lite säkrare att ta sig ned. Men det är inte särskilt brant, men det kan nog bli lerigt och halt.

När jag kom ned till stigskiljet i botten av branten tog jag höger och lämnade då Mollaleden. På kartan ser det ut som att jag skulle gått på något större, typ grusväg. Men det var en liten gräsbeväxt traktorstig. Jag har rödmarkerat den på kartan nedan.

Trevlig stig ledde bort till Grisabäcken. Nu ville jag se Grisabäcken forsa utför den vilda dalen och då var detta naturligtvis rätt tillfälle. För efter tre månaders extremvärme och torka kan man naturligtvis räkna med full sprutt på bäcken. Det blev inga bilder tagna vid Grisbäcken, men jag filmade lite.
Stigen följde den torra bäcken upp på Stigaberget, lika många höjdmeter som jag nyss hade gått ned.

Fin rast- och lägerplats vid Våtasjö. Men det var inte bara sjön som var våt, även jag blev det efter en rejäl regnskur här vid sjön. Hade jag vetat att den skulle komma hade jag tagit med regnstället och badmössan till kameran.

Jag räknade med att Kvarnfallet inte var mycket att se, regnet hade säkert inte väckt liv i bäcken. Det var 150 meter till vattenfallet och jag hörde inget som påminde om rinnande vatten så jag valde att gå vidare. Men om man är svag för gamla kvarnstenar och gillar att leta så skall det finnas en någonstans i bäcken, enligt Stina.

Nu traskade jag vidare genom ett trevligt kulturlandskap. Nu började det regna lätt igen.

Det var ett ganska långt parti på traktorstig och liten grusväg, men det blev aldrig så tråkigt att jag psykiskt led illa. Vid en "antik" träskylt vek jag ned mot Hallasjö.

Den här bad och rastplatsen såg lite härjad ut. Man fick ta ett rejält skutt om man skulle ta sig över till badbryggan, om det nu var en badbrygga. Bild nedan. Men det var fint här. Stina berättade att platsen är privatägd. Man diskuterar med markägaren om att få till en uppfrächning.

En av informationsskyltarna längs leden.

Tyvärr har mycket granskog fått sätta livet till. Leden gick annars genom flera partier av trevlig granskog, lite Ronja känsla med grön mossa ni vet.

Bild ovan: Nu befann jag mig längst bort i väster på Fjällastigen, strax intill järnvägsstationen. P:et i bakgrunden står kvar sedan Fjällastigens dag. Det är bara då gräsplätten används för parkering. Stina hade glömt att ta ned skylten. På Fjällastigens dag är alla välkomna att hänga med på ett varv runt leden.

Nu var jag strax tillbaka där denna spännande naturupplevelse började. Jag var mycket nöjd med Fjällastigen, det är en mycket trevlig vandringsled. Och vill man inte använda sina egna ben när man utforskar den vackra naturen här så kan man boka turridning på islandshästar i Stålarp. Den vita skylten visar vägen. Vet dock inte om dom tar med en på ett varv runt Fjällastigen.

Film från detta vandringstips.

Hit till Mollaryd kan man åka med tåg från Borås eller Herrljunga.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej!

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.

#1 - - Inger:

Det såg som är en fin vandring. Bitvis såg den ut som en riktig trollskog som borde vara full av svamp. Hittade du någon sådan?

Svar: Nä, inga sådana man vill hitta. Men många andra.
Ronny von Frank-Einstein

#2 - - Grillplatser:

Hej,

Det är sådant här man vill hitta om leder som man funderar på. Ofta finns bara namnet på leden och någon diffus beskrivning av var den startar. Tycker att du har gjort en riktigt bra insats!