Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland + lite mer

Vandringsled Sjötorp - Harnäs - Surö & Surö bokskog i Mariestads kommun

Vandringar kring Göteborg Bad, Bilder, Nature reserve, Photos, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, Viewpoint, Vänern, adventure, aktivitet, attraction, beech forest, bokskog, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, motion, natur, natur Mölndal, natural, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, skogsvandring, strandpromenad, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsblogg, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, vildmark, västra Götaland, wandern Permalink1
Vi gick en fin vandring på drygt 5 km när vi följde den del av vandringsleden som gick i en slinga på halvön Harnäs + en slinga (1,8 km) i Surö bokskog.  (We go a nice and beautiful walk of about 5 km. (1.8 km in beech forest). The hiking trail starts from Sjötorp and is a 9.6 km. But we chose to start at Surö beech forest., read more here)

I augusti 2018 var jag och far på utflykt till området runt Mariestad för några dagar. Då kom vi bl.a. att följa den här fina vandringsleden vid Sjötorp som leder ut på halvön Harnäs. Vi gick även den ganska korta och omärkta slingan i Surö bokskog. Vi hade för det mesta blöta Vänern vid vår sida, en bra tillgång när termometern nådde 30 grader trots att klockan sprungit iväg till kväll. Nu blev det dock inget bad, handduk och badbyxor var av någon anledning inte med. Så det blev att skvätta lite vatten i ansiktet, skönt det också.

Bild ovan: Vi parkerade här vid entrén till Surö Bokskog, se röd punkt på kartan nedan.

Vandringsleden startar egentligen från Sjötorp och är ca: 9,6 km lång. Men nu gick vi bara slingan ute på halvön Harnäs. Vandringsleden är rödmarkerad på kartan ovan men i verkligheten följer man orange märkning. Leden är mycket bra uppmärkt och lättvandrad, i alla fall den här delen av leden. Vi gick alltså inte delen mellan Sjötorp och Stora Sandvik som mäter 2,8 km en väg. Vandringselden gick inte helt ut till Harnäs norra udde där det skall finnas två fyrar och en gammal fyrvaktarbostad, och då gjorde inte vi heller det. Puh, det var ju så varmt. Vi gick motsols och jag gissar att det är ca: 3,5 km runt Harnäs.

Bild ovan: Här hade vi tagit oss ned till vattnet och på andra sidan Sjötorpsviken kunde vi bl.a se båtmasterna i Sjötorps hamn. Strax därefter kom vi fram till en utsiktsplats med bänk och bord. Här satt vi och uggla ett tag.

Trevlig stig genom blandskog där barrträden dominerar.

Så hade vi kommit fram till västra sidan av halvön där Vänern låg stor och mäktig.

Bild ovan: Grillplats vid Sandviken, en fin liten badvik med sandstrand och fina klippor för sol och bad. Och just att bada höll sig några sysselsatta med. Det finns en parkeringsplats i direkt anslutning till Sandviken, se kartan.

Strax efter detta var vi tillbaka på parkeringsplatsen och bilen.
Nu fortsatte vi in i naturreservat Surö Bokskog som ligger ute på en udde eller holme. Men som namnet förtäljer har det varit en ö, eller rättare sagt så är det en ö vid högt vatten i Vänern.
Dom äldsta bokarna har stått här mycket länge. Enligt Länsstyrelsen sägs bokskogen vara planterad på 1700-talet. Naturreservatet blev bildat 1981. Det finns en omarkerad stig som billdar en 1,8 km lång rundled, som går att kortas ned, se kartan.

Det här var alls inte fult, det var en trevlig stig som ledde runt i den vackra bokskogen. Men klockan hade blivit sena kvällen så det blev allt svårare att få till rättvisande bilder och filmscener av den fina bokskogen.

När vi kom ut mot vattnet och klipphällarna blev det lite lätt småkuperat och trevligt. Här kan man säkerligen finna sig en egen badklippa, i alla fall vid regnväder.

Bild ovan: Sicken avslutning vi fick på denna fina dag och kväll. Här satt vi och såg solen gå ned över Torsö.

Film från detta vandringstips.

Läs mer här om vandringslederna.  Hoppas att inte Mariestads kommun ändrar länk., kommuner brukar ha pippi på just det tyvärr.

Barnvagnsvänlig promenad? Ja, till viss del i Surö bokskog, men annars, NEJ!

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.

#1 - - Inger:

Fina bilder och film. Det är vackert runt Sjötorp. Vi har varit där ett par gånger med Bibbi och Hartmut, men det är några år sedan. Första gången gick vi även en runda på ca 2- 3 km.

Svar: Ja Bibbi och Hartmut bor ju nästan grannar med naturområdet.