Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland + lite mer

4 dagar på Öland, del 2. Trollskogen, Byrums raukar & Halltorps lövskog.

Öland, vandring och utflyktstips Bilder, adventure, aktivitet Permalink2
Bild ovan: Byrums raukar.

Dag 3 bar det iväg norrut på Öland upp till Trollskogens naturreservat.

Trollskogen

Vi visste att vi inte skulle bli ensamma i Trollskogen. Trollskogen är nämligen ett av Ölands mest besökta naturområden. Läs mer här om naturreservatet. Faltblatt Deatch, Visitors broschure English.

Vid naturum strax intill parkeringsplatsen startar vandringslederna. Vi valde den röda vandringsleden som mäter 4,5 km och som vi hoppades skulle följa riktiga skogsstigar som det utlovades i vår informationsfolder.

Kartan ovan: Förutom den röda leden finns den 2, 7 km långa gula Murgrönestigen som följer en tilljämnad grusstig för att det skall vara lätt att ta sig fram med  barnvagn och rullator. Och så finns den helt tillgänglighetsanpassade 1 km långa blåmarkerade "trärampen" Knysselnackestigen, som vi kom att avsluta vandringen på.

Bild ovan: Här kunde vi läsa vad som väntade utmed den röda leden + att det naturligtvis var knökfullt av vacker natur.

Men det blev lite av en besvikelse när den röda leden började med att följa en sådan däringa tråkig tilljämnad grusstig. Far uttryckte sin oro över att det kanske skulle bli att traska på tråkigt underlag hela vägen runt. Men jag lugnade ned honom och sade att jag läst på oland.se att "Denna stig är till största delen en naturstig där stenar och rötter utgör underlaget. Därför kan det bitvis vara svårt att ta sig fram med exempelvis barnvagn eller rollator" Och hurra, så blev det också.

Här på östsidan kom vi ut till en långsträckt klapperstenstrand. Vi kunde faktiskt tydligt höra hur vågskvalpen fick de rundslipade stenarna att klappra när vattnet satte dom i rörelse.

Bild ovan: Vid Brännabben. Det är gött att leva.
Bild nedan: Här ligger vraket efter skonaren Swiks. Detta är tydligen den enda kända platsen i världen där det finns ett vrak av en slätskonare som ligger på land, enligt lansstyrelsen.se

Här hade vi kommit fram till den ca: 900 år gamla Trolleken. Undra hur många småkryp som bor i denna bjässe. Säkerligen tillräckligt många för att man skall bli mätt flera gånger om.

Och så kom vi in i en skog full av stormvridna trollska tallar. Det ser ut som att en stor släng av galenskap har härjat här. Men tallarna är inte lika snurriga som t.ex i trollskogen i Haverdal.  En trollskogen skall dock besökas vid fullmåne för att den rätta trollkänslan skall infinna sig👺, om ni nu skulle få för er att fråga mig.

Bild ovan: Rakt över vattnet syns fyren Långe Erik som är 32 meter hög och stod klar att "blinka" 1845. För att komma dit där vi stod nu tar man en kort avstickare rakt norrut på "cykelvägen" från fikaplatsen vid Tjärdal.

Här passerade vi flera gravrösen från järnåldern.

Bild ovan: Fikabord med bänkar som passerat bäst före datum. En av bänkarna hade gett upp och lagt benen i vädret.

Här vid Grankullaviken fick vi dela strandängen med kor.

Bild ovan: Ytterligare en trevlig plats att sitta på. Och härifrån såg vi ännu en rastbänk som vi ville provsitta, bild nedan. På så sätt kom vi in på den tillgänglighetsanpassade Knysselbackestigens långa träramp som vi följde tillbaka till Naturum.

Bild ovan: Här satt jag helt okey med utsikt över Grankullaviken. Även bänken nedan var inte helt dum att sitta på.

Bild ovan: Här stod jag och läste om museijärnvägen Böda Skogsjärnväg. En ca: 4 km lång smalspårig upplevelse med start strax intill Naturum.

Vi blev mycket nöjda med vandringsleden och vår upplevelse i Trollskogen. Öland är platt, likaså vandringsleden

Dag 4 startade vi med att åka norrut igen till Byrum på Västra sidan av Öland. Vi skulle kolla raukar.
Det är bra skyltat in till raukarna och parkeringsplatsen.

Byrums raukar

Vi hade inte stor tro på Byrums raukar utifrån dom 2 bilder vi sett i turistfoldern. Men dom sällsamma stenstoderna överträffade vår förväntan.

Det har tagit havet mer än 1 år att skapa dom här fina raukarna, Ölands kändaste enligt turistguiden vi läste i. Det porösa kalkstensberget har formats till egendomliga stenstatyer, upp till 4 meter höga. Här finns omkring 120 raukar längs den 600 meter långa stranden.

Utanför raukarna skjuter kalkstenshällar ut i vattnet, perfekt för mig att placera kamerastativet på. Men det jag inte räknade med när jag tog bilden ovan var att vattnet steg löjligt fort så jag fick gå i vatten för att fånga in stativet igen.

Det finns en stig att följa på ovansidan raukarna helt bort till en båtbrygga och badplats.

Bild ovan: Här satt vi som på en läktare med utsikt över raukar och Kalmarsund. Det var nästan vindstilla, tänka sig. Det hade vi inte blivit bortskämda med på Öland.

Bild ovan: Någon eller ett par kilometer söder om raukarna tog vi en promenad ned till vattnet och tillbaka. Ganska meningslöst, men ön man ser på bilden är i alla fall Blå Jungfrun.

Nästa meningslösa aktivitet vi gjorde var att ta en promenad i naturreservat Borga hage vid Borgholms slottsruin i samband med att vi käkade middag. Här gällde promenad på breda gångvägar, grus och asfalt, med andra ord inget för oss. Vi skulle istället nöjt oss med att spendera 5 minuter vid ruinen efter den goda maten i Kaffetorpet vid Solliden.

Min tanke var att vi skulle ta oss ut till Borgholms fyr. Men jag tog ingen bild på kartan vid starten vid Kaffetorpet, jag tyckte inte det behövdes då det såg så lätt ut att hitta. Det visade sig vara ett misstag, vi kom aldrig ut till fyren. Det hade säkert varit finare om vi tagit oss ut till fyren och vattnet. Nu höll vi oss nog mest i det som kallas Slottsskogen. Men men, området är populärt, det är många som tar en promenad i skogen i samband med att dom besöker slottsruiner och Solliden. Nedan några bilder från promenaden.

Vi startade med att följa Prinsessan Estelles promenad, efter en stund kom vi ut på asfaltsväg.

Kolla klätterväxten på bilden ovan. Såg ut som två långa håriga aparmar. Nedan ett stycke trevlig bokskog.

Vi fick sett slottsruinen nedifrån. Hela den branta slänten var full av döda träd. En trappa ledde tillbaka upp till parkeringsplatsen.

Bild ovan: Väl uppe fick vi en vy över Borgholm och Kalmarsund.

Vi fick sedan en mycket fin avslutning på dagen och vår Ölandsresan när vi besökte Halltorps naturreservat. Det var en höjdare där dom gamla stora ekarna stack ut. Men på grund av tiden vi slösade bort i skogen vid Borgholms slottsruin så han vi inte gå så lång runda som vi önskade.

Halltorps naturreservat

Från parkeringsplatsen är det bara några steg innan man befinner sig i skogen där man hittar informationstavla med karta.

Vi valde Lilla Lundstigen 1,6 km. Men jag skulle så gärna gått längre, men vi skulle köra hem till Göteborg och ett analkande oväder knackade dessutom på dörren. Det var kolsvart inöver fastlandet.
Det var rejäla markeringsstolpar vi följde.

Det finns många stora gamla ekbjässar här. Flertalet av dem är 500 år gamla eller äldre. Men åldern på ekarna skiljer sig lite beroende på vart man läser.

Det fanns gott om bänkar längs trärampen. Lilla Lundstigen (bl.a.) lämnar efter ett tag trärampen och följer trevlig stig ned mot vattnet, ned mot Kalmarsund.

Bild ovan: Det var vackert längs vattnet. Här tittar vi ut mot Ekerumsrevet. Nu hade det börjat droppa lätt, men det störde inte nämnvärt. Men jag använde en liten plastpåse som badmössa till filmkameran.

Bild ovan: Ekerums hamn och bad.

Direkt efter vi satt oss i bilen och jag startat motorn började det ösregna. Vi hade sedan mer eller rmindre kraftigt regn ända till Göteborg. Vi var båda mycket nöjda med vad vi fått ut av våra 4 dagar på Öland.

Nedan en översiktskarta över alla tips, med undantag av Eketorps borg som ligger lite längre söderut.

Film med det finaste och mest intressanta vi fick uppleva under våra 4 dagar på Öland. Det finns en störning i filmen, den fick vara kvar då jag just nu har stora problem med min dator.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.

#1 - - Karina:

Hej Ronny!

Tack för dina fina, roliga och informativa berättelser om Öland. Nu har jag har fått ny inspiration. Trollskogen och raukar är precis min smak. Filmen blev väldigt bra, tycker jag.

Mvh
Karina

Svar: Tack för dom orden Karina! Jag tror du hade gillat flertalet av dom platser vi var på. En blandning av kultur och natur.
Ronny Frank Sveum

#2 - - Inger:

Härliga bilder och film från Öland. Trollskogen hade jag gärna sett.

Svar: Tack, jag tror du hade gillat Halltorps naturreservat också, som var så lummigt och grönt.