Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland + lite mer

Vacker natur i naturreservat Österplana hed & vall på Kinnekulle.

Övrigt Västra Götaland Bilder, Nature reserve, Ronny Sveum, Schweden, Sevärdhet, Sweden, adventure, aktivitet, blommor, culture, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, forsar, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, natural, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, skogsvandring, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, vandra, vandring, vandringsblogg, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, vildmark, västra Götaland, wandern, waterfall Permalink1
Detta vandringstips är ca: 5 km långt. (This hike is about 5 km).

Maj 2018

Någon vecka in på den 3 månader långa värmeböljan i somras tog jag mig upp till Kinnekulle. Jag bestämde mig för att gå en blåmarkerad vandrngsled i naturreservat Österplana hed och vall. Det blev en vandring i mycket vacker och omväxlande natur med hagar, blomstrande ängar och grönskande frodig lövskog. Jag tittade även till Bratteforsfallet där bäcken kastar sig utför det "skivade" berget. Vattenfallet hade nog varit än mer imponerande om det runnit mer vatten i bäcken. Men jag var ändå rätt nöjd, jag hade ju trott att fallet skulle vara torrlagt.
Jag glömde dock att notera hur lång vandringsleden är, jag var ju fullt upptagen med att vandra, filma och ta bilder. Men vandringsleden är ca: 5 km lång enligt Lidköpings turistinformation. Tjejen jag pratade med mätte sträckan med ett mätverktyg på en karta. Så vi är nog förhoppningsvis mycket nära sanningen. Nedan har jag markerat dom 2 parkeringsplatser som ligger i anslutning till vandringsleden. Jag parkerade på den mindre av dem, den andra strax intill kyrkan är större och mycket lättillgänglig.

Den är en mycket smal väg som leder fram till den lilla parkeringsplatsen, men man har ganska bra överblick om det kommer en mötande bil. Vid parkeringsplatsen fanns att läsa om naturreservatet.

Den ljusare blå leden är den jag gick, den mörkare blå är Kinnekulleleden. Jag gick vandringsleden medsols, vilket betydde att jag fick starta med att knata på grusväg och asfalt fram till den norra parkeringsplatsen. Tur då att det i alla fall var vacker natur att titta på under vägs.

Bild ovan: Här gick jag förbi den övergivna? Nolegården Örnekulla. Det var hyfsad utsikt från grusvägen, bild nedan.

Nu hade jag varit uppe vid parkeringsplatsen i norr, där jag kom att gå lite fel. Men bilden ovan visar mig när jag var på rätt väg igen och hade nu bra koll på dom blåmarkerade stolparna. Leden är bra uppmärkt men jag hade varit lite ouppmärksam.

Bild ovan: Här en fin sträcka genom grönskande lövskog. Men här fanns en geting som ville mig illa. Tur att min ryggsäck innehåller en stor sjukvårdsväska med bl.a. ett stift mot insektsbett. Snart var jag tillbaka på spåret igen.
Nedan hade jag kommit fram till ett stort stenbrott. Strax därefter hörde jag många kossor mua runtomkring mig inne i skogen. men jag såg aldrig någon.

När jag kom fram till Ladugården tillhörande gården Axvall vek jag av leden och tog mig på stig genom en öppen trevlig lövskog söderut ned mot Bratteforsfallet, se kartan nedan.

När man kommer fram till bäcken är det bara att följa den åt vänster så kommer man fram vid toppen av vattenfallet. På en ganska brant och småhal stig tog jag mig ned till foten av fallet. Jag har läst mig till att vattenfallet skall vara ca: 11 meter högt.

Tillbaka på vandringsleden så fortsatte promenaden på trevlig traktorstig.

Där leden svänger tvärt höger ansluter Kinnekulleleden och följer samma väg norrut. Här kan man ta en fin avstickare till Martorpsfallen om man går söderut istället, se kartan nedan. Se när jag var vid Martorpsfallen vid ett tidigare tillfälle. Men då gick jag in till fallen från väster.

Kinnekulleleden, orangemärkt , (se bild ovan) går inte som kartan visar ovan utan svänger av mot Oxelbacken längre norrut, nära parkeringsplatsen. Oxelbacken tog jag förresten en kort avstickare till. Kan varmt rekommenderas.

Vandrar man här i juni/juli kan man titta på Orkidéer. Men det var mycket annat som var fint här nu när jag gick.

Bild ovan: Kinnekulleledens märkning, Bild nedan på Oxelbacken. Läs mer om torpstugan här

Det blev en stund på bänken inne på tomten.

Syrenbuskar längs vägen några meter före parkeringsplatsen. En kanonfin vandring var strax avklarad.

Film från detta vandringstips. (My movie  from this hike).

Obs: på googlekartan har jag satt markeringen vid den större parkeringen i norr strax intill kyrkan. Alltså inte där jag parkerade.

Barnvagnsvänlig promenad? NEJ, inte hela vägen runt

Mina andra vandringstips från Kinnekulle

Här är en fin karta över vandringsleder på Kinnekulle.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.

#1 - - Inger:

Å, så härliga sommarbilder, de får mig att se fram mot blomstertiden. Verkar vara mycket skiffer i landskapet runt Kinnekulle.