Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland + lite mer

Ett varv runt Sisjön (eller två). Göteborgs kommun

Vandringar kring Göteborg Bad, Bilder, Göteborg, Photos, Ronny Sveum, Sandsjöbacka, Sandsjöbackaleden, Schweden, Sweden, adventure, aktivitet, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, sevärt, skogspromenad, skogsvandring, strandpromenad, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, vandra, vandring, vandringsblogg, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, vildmark, västra Götaland, wandern Permalink2
Walk around Sisjön, length approx: 2.5 km.

Om man bara  vill ta en kort promenad så bjuder ett varv runt Sisjön på ca: 2,5 km vacker natur.  Motionsspåret i all ära, men jag trivs bättre på dom små stigarna närmare intill sjön. Där får man gå mer för sig själv, undantaget varma sommardagar då folk söker sig ut på klippor och berg runt sjön.

Detta promenadtips utgår från parkeringsplatsen längst upp på Sisjövägen vid Sisjö scoutstuga. Åker man buss hit kliver man av på hållplats Askims Svartmosse, Se H:et på kartan ovan. Bilden nedan visar när jag kom fram till parkeringsplatsen efter att ha gått från, tja, det spelar ju ingen roll.

På kartan ovan har jag markerat med rött småstigarna som jag brukar följa dom bitar där jag inte följer det så kallade motionsspåret (gulmarkerat). Från parkeringsplatsen följde jag Sandsjöbackaleden fram till Sisjön, jag gick promenaden runt sjön motsols.

Man kan hitta många spännande saker på en promenad runt Sisjön. T.ex. hittade jag flertalet små svarta påsar strax intill stigen, som den på bilden ovan. Här har någon varit duktig och plockat upp efter sin hund. men sedan har förståndet tagit slut och påsen har blivit kvar. Eftersom den som lagt påsen här inte orkar att bära med sig den, så hade det kanske varit bättre om hundbajset fått ligga kvar. Plast borde alla förstå tar längre tid att brytas ned.

Svajande temperatur mellan flera minusgrader till flera plus och mycket nederbörd hade skapat fina istappar.

Så hade jag kommit fram till vindskyddet med grillplats i syvästra hörnet av sjön. Strax eftrer vindskyddet viker Sandsjöbackaleden ned mot Oxsjön, det är bra skyltat om man vill ta sig dit. .

Bild ovan: Gör go stig att gå på. Sedan blev det att knata ett kort stycke över berg fram till badplatsen.

Vid badplatsen kan man bada, har jag sett. Här finns också gott om bänkar, vissa med bord. Bra om man vill sitta och slappa en stund, typ fika.

Från badplatsen följde jag stigen närmast sjön. Längst inne i viken och ut mot nästa bergsudde (bild ovan) kan det vara lite blött om det är blött, så att säga.

Bild ovan: Om man har ögonen med sig kan man runt Sisjön se flertalet stenar med en fyrkant inristad. Dom kallas tydligen för råstenar och är en form av äldre gränsmarkering. Råstenen ovan är troligtvis från tidigt 1900 tal. Men om detta ger jag mig inte in i någon blodig diskussion.

Kunde inte låta bli att ta en bild på konstverket i berget ovan. Några minuter senare var Ronny framme, alltså tillbaka.

Att detta promenadtips blev till får väl skyllas på att jag har varit febersjuk i flera veckor och behövde en kort och lätt promenad. Vill man gå längre här läs då detta förvirrade vandringstips.

Och ingen film blev det.

Barnvagnsvänlig promenad? JA men då får man hålla sig på motionsspåret.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips nu finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.

#1 - - Dan:

Hej på dig!
Fina bilder som vanligt och trevlig läsning. Hoppas du inte är sjuk längre, både jag o Katarina har vart lite risiga med förkylningar som inte ger sig, men nu är vi friska igen. Jag och Katarina var och vandrade i Mollösund vid nyår på ett ställe vi inte vart på tidigare. Det kunde vart en kul vandring till våren om du har tid , vi får höras mer om detta vid vandringen nu i januari.
Jag o Katarina hälsar ;-)

Svar: Tackar. Jovisst är jag bättre nu, men fortfarande lite klen. Så det blir än så länge ganska korta promenader. Mollösund är fint, det får vi prata mer om.
Snart skidor på för Katarina, om förkylningen inte sätter käppar i hjulet, om man nu kan skriva så när hon skall åka skidor.
Skall bli kul att komma ut på en vandring med gänget om 2 veckor. Jag återkommer lite närmare med närmare information.
Ha det fint så länge.
Ronny von Frank-Einstein

#2 - - Inger:

Fina bilder från en bekant promenadsträcka. Här har vi gått flera gånger.

Svar: Japp, vi tog ofta ett varv runt Sisjön i slutet eller början av vandringen.