Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland + lite mer

Vandringsleder på Skaftö, västra sidan. Lysekils kommun.

Vandringar Bohuslän & Västkusten Bad, Bilder, Bohuslän, Nature reserve, Photos, Ronny Sveum, Schweden, Sevärdhet, Sweden, Viewpoint, Västkusten, Västsverige, adventure, aktivitet, attraction, culture, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, natural, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, sevärt, skärgård, strandpromenad, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsblogg, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, vildmark, västra Götaland, wandern Permalink2
detta vandringstips följer jag vandringslederna StrandpromenadenMunkeviksleden och Korpelia från Grundsund norrut upp till Fiskebäckskil. En sträcka på ca: 6 km (en väg). Det är en helt underbart vacker vandring längs med västra sidan av Skaftö. Bitvis får man ta hjälp av rep och stegar för att ta sig fram på ett "bekvämt" sätt.

Jag har besökt Grundsund två gånger nu i september 2019. Först tillsammans med far och sedan en gång själv. Jag och far strosade runt och kollade in gamla charmiga hus på väg ut mot västra kajen innan vi tog oss bort till östra kajen och den ca: 400 meter långa trärampen som fått namnet Strandpromenaden.

Satelitkartan ovan: Båda gångerna parkerade jag vid det röda P:et vid Fokets hus, det var gratis i 4 timmar. Vet inte hur det är under sommarmånaderna. Men det jag har läst är att det kan vara svårt att hitta parkering inne i byn under sommaren och man hänvisar då till den östra parkeringsplatsen, till höger på kartan. Den passerar man på väg in i Grundsund.

Hamnkanalen som delar samhället byggdes under första världskriget. Bilden ovan är tagen från bron mellan Skaftö och Ösö. Bild nedan: Gamla sjöbodar vid Lilla Fisketorget, östra kajen.

Här från östra kajen startar strandpromenaden. Den ca: 400 meter långa trärampen klättrar uppe i berget längs vattnet norrut till Vigerna badplats, ett imponerande bygge som möjliggjordes genom en större donation från en privatperson. Men det är många fler som har bidragit med kosing, vilka visar tavlan ovan. Skäddhålans Vänner (del av Skaftö Öråds organisation) har roddat projektet i hamn. Leden invigdes i juli 2015.

Ovan en karta som visar vandringslederna. Blå markering är Kuststigen (GCvägen) och den heldragna biten följer man fram till Stockevik där vandringsled Korpelia börjar (eller slutar). Dom röda strecken visar var den ena vandringsleden slutar och nästa börjar. Den sista biten upp till Fiskebäckskil gick jag på omärkt stig och väg (svart markering)..

Satelitkartbild  över Strandpromenaden ovan. Man kan tydligt se det stora soldäcket vid Skäddhålan, bild nedan.

Här finner man förutom soldäcket, omklädningsrum, badstegar och en grillplats (bild nedan). Hit går det fint att rulla en barnvagn eller rullstol.

Efter Skäddhålan leder ett antal trappsteg i riktning mot himlen till fin utsikt.

Bänkar är ingen bristvara längs Strandpromenaden. Man kan slå sig ned lite varstans och vila, eller kanske snarare bara njuta av utsikten.

Det är riktigt vild terräng här. Före trärampen byggdes måste det nästan ha varit omöjligt att forsera genom den branta och dramatiska blockstensterrängen. Jag skriver nästan, för annars får jag säkert höra från någon som gjort just det och då var det ju inte omöjligt.

Bild ovan: Utsikt ned mot Vigerna badplats och längre bort på andra sidan vattnet hus på Gåsö.

Vid Vigerna badplats vände jag och far tillbaka mot Grundsund. Men jag var tillbaka på trärampen några dagar senare och då gick jag vidare helt upp till Fiskebäckskil, eller åtminstone nästan helt upp.

Satelitkartan ovan visar Munkeviksleden. Det står att läsa här att Munkevikseden är markerad med gula prickar och mellan Åseberget och Vigerna är det ca 2,5 km.
Det är mycket lätt att hitta in på Munkeviksleden från Strandpromenaden, det är bara att följa grusstigen från viken upp mot husen. Och Simpsonnäven ger sedan en tydlig fingervisning vart man skall gå vidare.

Man bjuds på många fina vyer. Bild nedan: Utsikt in mot Lysekil som man ser långt bort till vänster i bild.

Det här är en bra underhållen vandringsled med spångar, rep och trappor där terrängen är bergig och småbesvärlig. Jag blir så himla glad när jag finner vandringsleder av den här karaktären, och att jag dessutom mötte så "många" som var ute och knallade på leden trots att det var en vardag visar att den är populär.

Här hade jag kommit fram till rena rama klippiga bergen på den fina Sandstranden vid Munkevik.

Det fanns spår efter människor här på stranden.

Bild ovan: Här tar Munkeviksleden slut (eller börjar). Nu följde jag Kuststigen (gång & cykelvägen) genom skogen fram till Stockevik, en sträcka på ca:
GCvägen går mellan Kuststigen Fiskebäckskil och Grundsund. Kuststigen följer samma väg.

Jag hittade inte skylten med "lekande pensionärer" och såg inga heller. Kanske var jag ouppmärksam eller också lekte dom inomhus.

Vandringsled Korpelia invigdes midsommardagen 2018 och är ca: 1 km lång. Leden startar väl egentligen där husen tar slut uppe vid Solklinten. Läs mer om leden här.

Bilden nedan har jag tagit endast för att visa vart man skall svänga upp mellan husen. Bilden är tagen från kajen. Man följer vägen bakom huset från höger till vänster. Vid det röda garaget till vänster i bild svänger man upp. Efter några steg ser man en vägvisningsskylt.

Vandringsled Korpelia är lite vild och äventyrlig. Men före man tar sig an den roligaste biten kan man provsitta bänken där repen börjar.

Leden snirklar sig fram mellan stora klippblock i den branta slänten. Det blir lite lätt luftigt på ett ställe. Lider man av mycket svår svindel så kan det komma att kittla dödskönt i kistan. Men rep fastsatt i berg och stenar gör passagen säker, ifall man håller sig i repen vill säga.

Kolla bilden ovan: Bland stenblocken långt ut till höger kan man se en vandrare på väg ned.

När man kommer ned till stranden följer man strandängen upp mot torpet Gröterhamn, eller rättare sagt skylten som talar om var torpet låg. Men öh, jag glömde ta en stämningsfull bild på skylten, men i filmen finns skylten allt med.

Här upphör vandringsled Korpelia. Mitt tips är att man nu följer vägen österut fram till man stöter på GCvägen (Kuststigen), blåmarkerad på satelitbildskartan. Men det gjorde inte jag, istället följde jag en omarkerad stig vidare norrut genom Gåseviks naturreservat (vitmarkerad). Sedan följde jag GCvägen (Kuststigen) tillbaka söderut igen.

Det här är en helt okey sträcka genom naturreservatet, kolla bara alla rönnbären jag fick se. Men det blev görtråkigt när jag kom ut på den breda grusvägen som leder in till Fiskebäckskil. Jag följde sedan GCvägen helt tillbaka till Grundsund, mest för att jag ville se hur den var att gå. Och det jag kom fram till var att jag måste hitta något bättre när jag tar hit mitt vandringsgäng nästa höst. Men det skall nog inte bli något problem, det verkar finnas en del stigar att välja på öster om GCvägen. Jag får försöka få tag på en riktig karta.

Nedan några sista bilder från Grundsund. Jag fick en mycket trevlig vandring på kanonfina vandringsleder upp till Fiskebäckskil. Sträckan är ca: 5 km upp till Gröterhamn (+ ca: 1 km om man fortsätter vidare norrut genom Gåseviks naturreservat. Följer man sedan GCvägen tillbaka till Grundsund blir det en hel del kortare.

Jag får nog anledning att återkomma till Skaftö, det finns fler vandringsleder att knalla. Och så vandringsgänget nästa höst.

Film från detta vandringstips. Movie from this hike

Barnvagnsvänlig promenad? NEJ!

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.

#1 - - Karina:

Hej Ronny!
Wow, vilken fin vandring och dessutom strålande väder. Detta vandringstips ska jag ta nästa sommar. Tack för de fantastiska bilderna och dina detaljerade beskrivningar samt kartor. Det är till stor hjälp för mina planeringar.
Hälsningar
Karina

Svar: Du kommer att älska den här vandringen Karina, + kulturen omkring i form av gamla hus och sjöbodar. .
Ronny Frank Sveum

#2 - - Inger:

Verkar vara en kanonfin tur och tur med vädret hade ni också.

Svar: ja både vandringsleder och väder var toppen