Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

En blåsig dag på Marstrandsön, gott om bänkar lediga

Vandringar Bohuslän & Västkusten Bad, Bilder, Blåsippor, Bohuslän, Kungälvs kommun, Nature reserve, Photos, Promenadguide, Ronny Sveum, Schweden, Sevärdhet, Sweden, Viewpoint, Västkusten, Västsverige, adventure, aktivitet, attraction, beech forest, bokskog, culture, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, friluftsliv, fritid, grotta, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, natural, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skärgård, strandpromenad, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsblogg, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, vildmark, västra Götaland, wandern Permalink5
Här går jag en görfin vandring på sisådär ungefär 7 km. (Wonderful hiking trail on the island. About 7 km was my walk. Read more about Marstrand here.)

Igår tisdagen den 31 mars 2020 tog jag en härlig vandring på Marstrandsön. Det var bara 4 grader i skuggan och det vindade på ordentligt från väster, kanske lite nordväst. Sol och vind från ungefär samma håll, då kan det vara besvärligt att finna en solig fikaplats i lä. Det var skönt att ha både mössa och huva.

Och minnet gällande vandringslederna på Marstrandsön svek mig inte, det var minst lika vackert som jag mindes att det var när jag och far var här i januari 2013 . Nu gick jag nästan samma slinga och den är  bara helt makalös fin och trevlig. Alla leder bjuder på fin natur, men den 5 km långa leden runt hela ön är en riktig höjdare. Men även den avslutande extrasvängen jag gjorde inne på ön uppe i bergen är helt toppen (se karta längre ned). Det finns ingen markerad vandringsled, men man har satt upp kartor i nästan alla stigskiljen så det är en baggis att hitta fram. En egen karta kan vara käck att ha vid planering av vandringsrutt, men sedan kan man glömma kvar den hemma.

I detta tips koncentrerar jag mig på vandringslederna och den natur man får uppleva. Vill man läsa mer om vad som finns att göra i Marstrand klicka här. Där hittar man även kartor för nedladdning.

Jag bestämde mig för att inte filma denna gång, filmen från 2013 duger gott. Gött beslut Ronny, då blev vinden ett mindre problem.

Kartbilden ovan visar vart jag parkerade. Här kan man stå i ett dygn och nu var det ha ha ha  gratis.

Men istället kostade färjan pengar denna gång. Jag beställde en tur & retur biljett. Jag betalade 68 kronor, men i det priset ingick även en burkcola och en Flipper chokladdelfin. Jag visste inte om det skulle komma att smaka gott, men ibland måste man chansa här i livet. Färjeturen på 2 minuter förlöpte väl.

Det finns många fina görgamla hus på Marstrandsön. I ett av dom gamla husen strax intill färjeläget finns en Tempobutik. Jag minns inte någon öppen affär sist vi var här, men nu finns det i alla fall en och den är öppen alla dagar fram till 19:00. Det finns även en Coop strax intill färjeläget på andra sidan i Arvidsvik. Nedan information om vandringslederna och en karta. Jag kommer att hänvisa till den här kartan flera gånger i texten.

På kartan ovan har jag markerat hur jag gick. X:et visar färjeläget och jag gick sedan slingan medsols med start i riktning mot Hummernäsan.

Jag blev påmind om att det snart är påsk. Funderar på att vara ledig från jobbet då, hrmpf ha ha ho ho. Jo jo coronavirus. Informationstavlan ni ser på toppen av backen som jag strax kom fram till informerar om Naturreservatet Marstrand och då handlar det om mycket mer än bara Marstrandsön. Finns intresse kan ni läsa om naturreservatet här på Länsstyrelsens hemsida.

Bild ovan: Jättegrytan, nr 7 på kartan. Det är lite småkuperat första biten. Man får uppleva många trappsteg, både upp och ned. Men det blir inte särskilt svettigt, om man väljer att gå mot iskalla stormvindar.

När Naturreservat Marstrand bildades 2017 så övertog Västkuststiftelsen (på uppdrag av Länsstyrelsen) underhållet av vandringslederna med mer från Kungälvs kommun. Så det mesta av det fantastiska jobb som gjorts med lederna skall Kungälvs kommun hyllas för. Men jag känner mig trygg i att Västkuststiftelsen kommer göra ett kanonjobb dom med.
Bild nedan: Titta, här ser ni en av alla kartor som visar vart man är. Om det inte hade varit för mitt finger hade ni sett en röd liten cirkel "Du är här".

Broar, broar, broar och broar. Dom vittnar om vilket jättearbete Kungälvs kommun lagt på lederna. Perkele va det är fint här ute vid Tåudden och Tådammarna. Fästningen ser man från lite varstans.

När jag "passerat" Skallens fyr och den gamla båtbryggan (bild nedan) höll jag vänster in på en öh, "stig" som fortsätter nära inpå vattnet. Se kartan ovan. "Stigen" är lite svår att se precis i början, men sen så.... går det att se hur man skall gå.

Mitt i bilden ovan, rakt över vattnet kan man se utsikten Terrassen på Koön sticka upp som en pytteliten vårta. Dit leder en svart vandringsled, som precis som den här vandringen är med på min topplista. Läs mitt tips om svart led på Koön här.

Den här sträckan är lite småvild och härligt knixig. Den här tiden på året ligger större delen av norra leden i skugga. När jag och far gick här låg isen som en extra utmaning. Men nu räknade jag med isfritt och valde skor därefter. Och så rätt det blev.

Det var på tok för kallt på bänken. Jag satte mig där bara för att ni skall se hur det ser ut när jag sitter på en bänk. Det finns väldigt många bänkar längs lederna. Väldigt många. Men hur många lediga bänkar man finner en varm sommardag är inte jag rätt man att svara på.

Branta trappor leder mot omskrivna Nålsögat, nr 1 på kartan. Det är en trång upplevelse.

Nålsögat, här fick faktiskt jag plats, även denna gång.

Efter Nålsögat tog jag en avstickare upp höger vid första stigskiljet. Då kan man sedan via en stentrappa ta sig upp till en fin utsikt med bänk, se kartan. Härifrån är det en kort bit fram till stigen som leder upp till S:t Eriks grotta, nr 4 på kartan. Vid detta stigskilje finns dock ingen karta och av vägvisningsskylten som en gång i tiden visade vägen hänger bara överdelen kvar uppe i trädet. Men jag valde att gå annorlunda, se kartan längre ned.

Så, då ser vi den här kartan igen som visar hur jag gick. Jag ville få till en rundslinga via grottan och gick då som jag markerat fram till nr 4. Det var en fin upplevelse, nästan lite spännande, särskilt om jag hade varit ett barn.

Det var lite vilt och häftigt kring S:t Eriks grotta. Hit till denna grotta flydde alltså öborna för att gömma sig 1719. Tar du dig hit finns en informationstavla att läsa på.

Ungefär där siffran 2 står på kartan fanns gott om blåsippor.

Så var jag framme vid Näckrosdammen, nr 3 på kartan. Inga röda näckrosor ännu, men jag fiskade upp den röda burkcolan ur säcken. Delfinen låg redan i magen. Här var det skönt, sol och vindstilla.

Här passerade jag genom en småväxt bokskog. Men det var bara stammar och grenar kvar, löven var borta. Det blir nog finare när löven är tillbaka.

Jag tycker att även rundslingan inne på ön, uppe i berget är fasligt fin. Skog och utsikt om vartannat. Inte konstigt att den här vandringen ligger med på min topplista.

Och så var det bara den sista biten genom byn ned till färjan. Jäkla va nöjd jag kände mig med allt jag fått uppleva på Marstrandsön, det får bli en hel dröse gillapoäng, igen. Jag tog mitt kamerastativ och klev ombord på färjan.

Filmen från januari 2013.

Barnvagnsvänlig promenad? NEJ, men på kartan finns en lämplig stig för barnvagn utmärkt. Jag gick stora delar av den, kan varmt rekommenderas.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.

#1 - - Karina:

Hej Ronny
Det är ju en riktigt fin vandringsled på Marstrandsön. En härlig upplevelse med fina vyer, broar, jättegrytan, klyftan och klippor. Jag hoppas verkligen att jag får tillfälle att vandra där i början av juni om det nu finns möjlighet att resa till Sverige.
Hälsningar
Karina

Svar: Tack Karina!
Ja vi får hoppas att det lugnat ned sig till dess. Men jag är mycket tveksam.
Men om ifall att bör du verkligen ta en vandring på Marstrand skön. Men sikta på att gå på en vardag då det kan krylla av människor på en sommarhelg
Ha det gött.

Mvh Ronny

#2 - - Therese (hemomkringvandring):

Ååååh… men detta är ju en PERFEKT tur för mig om jag får med mig dottern och någon av hennes kompisar!!

Svar: Och Gemini väl? Hunden kommer att älska Marstrandsön, så mycket vatten att hoppa i överallt 😊Jag fick lite nostalgikänslor när jag läste om din vintriga nattvandring med Gemini och ni övernattade i vindskyddet vid Bjälkerum. Jag vandrade ju med en hund i flera år på nittiotalet och vi övernattade många gånger ute i vildmarken. Men aldrig i vindskydd under snöig vinter och utan brasa. Modigt att som ensam tjej göra det. Det bor nog en äventyrerska i dig. Jag minns en kall höstnatt då vi satt ihopkurade vid brasan intill en liten sjö i terrängen kring Mölnlycke. Det var en härlig kväll i den becksvarta skogen. Man kunde bara så vitt se sjön, det glittrade lite månljus i vattnet. Men någon timma efter att vi lagt oss och brasan slocknat blev det kallt som attan och jag hade ju inte plats för en schäfer i sovsäcken😂 så vi lämnade vindskyddet tidigt på morgonen, väldigt tidigt.

#3 - - Therese:

Ja Ronny, Gemini också såklart <3 Ärligt talat fick han knappt plats i sovsäcken heller.. men när han la sig nere vid fötterna kunde jag i alla fall stänga säcken!! Men ingen av oss kunde röra en fena sedan :) Vet du.. jag tycker det krävs mer mod att gå som ensam tjej i stan på natten, än i skogen!!

Svar: Jo, det ligger något i det. Men det är inte många tjejer (och killar) jag känner som är bekväma ensamma i en stor skog, ens med en hund. Men det är en vanesak. Själv trivs jag ensam i skogen om natten, frihetskänsla och lugn.

#4 - - Inger:

Härliga bilder och film från Marstrand. På Karlstens fästning satt "Lasse-Maja" fången i 26 år innan han blev benådad av kung Carl den fjortonde Johan och det på grund av att han var så duktig på att laga mat.

Svar: 😊😎

#5 - - Karina:

Hej Ronny!
Jag önskar dig en riktigt glad påsk 🐣🌾🌼
Tack för alla fina vandringstips.

Hälsningar
Karina

Svar: Tack själv Karina och Glad Påsk till dig också. Hoppas livet i karantän inte är allt för trist. Man kan gissa att du längtar ut i naturen. 🌲🌳🐝🐜🦟🌻🌼🐫