Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Vandring på Rörö i Göteborgs norra skärgård. Given på min favoritlista.

Vandringar kring Göteborg Bad, Bilder, Bohuslän, Gothenburg, Gravrösen, Göteborg, Nature reserve, Photos, Promenadguide, Ronny Sveum, Schweden, Sevärdhet, Sweden, adventure, aktivitet, attraction, culture, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, fornminnen, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, natural, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skalbank, skärgård, strandpromenad, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsblogg, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, vildmark, västra Götaland, wandern Permalink1
The nature trail around the island goes through beautiful and interesting archipelago nature. The nature trail is about 6 km, with the opportunity to walk shorter.

Småknixig och trevlig naturslinga på ca: 6 km där man bjuds ett spännande och storslaget skärgårdslandskap med mängder av vackra vyer.

Klockan 06:10 satte jag mig i bilen för färd ut till Lilla Varholmen, där en färjetur över till Öckerö väntade, till att börja med. Då visade termometern -1 grad. Men meteorologerna hade lovat härligt varmt vårväder, så förhoppningsvis skulle vinterjackan åka av.

Jag hade flax vid Lilla Varholmen. Bakhjulen hade knappt lämnat land innan färjan styrde mot Öckerö.

Det finns en parkeringsplats vid Burö färjeläge. Sommartid på helger brukar den vara knökad.

Karta ovan från Västtrafik reseplaneraren. Färjorna är avgiftsfria.

Jag tog färjan 07:08 från Burö färjeläge. Rörö ligger längst norrut i Göteborgs skärgård. Först åkte färjan inom Hyppeln (bild nedan). Klockan 07:30 ankom vi till Rörö, den nordligaste av de bebodda öarna i Öckerö kommun. Då hade temperaturen stigit till 7 grader. I samhället bor ca: 240 personer. Här finns affär, café, fiskaffär och en gästhamn. Fisket har präglat Rörö ända sedan 1500-talet.

På kartan ovan har jag kluddat lite med bl.a. röd färg. Jag har t.ex. markerat hur jag gick fram till naturreservatets entré, där naturslingan startar.

För att komma till naturslingan, håll vänster och följ hamnen förbi ICA-butiken. När jag var här med far i augusti 2011 följde vi vattnet längs branta berget bort till badstranden och vidare in på naturslingan och naturreservatet. Men nu fortsatte jag bilvägen förbi den lilla parken med boulebanan och Rörö skola. Sedan såg jag skylten som pekade mot naturreservatet och en minut senare stod jag vid entrén och där börjar naturslingan, orange stig. Där fanns en låda full med naturreservat foldrar

Rörö naturreservat omfattar större delen av Rörö, se röd gräns på kartan. Naturreservatet blev bildat redan 1975 och är på ca: 406 hektar. Naturvårdsförvaltare är Västkuststiftelsen och det är även dem som ombesörjer naturslingorna.

Nu befann jag mig vid röd punkt på kartan. Det finns idag 2 uppmärkta naturslingor på Rörö, en orange och en blå. Den blå slingan fungerar som en förlängning av orange och tillsammans blir dom alltså ca: 6 km, enligt Öckerö kommun. Det är ingen kuperad vandring, men blir ändå ganska tidskrävande på grund av underlaget. Men tiden går fort när man har roligt 😎

Orange slinga inleder på en härligt mjuk, typ traktorstig (fetare punkter på kartan) som senare upphör i höjd med Stora Ersvattnets norra ände där det finns bänkar med bord. Hit kan man rulla en barnvagn, lätt.

Man blir ganska snart varse att det inte är djupa granskogar som dominerar på Rörö och det hade jag inte väntat mig heller. Istället utmärks ön av nästan helt trädlösa hedmarker. Här nere i sydvästra delen av ön breder gräshedar ut sig på de sandiga markerna medan öns höjder och norra del präglas av hällmarker och ljunghedar.

Det var lugnt och fridfullt vid Lilla Ersvatten. Vårsolen hade börjat värma och ingen vind. Det var för att säga det på ren göteborgska GÖTT mos. Nä, inte mos.

Jag tog en nyfiken avstickare upp på en bergshöjd och detta för att en vägvisningsskylt pekade upp mot en grillplats, en grillplats som jag tror att jag kanske inte hittade. Men nu hade jag i alla fall tagit mig upp på en av Ers Kullar och hade en storslagen utsikt över det flacka hedlandskapet runt Stora Ersvatten och bort mot havet där klapperstensfältet tar över, bild ovan. Stora och Lilla Ersvatten omges av högt vass och detta höga vass är mycket populärt bland dem med näbb och vingar.

Bild nedan: Här viker orange slinga av innåt ön för att gena tillbaka. Jag fortsatte in på den blåa slingan som enligt beskrivning skall vara lite svårare. Det fanns gott om ihopsamlat bråte här (och på många andra ställen). I huvudsak sådant som havsströmmarna fört med sig och prytt stränderna med.

Längs naturslingan får man uppleva stora klapperstensfällt, vidsträckta blockmarker och berghällar med drösvis av små potthål, kallade jättegrytor (här spelar tydligen inte storleken någon roll). Om någon känner sig frestad att tälta ute bland klapperstenarna så måste jag göra er besviken, det är tältförbud inom hela naturreservatet.

Naturslingorna är mycket bra uppmärkta. Det var bara på ett ställe som jag inte kunde se nästa blåmålade sten. Men gör man inget korkat utan fortsätter där det verkar mest logiskt så ser man strax nästa blå sten.

Det skall finnas gravar utmed stranden, t.ex gravarna "Engelsmännera". Där tros en hel besättningen från ett engelskt fartyg ligga. Men jag fick inte se några gravar, kanske för att jag inte följde stranden.

Vid Sandvikarna delar sig blå slinga. Eller rättare sagt, här kan man välja att gå en extraslinga runt Tåberget i norr. Rundslingan knyts samman vid labyrinten, bild nedan. Enligt naturreservatets folder är det roligt att spinga omkring i labyrinten, om man har barnasinnet kvar. Men jag skulle antagligen bara bli snurrig i bollen.

Den norra blå rundslingan bjuder på lite lätt knixig vandring över berg och sten, jätte trevligt. Till höger i bilden ovan kan man skymta den höga Brattön

Bild ovan: Vy från Tåberget, dock befann jag mig inte helt uppe vid toppröset, men bra nära. Rakt över Sälö fjorden kan ni se Karlstens fästning på Marstransön. Kanske behövs starka glasögon eller ett förstoringsglas.

Bild nedan: Lite av Tåängen syns, här blir nog fint när det lövas. Nu hade temperaturen nått upp till dygnshögsta, 16 grader i skuggan. Men skugga slapp jag på Rörö. annat än min egen😎

Norra slingan var avklarad och nu följde jag stigen sydostut in över ön. Blå stenar styrde fortfarande mitt liv. Det står i naturreservatets folder att orange och blå naturslinga överensstämmer i stort sett med de gamla "mjölkeväja", som byns kvinnor trampade upp under den tid då djurhållningen var en viktig del av öns ekonomi.

Bild ovan: Min fikaplats. Härifrån såg jag både fästningen och Brattön. Det var ont om bänkar på östra delen av naturslingan. Minns inte att jag såg någon. Vet i 17 om jag såg någon efter Stora Ersvatten. Men det finns mängder av fina berghällar att sitta på.

Strax var jag framme vid frodiga Möddalen, där en del större träd växte. Dom flesta verkade dock ha ramlat omkull.

Så där ja, då var jag tillbaka på orange slinga och inom kort var jag även tillbaka nere i samhället och naturreservatets entré.

Efter en kort rundslinga bortom badstranden var jag nu vid kajen. Mina sista (senaste) tjugo minuter på Rörö tillbringade jag på denna bänk i väntan på färjan.

Om det inte framkommit helt klart  i min text redan så tycker jag det är väldigt fint på Rörö och naturslingan är helt underbar.

Film från den här vandringen. (My movie from this hike, Sorry I speak Swedish).

Barnvagnsvänlig promenad? Nej, men från entrén fram till norra änden av Stora Ersvatten går jättebra. Där finns (när jag var där) bänkar och bord.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.

#1 - - Inger:

Rörö ser riktigt spännande ut. Har varit där flera gånger, men aldrig längre än till färjeläget, då vi varit på väg till eller från Hyppeln och färjan först gick till Rörö.

Svar: Ja där ser man. Och nu när jag åkte till Rörö så åkte färjan inom Hyppeln först. Det verkar som att kapten färja vet vart man skall av och tar en extra omväg för att man skall få njuta lite extra av den fina sjöturen.