Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

En underbar vandring på Fjärås bräckan och runt Borgudden, Kungsbacka kommun

Vandringar Halland Bilder, Ekhagar,, Halland, Kungsbacka, Nature reserve, Photos, Ronny Sveum, Schweden, Sevärdhet, Sweden, Viewpoint, Västsverige, adventure, aktivitet, attraction, beech forest, bokskog, culture, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, fornborg, fornminnen, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, natural, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, sevärt, skogspromenad, skogsvandring, strandpromenad, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsblogg, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, vildmark, wandern Permalink1
This is a self-composed hiking trail. About 10 km long.

Nu skall jag ge tips på en egenkomponerad vandringsslinga ni bara inte får missa. Ca: 10 km lång, uppskattningsvis. Vandringsgänget blev helt lyriska när vi gick den nu i juni. Med orden "detta får du svårt att toppa" ekandes i huvudet körde jag nöjd hemåt. Se kartan nedan, jag beskriver slingan medsols.

Vandringsslingan är mycket lättgådd och bjuder på en mycket varierad och vacker natur. Förutom bräckans härligt böljande landskap med bedårande utsiktsplatser får man en stor dos ädellövskog längs strandpromenaden runt Borgudden.

I detta tips använder jag bilder och filmscener från 5 vandringar från maj till juli nu i år Jag gick under dygnets alla 24 timmar. Kanske fick jag årets finaste nattvandring här. En stor fullmåne gav ett stämningsfullt spöksken i skogen. Trädstammar och grenar kan se så lattjo ut.

Parkeringsplatsen uppe på bräckan i coronatider. Klockan 19 mitt i veckan och smockfull.

Från parkeringsplatsen går man norrut förbi Naturum och vidare på stigen utmed branten på moränvallen i rikting mot Fjärås Kyrka.

Bild ovan: Fin utsikt över slättlandskapet och bort mot Kungsbackafjorden. Utsikten kan avnjutas från rastbänkarna där man också kan släcka törsten vid vattenpumpen. Blå punkt på kartan nedan.

Det finns idag 2 vandringsleder inom naturreservatet, en gul och en röd + Bohusleden (orange) som passerar genom. Hit till vattenpumpen följer man röd led, sedan gul led tillbaka söderut. "Grind" har jag petat in på kartan. Där skall man vika av från gul led och passera genom grinden. Klicka här för att se hela kartan över vandringslederna på bräckan (som är jättefina) + info om naturreservatet.

Nu får man en fin Vy över sjön Lygnern, bild ovan. Rakt ovanför mitt lagringsutrymme av inteligens ser man den bergiga Borgudden sticka ut i sjön, dit sträcker sig denna vandring.

Bild nedan: Underbar stig här i slänten, men så här upptrampat (välklippt?) är det inte alltid kring stigen.

Bild ovan: Härlig vy igen. Det ligger fint, huset Blåsen. Här i hagen viker man av märkt led och följer stigen ned till grinden (strax utanför bildens högra kant).

Efter grinden följer man stigen vidare "rakt" fram. Nu lämnar man naturreservatet och går vidare på omarkerade stigar och mindre grusvägar.

Här kom jag fram till charmiga torpet Sjövik. Jag vet inget direkt mer om torpet än det jag fann att läsa här

Från Sjövik följer man en typ traktorväg ut mot grusvägen som leder fram till Dals säteri. Men före grusvägen svänger man vänster in på en mindre stig (röd punkt på kartan nedan). Den här stigen följer man helt ut till udden. Bokar och andra ädellövsträd förgyller promenaden. Men dom växer bara längs stranden, högre upp dominerar granen.

Bild ovan: Tomtefar hälsar välkommen till tomteskogen. Strax. Först ett besök på den sista av flertalet sandstränder längs norra sidan av udden. Här kan man sommartid njuta av kvällssolen.

Från stranden, röd punkt på kartan nedan, följer man stigen vidare rakt upp från vattnet och över mot östra sidan av udden. På denna sträcka kan man se rester av fornborgen.
OBS: Om man skulle råka följa norra sidan av udden för långt ut blir det bergigt och lite besvärligt = man har gått fel 🤪🥴

Det är lätt att finna fram, det finns bara en tydlig stig och den skall man följa.

Ho ho i tomteskogen. Mysig plats där det alltid är julstämning.

Sablar va fin sträckan runt udden är. Det är bara att gå och njuta. Sandstränder finns det gott om även längs östra sidan av udden.

Döa gamla bjässar finns det flertalet av. Vid kraftig blåst skulle jag nog undvika att placera mig rakt under någon av dem. Kepsen skulle nog ge dåligt skydd.

Bild ovan: Tidig morgon lååångt före tuppen gol.

Ta en titt på kartan. Vid röd punkt tar stigen slut och man drabbas av ett parti grusväg som inte är allt för roligt. Det är en mindre och ganska stenig grusväg. Men när man närmar sig gården Dal har vandringen blivit riktigt fin igen, bild nedan.

Strax efter man passerat gården Dal svänger man in på en stig till höger som leder upp till husklungan (Limmanäs) till höger på kartan ovan. Men strax före husen på toppen av backen skall man in genom grinden till höger, in i hästhagen. Stigen följer man fram till röd punkt på kartan, där man träffar på gul led, igen. Följ gul led åt vänster och vandra på till du ser bilen du skall åka hem i. Om du nu inte åker buss.

Fin utsikt från Svalhögen. Här uppe fick jag ofta sällskap av hästar, Islandshästar.

Bild ovan: Jag och Frodestenen, 4,7 meter hög (stenen alltså). Denna gång kom jag fram till Li gravfält efter att solen gått ned bakom bergen i nordväst. På Vikingagrävfältet skall det finnas 127 resta stenar. Det fanns fler på den tiden det begav sig.

Bild ovan: Minnesstenen på kolerakyrkogården. Inom en minut stod jag vid bilen.

Som sagt, den här vandringen måste ni bara testa, så fin 😁

Och så Filmen. Men herre jösses, nästan 11 minuter lång. Men det är ett gott tecken på hur fin rundan är.

Barnvagnsvänlig promenad? Ha ha ha ha ha ha, Nej som tur är.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.

#1 - - Inger:

Fin vandringsled genom härlig natur, men jag hade nog inte vågat gå genom hästhagen.🐎🌲🌄🦉