Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Toppenvandring på Ålleberg, Falköpings kommun.

Övrigt Västra Götaland Bilder, Nature reserve, Photos, Promenadguide, Ronny Sveum, Schweden, Sevärdhet, Sweden, Viewpoint, adventure, aktivitet, attraction, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, motion, natur, natural, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, skogsvandring, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsblogg, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, vildmark, västra Götaland, wandern Permalink1
Lovely hike on Ålleberg at Falköping (6 - 7 km on marked hiking trail)
Jag fick en kanonfin vandring på Ålleberg, ca: 6 - 7 km på märkt led.

Med en högsta punkt på ca: 335 meter över havet sticker platåberget Ålleberg upp som en ansenlig knöl på Falköpingsslätten. Ålleberg är det högsta av Falköpings platåberg och höjer sig cirka hundra meter över det omgivande landskapet. Ålleberg hittar man strax sydost om Falköping. I stort sett hela berget är skyddat som naturreservat.

9 juni 2020
Jag parkerade på Ållebergs rastplast vid foten av berget, bild nedan.

Vid rastplatsen finns en informationstavla med en karta över Ållebergs vandringsleder. Men jag har valt att använda kartan nedan i detta inlägg.

Jag satsade på att följa leden rakt upp mot bergets norrsida (Ållebergs ände). Det är en ganska brant stig som kan vara lite besvärlig om det är blött och stigen är lerig och hal. För att inte tala om när den är isig, då får man hålla i hatten eller vad man nu har placerat på hjässan. Men det gäller i första hand om man går nedför, alltså om man kommer från andra hållet. Kolla bilden ovan, stigen till höger om mig kom jag senare tillbaka på.

Stigen går brant upp genom vacker lövskog och vidare mot toppen av en typ sandåsrygg , där en bänk är placerad på toppen. Vid bänken mötte jag en jäkligt jobbig typ som påstod att jag kopierat hans häftiga utseende.

Informationstavlan berättar om den 1 500 år gamla och 6 hg tunga guldhalskrage som hittades här i rasbranten 1827. Den gamla grunkan skall tydligen vara ett av de allra finaste guldfynd som gjorts i Sverige.

Stigen påminner om en berg- och dalbana där den slingrar sig fram längs med bergsidan nedanför stupen. Jösses vilken utsikt jag fick över Falbygden och bort mot Billingen, Kinnekulle och massa annat.

Bild nedan: Den här bänken såg lite spännande ut. Det saknades en sittbräda, kanske två om jag försökt sätta mig.

Jag kom fram till en vägvisningsskylt som pekade vänster mot Ållebergs ände. Just där och då visste jag inget om Ållebergs ände, men det kändes rätt att följa stigen då den klättrade vidare uppåt i berget så som kartan visar att leden går. Det brantaste partiet är sista biten upp mot platån (ej luftigt). Väl uppe blir det sedan mycket lättvandrat. Ett platåberg är ju liksom format så att det har branta sidor och en ganska platt ovansida, lite som en tårta.

Vid nästa stigskilje tog jag vänster och strax hade jag en utsikt som heter duga.

Det är häftigt här ute vid stupen, där höga stenpelare reser sig utmed branten. Länsstyrelsen skriver så här: "I diabasen har det på flera ställen bildats klyftor. Ett tydligt exempel på detta är den säregna sten som kallas Predikstolen i norr". Och den där predikstolen ville jag finna nu. Men det gjorde jag inte, trodde jag. Men när jag kom hem till datorn och fick kikat på filmscenerna från vandringen såg jag att den fastnat på film. Men oj va mycket grönt som växt upp kring den. Klicka här för att se en äldre bild på predikstolen utan allt grönt omkring, och även andra färger.

Bild nedan: Osthanget. När min far sysslade med skärmflygning sprang han ut i den öppningen för att lätta från marken. Här uppe finns ett Flygfält där man segelflugit sedan 30-talet.

Bild ovan: Nu kom jag fram till campingplatsen och lite längre fram Ållebergs Cafe & Restaurang, bilder nedan.

Vill man gå en lättare promenad på Ålleberg kan man parkera här och gå en slinga uppe på platån och skopa branterna.

Nu var jag sugen på något gott. Jag styrde stegen mot café dörren men möttes av en skylt som talade om att det var stängt måndag till onsdag. Då var det dumt att vara här på en tisdag.

Från cafét har man en flott utsikt över Mösseberg och Falköping.

Bild ovan: Bänkar & bord vid Västhanget med utsikt västerut över Falan. (även bild nedan).

Jag följde leden vidare söderut genom ett lätt böljande haglandskap. Vilken härlig natur.

Kartan ovan: Så här hade jag gått. Vid den sista röda pricken upphörde plötsligt orange märkning. Jag trodde först att jag kanske missat något stigskilje, men det stämde så bra med kartan att stigen skulle passera strax norr om höjden. Så jag knatade vidare och det blev rätt. Dock var stigen som är inritad på kartan tillbaka mot Västhanget lite difus. Det verkar som man nu mer går något närmare start och landningsbanan tillbaka till cafét.

Från cafét följde jag en härlig stig längs västra sidan av berget norrut.

Bild ovan: Lång trätrappa ned från berget. Den här trappan gör att det är lättare att gå ned här än att gå ned där jag gick upp. Det blev lerigt och halt först där trappan tog slut. Där höll jag på att stå på öronen. Men det finns en taggtråd att hålla sig i om man vill.

Bild nedan: En härlig traktorstig ledde ned till bilvägen strax intill Övre gården.

Vill man kolla in Hokällan, kanske dricka dess vatten som rinner ut från berget, då är det nog bäst att följa bilvägen. Annars kör man tydligen förbi källan, se kartan längre ned. Jag valde bort Hokällan och följde istället en mysig traktorstig precis som vandringsleden. Den var till en början härligt grön och igenväxt, bild ovan.

Bild ovan: Strax framme, parkeringsplatsen skymtar i änden av stigen..

Och så var jag tillbaka på Ållebergs rastplats. Här var det tomt och ensligt nu. Lite dricka sedan rattade jag hem mot Göteborg.

Jag var verkligen kanonnöjd med den här vandringen, så mycket vackert och intressant jag fick uppleva. Men det var en enorm besvikelse att jag inte fick träffat på någon av dom 12 spöken från slaget i Åsle 1389, som jag läst skall bo i berget.

Här finner ni lite mer info om vandringslederna på Ålleberg.

Film från den här vandringen. My movie from this hike.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej, som tur är.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.