Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

"Vandringsled" 10 km vid Kransmossen i Borås kommun. Det blev inte som jag hoppats.

Övrigt Västra Götaland Bilder, Borås, Photos, Ronny Sveum, aktivitet, dagsvandring, dagsvandringar, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, natur, naturguide, naturområde, naturstig, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, skogspromenad, skogsvandring, ute, vandra, vandring, vandringsblogg, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, västra Götaland Permalink2
I walked about 10 km, of which about 7 were on gravel roads and asphalt.

11 maj 2020
Nej det blev verkligen inte som jag hoppats eller trott, långt därfirån. Men jag får nog skylla mig själv lite grann. Jag skulle läst på bättre så hade jag nog kunnat räkna ut alldeles själv att detta inte var något för mig. Då hade jag läst mig till att 10 kilometers spåret var ett motionsspår. Det fanns till och med en bild i min lilla bok "Borås friluftsguide" som tydligt visade detta. Nu blev det först när jag kom fram som jag uppdaga detta. Nedan har jag klistrat in vad Borås kommun skriver om spåret.

Bild ovan: Det var när jag kom fram till den här informationstavlan som jag insåg att detta nog inte kommer bli så bra. Det var nu jag såg att det stod motionsspår efter 10.000 m, inte vandringsled. Men jag såg samtidigt att det finns en vandringsled här. Rödmarkerad och 3 km lång. Jag fick raskt ändra mina planer. Kartan nedan visar alla spåren.

Kartan ovan visar hur jag gick. Jag förändrade min vandringsrutt genom att starta med att gå norra delen av vandringsleden (röda). Därefter fortsatte jag ut på det gröna motionsspåret.

Ganska snart kom jag fram till Kransån. Det var lummigt och grönt kring ån. Våren är kommen även till Borås. Även om temperaturen skvallrade om annat. 5 grader i skuggan.

Under några hundra meter kan man välja att följa Å-stigen längs Kransån. Det ville jag. Stigen är lite knixig och brant. Mycket tid gick åt till att filma här. Det var mossigt och fint i den branta slänten ned mot ån. På andra sidan ån, dit en bro leder, finns en lång träramp utmed ån. Detta är en av sträckorna man tillgänglighetsanpassat längs Kransån.

Å-stigen leder ut på vandringsleden igen efter några hundra kuperade meter. Bild nedan: "Stora stenen" längs Vandringsleden.

Bild ovan: Grillplats vid Filips damm. Här kom jag in på gröna spåret. Vandringsleden hade passat mig utmärkt, härlig stig genom fin natur. Vid ett kalhygge blundade jag. Men nu blev det grusad gångstig och gammal avverkningsväg att knalla på ett bra tag.

Bild ovan: Här gick jag och lyssnade på bilarna som körde förbi nedanför mig på bilvägen mot Gånghester.

Längst bort i öster där grön led svänger norrut vid bostadsområdet i Gånghester fick jag gå på stig ett tag, jippi! 😁  Denna angenäma upplevelse höll i sig fram till att grönvita spåret anslöt, där blev det grusstig.

Bild ovan: Stigen slingrade sig fram genom en mossig granskog. Denna upplevelse kan aldrig bli den samma på grus eller asfaltsväg.

Det finns en fin rastplats med bänkar och bord vid Lilla Häljasjön. Men där satt två tjejer och snattrade, så jag kom mig inte för att filma eller ta en bild.

Bild ovan: Här var jag helt ovetande om att jag strax skulle slippa den grusade gångvägen och istället väntade en evighet på asfalt (kändes så). Det var ungefär här som jag bestämde mig för att sluta filma, jag orkar inte lägga tid på ytterligare en film om en vandringsled som jag inte vill rekommendera. Men visst, har man inget emot att gå på grusvägar och asfalt, så.....
Bild nedan: Rastplats i bersån.

När jag till sist blev befriad från asfalten väntade den finaste biten. Där gröna spåret lämnar övriga spår och gör en sväng uppom Laggarebo blir det någon kilometer på stig och spång.

Bild ovan: Bulle och dricka på Kampabromossen, sedan samtal till en kamrat för att berätta vilken eländig vandring jag var ute på. Men att det just nu var toppen.

Bild ovan: Rastplats vid en av passagerna över Kransån. Nu var det slut på det roliga, stigen övergick i en gigantisk grusväg och några hundra meter senare när gröna spåret letade sig ut till dom övriga spåren igen ersattes gruset av asfalt. Då fick jag kika på vackra detaljer istället.

Grusspåret till vänster fungerar nog som skidspår på vintern, gissar jag.

Mot slutet kunde jag glida in på den tillgänglighetsanpassade trärampen utmed ån. Där är verkligen görfint. Rakt över ån såg jag Å-stigen slingra sig fram i den gröna branten. Strax var cirlkeln sluten.

Summering av det gröna motionsspåret:
Det är en ganska lätt vandring, snälla backar och inte särskilt tidskrävande pågrund av underlaget.
Underlag: Jag uppskattar att ca: 2 km är stig, resten ca: 8 km är grus och asfalt, varav ca: 1 km är en mindre grusstig. Men jag kan sätta min keps på att dom delar av gröna spåret som idag är stig kommer vara grusväg/stig inom några år. Man har faktiskt redan påbörjat detta arbete.

I och med att jag valde att byta bort första delen av gröna spåret mot vandringsleden och Å-stigen så bytte jag bort ca: 1 km grusväg mot stig. Men 7 km på asfalt och grus, det är inget för mig. Speciellt när man vet att skogen runtomkring är full av fina stigar.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej, inte just det gröna spåret.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.

#1 - - Inger:

🤔🏡🏕🌍

Svar: ☔🐧
Ronny Frank Sveum

#2 - - Tony:

Håller med dig här också, det är alldeles för mycket grus- och asfaltvägar.