Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Kvälls"kultur"promenad i Rydboholm, Borås kommun

Övrigt Västra Götaland Bilder, Borås, Photos, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, Västsverige, adventure, aktivitet, attraction, culture, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, friluftsliv, fritid, fågelsjö, hiking, hälsa, inspiration, kultur, kulturreservat, motion, natur, natural, nature, naturguide, naturområde, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, sevärt, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, vandringstips, västra Götaland Permalink1
Kultur och naturpromenad ca: 2,5 km. Culture and nature walk, about 2,5 km

Vad är Rydboholm mest känt för? Dom färggranna björnarna trodde jag. Men där hade jag fel, tänka sig. Det är nämligen textilindustrin som satte Rydboholm på kartan, på alla sätt och vis. 1834 grundades Sveriges första mekaniska väveri här vid Viskan och det lilla brukssamället Rydboholm blomstrade upp. Det finns en kulturled på ca: 2,5 km som berättar historien. Kulturleden ägs och sköts av föreningen Framtid Rydboholm. Den leden var jag här för att gå nu.

Rydboholm ligger mellan Borås och Viskafors. Klockan hade precis passerat 19:30 när jag gav mig iväg ut på kulturleden. Då duggregnade det lätt från en helmulen himmel och det ledde till att det redan börjat mörkna. Så jag bestämde mig för att bara ta ett gäng bilder. Jag hade redan varit i farten hela dagen och hunnit besöka  2 naturreservat före jag kom hit. Mobilen var full av filmscener och i ärlighetens namn hade jag inte så värst mycket tro på den här kulturpromenaden. Något som också skulle visa sig vara fel, tänka sig.

Kartan med info ovan är hämtad från Framtidrydboholm.se

Längs kulturleden får man ha båda ögonen öppna, annars kanske man missar t.ex. rökgången från skorstenen som inte finns längre, nr 8 på kartan.

Bild ovan: Rydboholms kyrka ligger fint vid vattnet. Rydboholmsdammen bildades av att man dämde upp viskan.

Rydboholms kyrka uppfördes 1852 men fick sitt nuvarande utseende 1934 då bl.a. tornet byggdes till. Väveriet i Rydboholm sysselsatte 300 personer och på grund av det långa avståndet till sockenkyrkan ansåg fabrikören att en privat kyrka behövdes för fabrikens anställda.
Kyrkan och den kvarvarande industriella bebyggelsen ligger inom område av riksintresse för kulturmiljövården, med motivet att det är en tidig industriell miljö av stort kulturhistoriskt värde, allt enligt Viskafors.net.

Bild nedan: Kanadagässen hade gässlingar. Flertalet små dunbollar kurade ihop sig intill morsan. Inte mycket till bild. Nu fick jag nästan bita mig i näsan för att inte börja filma. Men hade jag filmat promenaden så hade jag väl inte varit klar förrän nästa morgon.

Nr 1 på kartan är Rydboholms kvarn. Kvarnen var i bruk som kvarn fram till 1923. Jag nöjer mig med att bara lägga in några av informationstavlorna här i tipset.

Ha ha ha ha ha ha, titta, jag går på en STIG i skogen. Det kom som en överraskning. Detta är verkligen en kultur och naturpromenad. Man går nog sammanlagt ca: 1 km på stig i skog.

Bild ovan: Här luktade det bajs. Men med en klädnypa över näsan går det kanske att bada lite längre ned i älven.

Bild ovan: Kvarnen sedd från platsen där tröskverket tidigare låg. Enlig kartan skall det finnas en grillplats här, men den såg jag inte, kanske har den brunnit upp.

Ett parti stig igen, som leder förbi en typ utsiktsterrass.

Bild ovan: Kraftstationen.

När jag gick längs den gamla fabriksbyggnaden på Fabriksvägen kände jag mig ung.

Bänkar med bord och grillplats vid maden. Men den här våtmarken finns ju inte med på kartan. Kartan är väl framtagen till invigningen av den här kulturleden 2010. Och informationstavlan ser man också står på fel ställe. Så visst händer det fortfarande saker i Rydboholm.

Jag hade parkerat mitt emot gamla huvudkontoret för Rydboholms Fabriker. Nöjd och belåten med vad kulturleden gett mig gav jag mig av hemåt. Detta är en mycket lätt promenad, nästan fri från backar.

Barnvagnsvänlig promenad? - Nej!

Inget blev filmat här, nä. Och därför lät jag publicera detta promenad/utflyktstips först. Det behövs nämligen lite mer tankeverksamhet när jag skapar film, och jag har tillfälligt permiterat min hjärna på 40% för att det inte skall bli korsslutning. Men inom någon dag blir det ett underbart vandringstips med film.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.

#1 - - Inger:

Här grönskar det och slånbuskarna står i sin fagraste blom,🏡