Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Härlig vandring vid Nordtorp, gula och grön(vita) spåret, Borås kommun

Övrigt Västra Götaland Bilder, Borås, Photos, Ronny Sveum, Schweden, Sevärdhet, Sweden, Västsverige, adventure, aktivitet, attraction, culture, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, natural, nature, naturguide, naturområde, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, sevärt, skogspromenad, skogsvandring, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, vandra, vandring, vandringsblogg, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, vildmark, västra Götaland, wandern Permalink2
I hiked the yellow trails 5 km and the green(white) trails 10 km. The tracks overlap each other on 700 meters, so the distance was about: 13.5 km. Very nice spruce forest walk with many old ruins. Easy walking, but with some little heavier and harder part in the green(white) trails.

Här knallade jag ca:13,5 km när jag knöt ihop gul (5 km) och grön(vit) vandringsled (10 km).

29 april 2020
Först och främst vill jag ta av mig kepsen och tacksamt buga och bocka för att ha fått uppleva den storslagna naturen längs en vandringsled som går på härliga skogsstigar helt i min smak. Tack SOK 68 för en mycket trevlig och välskött vandringsled, tack tack tack! 😁 Men det tror väl f#n att en skid & orienteringsklubb inte skulle lura iväg mig ut på grusvägar när det finns en hel skog full av stigar 😁

Just det kära läsare, här har ni en riktig pärla till fin skogsvandring, granskogsvandring. Det saknades träd på några ställen men än så länge stod dom flesta kvar och bildar en sådan däringa härlig granskog där marken är täckt av grön mossa. Och f#n om jag inte såg några troll också.

Men det var naturligtvis ingen slump att jag nu befann mig i Nordtorp. Först läste jag om spåren i Borås friluftsguide (SOK 68 spåren). Det fick mig att bli nyfiken. Men det var först när jag läste det som konditionskonnässör Erik Wickström skrev om t.ex. 5 kilometers spåret på sin blogg som jag trodde att detta skulle komma att passa mig.

Nordtorp hittar man strax norr om Sandared och väster om Borås.

Jag parkerade vid SOK Stugan som är startpunkt för vandringslederna. Vid parkeringsplatsen finns en karta över spåren och dess längder. Men här i tipset väljer jag att använda kartan som finns i "Borås friluftsguide".

Jag inledde med att ge mig ut på det gula spåret, som är 5 km långt. Men jag valde bort ca: 700 meter på slutet då det överlappar grön(vita) spårets första 700 meter. Och när den sträckan dessutom går på asfalt och motionsspår var det ett lätt beslut att ta. Båda spåren är märkta motsols så jag fann det därför klokast att gå spåren motsols, då blir det lättare att hålla koll efter markeringar.

Gula spåret 5 km (- ca: 700 meter)

Gula spåret inleder på asfalt, 300 - 400 meter kanske. Men sedan väntade första dosen granskog.

Härlig granskog som övergick i tallskog när jag närmade mig Tänge mosse. Här finns förutsättning för blöt stig. Men efter bra arbete av SOK 68 tog jag mig bekymmersfritt fram. Jag gick förresten i mina löparskor och det gick utmärkt även fast jag inte sprang.

Drygt 1 kilometer avklarad och jag var framme vid nr 2 på kartan, Tänge mosse. Här bedrevs torvbrytning för öltillverkning under 1:a och 2:a världskriget av firman Pripp och Lyckholm. De vackra små skogstjärnarna är dom vattenfyllda gamla torvtagen.

Det var tydligt skyltat vid stigskiljen med pilar.

Bild ovan: På spång över Lofts mosse.

Bild ovan: Gul pil pekade i fel riktning, vilket glädjande nog ledde in mig i en mysig granskog. Det var nog ett aprilskämt som någon ville bjuda oss vandrare och löpare på. Men jag förstår bara inte, hur kan man skriva att Borås är en tråkig stad, åsså kan så här roliga skämt ta plats där.
Efter granskogpartiet, när jag kom fram till ett kalhygge var det bara att följa stigen upp till vänster så var jag inne på gula spåret igen.

Kloka ord som stod där och det borde väl gälla även när man promenerar, även om stötarna vid isättning inte är lika hårda som när man springer. Men det mjukare underlaget måste ju vara skonsammare. Men det finns säkerligen snillen som påstår sig ha forskat sig fram till resultat som visar på annat.

Jag gillar med vilka finurligheter man löst utsatta passager där det kan bli blött och lerigt. Föreningen har inte öst på 1000-tals ton grus och gjort grusväg av vandringsleden. Här t.ex. (bild ovan) har man lagt ut några stenplattor för att underlätta. Blir det mer vatten än så här så väljer man att gå i kängor eller stövlar. Människor som vill vandra får anpassa sig till naturen, inte tvärt om.

Bild ovan: Här var jag klar med gula spåret och vek in på grön(vita) spåret.

Sumering gula spåret: Gula spåret bjöd på en mycket lätt och trevlig vandring. Att Borås kommun klassar det här spåret som "medel" är märkligt. En lättare vandringsled på fina stigar är svår att finna. Men vid regn och i smältningsperioder kan stigarna nog bli ganska blöta och leriga och då kan det vara lämpligt att planera skoval utifrån det.

Grön(vita) spåret 10 km (- ca: 700 meter)

Nu befann jag mig vid röda punkten, se kartan ovan. Kartan skvallrade om att det nu skulle bli mycket knatande på motionspåret. Det var något jag inte alls sett fram mot.

Men motionsspår här vid Nordtorp betyder inte stora breda grusvägar som på så många andra platser. Det var istället som att gå på lite bredare stigar.

Bild ovan: Ett kort uppehåll från motionsspåret då leden tog en usväng bortom en gård.

Nu hade jag lämnat motionsspåret bakom mig och befann mig på en mycket trevlig stig (som man mestadels gör här).

På några ställen var det lite blött och söligt, men kära läsare, vad gör väl det så länge som man får gå på en stig 🤗

Bild ovan: Efter att ha utsatts för en "kort" dos grusväg tog jag en kort avstickare ned till Mönletjärn, namnlös på kartan.

Ett litet skjul som lagt sig till en sista vila?

Bild ovan: Mönletjärn.

Strax var jag tillbaka på spåret och med raska steg bar det av ned mot Mölnebäcken och en spännande bäckravin, nr 3 på kartan. På väg upp genom bäckravinen kan man se spår efter 5 skvaltkvarnar.

Det är lite småspännande att följa stigen upp genom bäckravinen. Gillar man inte att gå på en smal stig i en brant slänt så har jag bara en sak att säga, "så synd för dig". Nä, så farligt är det inte alls, jag överdriver. Men om stigen är blöt och lerig kan det kanske kittla lite i magen om man går nedför.

Nice grillplats bland alla höga granar.

Stigen följer bäckravinen upp till Mölnesjö, som man ser lite av på bilden nedan.

Har ni en lika utvecklad fantasi som jag? Ser ni också skräcken som det mossiga trädet upplever när det med utsträckta spretiga grenar försöker gripa efter hjälp för att inte dras ned i ..ja, hm.

Jag fick endast med ladugården på bild, eller det som är kvar av den. Men vart var husruinen då? Jo, det vet ni som läst info tavlan ovan.

Mitt inne bland granarna, intill stigen, fann jag min rastplats, nr 4 på kartan.
Bild nedan: Ett kalhygge har skapat utsikt åt öster. Men det fanns fler hyggen, många fler.

Där infotavlan ovan stod fanns inte längre någon granskog. Kalhygget som ersatt granskogen har istället skapat en stor öppen yta som gjort att man nu fått lite utsikt bort mot granarna som står next in line på andra sidan kalhygget. Stigen genom hygget var bra rensad och lätt att ta sig fram på.

Strax efter Ivars nya spång kom jag fram till en gunga. Här fanns även ett vindskydd och grillplats.

Mot slutet av spåret lämnar man granskogen och kommer ut på öppna hagmarker. Det är fint med variation och en dos kulturlandskap satt bra nu. Traktorstigen var görskön att följa.

Avslutningen går på asfalt, det var lite segt, men....

Detta är en helt underbar vandring, oavsett om man väljer att gå båda spåren, eller nöjer sig med att gå ett av dem. Men jag rekommenderar starkt att gå båda.

Jag kom hem med sammanlagt 115 filmscener och 63 bilder = att jag gått mellan 17 - 18 km. Men gillar man att se sig själv i bild är det en mycket liten uppoffring😂

Film från den här vandringen. Men OJ, filmen blev över 12 minuter lång. Kan det hänga ihop med att vandringen var så fin?

Det verkar inte finnas någon busshållplats i närheten. Närmaste jag hittat är Skogshill övre i norra delen av Sandared.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej, som tur är.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.

#1 - - Inger:

Oj en sån fin skogspromenad. Där skulle man ha lust att🏕🤔 någon sommarnatt.

Svar: Eller vinternatt 🤕🌜⛄
Ronny Frank Sveum

#2 - - Tony:

Tack för det tipset, dessutom i närområdet. Skall testas.