Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Gudhems klosteruin & Naturreservat Forentorpa ängar. Falköpings kommun

Övrigt Västra Götaland Bilder, Ekhagar,, Ekskog, Nature reserve, Photos, Ronny Sveum, Schweden, Sevärdhet, Sweden, adventure, aktivitet, attraction, culture, filmare, filmer, fornminnen, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, natural, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, resa, sevärt, skogspromenad, skogsvandring, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsblogg, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, västra Götaland, wandern Permalink2
First I made a stop at Gudhem's monastery ruin, then I walked 2.4 km hiking trail in the scenic Nature Reserve Forentorpa meadows.

Först tog jag ett stopp vid Gudhems klosterruin, sedan gick jag 2,4 km vandringsled  i natursköna Naturreservat  Forentorpa ängar.

Mellan Gudhems klosterruin och Naturreservat  Forentorpa ängar är det bara ett långt stenkast (ca: 1 km). Men det är inte orsaken till att jag knökat samman dom i detta inlägg. Klosterkvarnen hittar man nämligen i Forentorp.

9 juni 2020
Jag var på plats i Falköping strax före solen gick upp. När jag en kort stund senare svängde in mot klosterruinen tittade solen fram över berget Billingen och dom första solstrålarna kastade ett orange sken över delar av ruinen. Klosteruinen ligger fint uppe på en åsrygg med milsvidd utsikt.

Gudhems klosterruin hittar man cirka 7 km norr om Falköping längs väg 184 mot Skara. Det är skyltat från vägen.

Detta var ett nunnekloster som grundades under andra hälften av 1100-talet, före 1175. På 1200-talet upplevde nunneklostret sin storhetstid. År 1529 var katastrofen framme, en stor brand ödelade klostret och kvar blev bara ruiner. Klostret återuppbyggdes aldrig utan fick stå och förfalla. Senare förstördes klosterruinen ytterligare när den användes som stenbrott.

När en dr Stig Roth påbörjade utgrävningen av klosterruinen 1928  var det inte mycket som stack upp ovanför jord. Utgrävningarna höll på fram till 1969. Läs mer om utgrävningen här.

Det var rogivande och lite av en andlig upplevelse att knalla runt i klosterruinens labyrint av gångar i ett orange ljus. Här kände jag tidens vingslag i den lite råa morgonluften.Tänk att det redan på medeltiden levde människor här som gick på samma stenplattor som jag gjorde nu och tittade in i samma murväggar. Det är med vördnad och respekt jag tänker på dom kvinnor som levde sina liv här i klostret. Många av dem ligger begravda här under kyrkoruinen eller strax intill. På datorn hittade jag förresten en film om spökjakt här i klosterruinen. Jo jo, spöken....

Drottning Katarina Sunesdotter var dotter till Sune folkunge. Hon var Sveriges drottning som gift med kung Erik Eriksson (1216–1250). Som änka flyttade Katarina till klostret där hon dog 1152 omkring 37 år gammal.

Vid utgrävningarna har många gravar påträffats innanför klostret. Man har även hittat stengrunder till badhus och bageri samt över 4.000 fynd i form av bland annat brodyrsaxar, nålar och bokspännen. Tycker man att det låter det intressant så finns Klostermuséet strax intill ruinen, där kan man se fynd från utgrävningarna.

Fakta hämtad från bl.a. Wikipedia, Gudhem.se.

Efter en trevlig och intressant stund vid klosterruinen gav jag mig iväg mot...

Naturreservat Forentorpa ängar

Jag var ensam även på den här parkeringsplatsen. Bilden är tagen 06:44.

Karta nedan är hämtad från http://www.skaraborgsleder.se/ och den visar den 2,4 km långa vandringsleden i naturreservatet. Vandringsleden är lätt och bjuder på en underbart vacker natur och en hel del intressant kultur som informationsskyltar berättar mer om. Om kulturen tyckte jag bra, men naturen alltså, woff. Wow menade jag!

Naturreservat Forentorpa ängar på Länsstyrelsens hemsida och länk till www.vasttrafik.se.

Efter ett kort stycke på grusvägen stötte jag på vandringsleden, som jag valde att följa till höger, motsols. Strax var jag framme vid en gravhög.

Strax efter jag korsat över forentorpabäcken kom jag fram till en kvarn, där dörren stod öppen.

Här stod en kvarnsten lutad mot väggen, den ser ut som en stor kopia av bröden min mor bakar. Men jag har för mig att mors bröd brukar vara mjukare.

Den röda punkten på kartan ovan visar vart kvarnen står och kartan nedan visar att man lätt kan vandra mellan klosterruinen och kvarnen. Vet dock inte om man kan gå nunnornas väg.

Bild ovan: Utklipp från en informationstavla jag gick förbi strax efter kvarnen.

Bild ovan: Forentorp Grindstugan, där blev jag sugen på våffla med glass (i värsta fall grädde). Men covid-19....... Kossorna verkade dock obekymrade, dom råmade och sket som vanligt, bild nedan.

Det blev bara finare och finare. Det härligt böljande haglandskapet var så vackert. Solen strilade genom lövverket och ljuvligt fågelkvitter skapde en känsla av Edens lustgård.

Det var lite blött och lerigt på några ställen i västra delen av naturreservatet. Vet inte hur mycket det regnat före jag kom hit, men kanske är det klokt att ha bra skor.

Sista raden förtäljer om en forntida ko, har jag läst mig till i efterhand. Missade jag något stort tro?

Leden var tydligt markerat, men på något ställe fick jag lite problem för att markeringsstolparna var låga och gräset började bli högt. Men....äh.

Sicken ljuvlig rastplats, vid den gamla eken precis på sluttampen av vandringsleden. Eken har blivit ett symbolträd för skyddsvärda träd. Den knotiga gamla ekens stam har en omkrets på 4 meter och 28 centimeter. Men hur gammal är den, ingen som vet 🎵 ingen som vet ?

Bild ovan: En minnessten.

Som kartan ovan visar, cirkeln var sluten några meter efter rastplatsen vid eken. Detta är en mycket trevlig vandringsled i ett naturskönt område.

Och här kan ni se filmen.

Barnvagnsvänlig promenad? Nej som tur är inte i Forentorpa ängar, men klosterruinen ligger intill parkeringsplatsen.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.

#1 - - Inger:

Otroligt så mycket spännande och vackert det går att uppleva på en dag om man startar riktigt tidigt.🌄🌞🌛

Svar: Och då är jag bara halvvägs än så länge 🐌🛴
Ronny Frank Sveum

#2 - - Dan:

Detta var ett bra tips, vi har ju vart vid Gudhems klosterruin men inte vandrat där, vi tackar o bugar för detta tipset ;-) Danne o Katarina