Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Risveden i Ale kommun. Vandringsleder - Slereboåns dalgång & Bergsjön

Vandringar Bohuslän & Västkusten Ale kommun, Bergsjön, Bilder, Nature reserve, Photos, Risveden, Ronny Sveum, Schweden, Skepplanda, Sweden, Viewpoint, Västsverige, adventure, aktivitet, attraction, culture, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, forsar, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadguide, promenadstråk, promenera, sevärt, skogspromenad, skogsvandring, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsblogg, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, vattenfall, video, vildmark, västra Götaland, wandern Permalink1
Jag gick en underbar vandring som gissningsvis mäter runt omkring 7 km + (A wonderful hike that I guess measures around 7 km +.)

Det har gått några år sedan jag och far följde Slereboåns dalgång in till vindskyddet vid torplämningen Svedjan. Året var 2013 och den gången låg ån under ett istäcke, det var en vacker upplevelse, film längst ned i inlägget.

15 oktober 2020
Nu var jag tilbaka för att jag hade blivit tipsad genom bloggen om en fin vandringsslinga som även inkluderade Bergsjöns naturreservat. Paret som tipsade mig mejlade en karta där dom markerat hur dom hade gått och färgen på vandringslederna dom följde, se nedan.

Ett STORT TACK, sicken fin vandring ni tipsade om.

Man följer bilvägen "rakt" genom Skepplanda och vidare in i Risveden. Kör till en skylt pekar in mot Röserna. Sedan visar skyltar vidare mot naturreservatets parkering.

På plats på parkering Slereboån. Temperatur 6 grader så på huvudet fick jag placera min varmaste keps.

Första etappen, det är den som på kartan har fått nr 3 och som går i den storslagna Slereboåns dalgång och leder fram till Svedjan. Leden är gulmarkerad. Stigen är lättgådd, men vik gärna av ned mot ån, den är lätt att följa en bit efter "hyllan", se filmen. Då slipper man kliva över så många trädstammar och ris. Det är vilt och vackert som attan.

Naturreservat Slereboåns dalgång bildades 2000 och naturvårdsförvaltare är Västkuststiftelsen.

Det är så livfullt och fridfullt längs ån. Jag följde en pyttestig, eller antydningar till stig är kanske en bättre beskrivning.

När jag kom fram till en liten stenstrand (ej på bild) efter si så där ett par hundra meter, där ån gör en s-kurva blir det jobbigt att följa ån vidare. Här får man välja på att gå tillbaka samma väg eller fortsätta så som jag gjorde rakt upp i branten till höger. Gå så rakt upp som stigningen och hinder gör det möjligt. Det är inte allt för märkvädigt och man kan inte gå fel. Efter knappt hundra meter stöter man på stigen (beroende på hur rakt upp man går).

Kartan nedan har jag lånat från Naturskyddsföreningen och den har jag kluddat lite på. Mellan dom två blåa punkterna följde jag ån, lite höftat så där.

Bild ovan: Tillbaka uppe på stigen. Inom kort var jag framme vid Svedjans halvöppna ängsmark, där jag gick rakt fram i ett stigskiljet. Stigen leder över "ängen" ned till Gäddevadsbäcken och en bro över till vindskyddet. Efter att ha släkt törsten följde jag Gäddevadsbäcken förbi två små vattenfall, där det översta är högst. Vi är ungefär lika höga, jag och fallet. Sevärt skriver Naturskyddsföreningen. Jovars, allt är ju relativt. Men jösses, har ni sett dessa vattenfall?

Kartan ovan finns i foldern "Naturreservat i Risveden" och den fanns i brevlådan vid parkeringen. Kartan är lite oprecis vid Svedjan och vindskyddet. Men jag gick ungefär som jag markerat med orange. Nu hade jag avverkat cirkus 1,5 km.

Strax ovanför vattenfallet (blå punkt) korsar den gula leden Gäddevadsbäcken och några meter senare upphör den gula märkningen vid stigskiljet. Stigen till höger som leder fram till Mickelsdamm är inte markerad. Som kartan visar går stigen utanför naturreservatet, vilket nog kan vara förklaringen. Jag har vitmarkerat stigen, men visst hade det varit önskvärt om det fanns en vägvisningsskylt som pekar mot Mickelsdamm. Då blir det lättare för dem som inte är så hemma på det där med kartgrejset. Det är ju Västkuststiftelsen som markerar och underhåller dom här lederna inom naturreservaten , så vi kan hoppas.....

Gula markeringar dök upp igen vid parkeringsplatsen.

Efter ett tag ändrade vandringen karaktär och färg på markeringsprickarna jag följde. Hittills hade vandringen varit bekväm och lättgådd, det blev ändringen på det nu. Den blå vandringsleden runt Bergsjön är bitvis lite krävande, knixig, vacker och görkul. Bergsjöns naturreservat domineras av gammel barrskog i en småvild och dramatisk terräng. Naturreservatet Bergsjön bildades 2009.

Ett stort arbete har gjorts för att underlätta framkomligheten i branterna på Bergsjöns norra sida. Man bjuds flera utsiktsplatser och några småspännande minuter. Vid snö och is kan ett par partier vara lite luriga. Tror att det då är lättast att gå åt det håll jag gjorde, alltså medsols.

Vandringsleden rundar större delen av sjön, det är magiskt vackert.

Bild ovan: Med stor säkerhet fann jag hur jag skulle gå vidare (bilden är inte arrangerad).

Det är en del medlut från Bergsjön (110 m.ö.h) ned till Slereboåns dalgång (50 m.ö.h). Så det är en ganska lätt vandring. Flera partier med härligt mossig granskog passeras och vildmarkskänsan är total.

Risigt och bergigt, kan jag avsluta med en mer passande bild?

Underbar vandring, sat#n vad nöjd jag blev.

Film från den här vandringen. Men jag vet inte varför vissa scener har fått lite av myrornas krig kvalité. Jag har funderat och kliat mig i huvudet må ni tro. Men......

Film från när jag och far gick här 2013. Filmen börjar med Slereboåns dalgång.

Obs: Det var tur att jag inte ramlade och bröt benen för jag hade noll täckning på mobilen. Jag har Halebop. En kamrat gick här två dagar senare, han hade full täckning med Comviq. Det är nog dax att byta.

Barnvagnsvänlig promenad? Hi hi hi ho ho ho, Nej som tur är.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.

#1 - - Inger:

Oj så fina svampskogen!🌳🌲🎃

Svar: Jo det var en hel del trattisar. Men jag lät dem stå kvar (dom jag inte trampade på). 🥾