Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Promenad i naturreservat Skogastorp & naturreservat Nolgården - Näs. Falköpings kommun

Övrigt Västra Götaland Bilder, Nature reserve, Photos, Promenadguide, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, adventure, aktivitet, attraction, blommor, culture, filmare, filmer, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, friluftsliv, fritid, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, natural, nature, naturguide, naturområde, naturreservat, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadstråk, promenera, sevärt, tourism, trail, trekking, turism, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, vandringsblogg, vandringstips, video, västra Götaland Permalink1
2 nice nature reserves. But I had a hard time getting a good hike. The nature reserves are best suited for shorter walks and just enjoy the place.

2 fina naturreservat. Men jag hade svårt att få till en bra vandring. Naturreservaten lämpar sig bäst för kortare promenader och bara njuta av platsen.

Juni 2020
Min utflykt runt om i Falköpingstrakten gick nu vidare från Forentorpa ängar snett österut till Skogastorp. Där hade jag en förhoppning om att få till en fin och intressant vandring. Men jag hade egentligen noll koll på hur det låg till med stigar och möjlighet att vandra i området. Men Länsstyrelsen hade skickat mig "Din naturguide till Västra Götaland, Skaraborg" och det som stod i den gav förhoppning. Texten nedan är ett urklipp från guiden. "Tid att spendera: runt tre timmar". Det lät bra, då skulle jag nog kunna få ihop en hyfsad lång promenad. Det var i alla fall min tanke. Och jo men visst, en hyfsat lång promenad fick jag 🙄

Så här står det om naturreservatet i guiden: Skogastorp är en fröjd för den natur- och kulturintresserade. Du bjuds på en enastående flora i ett varierat och intressant kulturlandskap. Här finns allt från rikkärr, alvarmarker och frodiga lövskogar till ett välbevarat kulturlandskap med fornåkrar och stenklädda gravkammare från stenåldern. Gravarna kallas för magalitgravar.

Vidare kan man läsa att det nog är blommornas förtjänst att Skogastorp är välkänt och omtalat. Det lät ju inspirerande, så inte konstigt att jag anlände till parkeringsplatsen taggad till 1000. Det var jag inte 90 minuter senare. Men det hade inte med blommorna att göra.

En liten smal grusväg leder fram till en stor rymlig parkeringsplats, där en dassdörr stod inbjudande på glänt. Nu hade värmen stigit till görvarmt, men det fläktade samtidigt ganska skönt. Vinden skulle dock komma att bli ett litet problem när jag filmade, och vinden den tilltog allt eftersom dagen rullade på.

På informationstavlan fanns en pytteliten karta över naturreservatet. Den tog jag bild på, se nedan. I min guide fanns ingen vettig karta som visar stigar eller hur man kan promenera i naturreservatet, så den här fick duga. Från parkeringsplatsen "Här är du!" tog jag mig väster ut. Dom svarta maskarna förstod jag var stigar. Läs här vad Länsstyrelsen skriver om naturreservatet.

Första biten gick över Skogastorpskärret, som skall vara rikt på orkidéer i alla de sorter. Västkuststiftelsen kallar det för orkidéparadiset. Och visst, några orkidéer fick jag syn på, tror t.o.m. att någon smög sig in i filmen.

För att skydda den känsliga marken är det lagt långa spänger som man skall hålla sig på. Och det var bra, spängerna skyddade mig från att bli blöt om fötterna. Kolla bilderna, se så vackert kullarna bölja sig ut över nejden.

Bild ovan: Vilken idyll, Skogastorps kvarn och ett charmigt torp.

Nu skall jag inte försöka framstå som en fena på blommor, då undanhåller jag er sanningen. Mitt största intresse i livet är inte sällsynta blommor, men jag tittar mer än gärna på vackra blommor😁 Mitt mål med besöket var att få till en fin vandring. Men de tiotalet peroner jag stötte på vid Skogastorpskärret gick alla runt med böjda ryggar och letade efter blommor eller växter, om jag tolkade det hela rätt.

Nu kom jag fram till väg 2864, röd punkt på kartan nedan. Fram till hit var jag supernöjd med det jag fått uppleva. Men...hm, några fler besökare till naturreservatet kom jag inte att möta på min vandring denna dag.

Nu skulle jag följa den "svarta masken" vidare mot Hallabrottet, ett kalkstensbrott. Men dit kom jag aldrig. Jag hittade inte maskens ändar trots att jag spejade som en rovfågel.

Istället tog jag mig vidare mot Högstena = 1 km på asfalt. Inte så kul, men jag ville få till en rundvandring och vyerna från landsvägen gick att stå ut med. Långt bortom dom gröna åkrarna reste sig Mösseberg.

Bild ovan: Nu befann jag mig vid den rödaste punkten på kartan nedan, i en smal sträng mitt mellan två åkrar som är skyddad som naturreservat. Jag följde en ganska tydlig stig men som var på gränsen att växa igen. Det vittnade om att det inte är någon större folkvandring här. Detta måste väl vara den väg man förr tog till utmarksbetena på Plantaberget?

Men att följa stigen norrut tillbaka mot Skogastorp blev en något för svår utmaning. Jag kämpade en lång stund i den leriga bergslänten på en igenvuxen stig full av nedfallna träd, gick flera hårda närkamper med rostiga gamla taggtrådar och annat som gjorde terrängen svårforcerad. Jag fann till sist den gamla stigen upp på Plantaberget, tror jag. Det var i alla fall antydningar till en stig, lerig, brant och hal. Men jag tog mig upp till vägen på berget. Det hjälpte mig dock inte mycket, jag kom inte vidare ned till Skogastorp. Så jag fick vända på klacken och gå samma väg tillbaka igen, hela långa vägen förbi Högstena, asfaltsvägen (favorit i repris) och över Skogastorpskärret.

Jag avslutade med att titta till Skogastorps kvarn, det hade ju sett så idylliskt ut på avstånd. Men hade inte en skylt pekat mot kvarnen hade jag aldrig vågat mig in hit. Men uj va fint det var här.

Kvarnen då? Den glömde jag att ta bild på. Tur att filmen finns?

Nä, besöket i naturreservat Skogastorp blev inte alls som jag hoppats på. Men visst, området är vackert och jag gick aldrig i den nordöstra delen, kanske hade det varit lättare att promenera där?

Som avslutning på dagen, före jag styrde kärran hem mot Göteborg, besökte jag även naturreservat Nolgården - Näs. Även här hade jag hoppats få till en vandring, men... nä, det grusades efter några hundra meter när jag inte kom längre. Kartan nedan hade jag inte tillgång till då och kartan på plats vid parkeringsplatsen var allt för "kluddig" för mig. Synd, det var annars mycket vacker här med alla bevuxna grusåsarna.

Naturreservatet har ganska nyligen utökats och är nu 30,7 hektar stort. Men på t.ex. Wikipedia står det fortfarande 4 hektar. Nedan Länsstyrelsens "nya" karta över naturreservatet som visar att fler kullar blivit skyddade. Läs vad Länsstyrelsen skriver om naturreservatet

Bild ovan: Parkeringsplatsen som är markerad på kartan ovan. Jag knatade norrut mot Nolgården och tog mig upp på dom grönklädda knölarna där. Uj va det blåste.

Nolgården såg lite härjad ut.

Bild ovan: Vy bort mot en annan kulle som nu mer ingår i naturreservatet. Det visste jag inte där och då.

Här kan man få se dom oerhört ovanliga växterna, drakblomman, fjädergräs och smalbladig lungört. Nedan har en drakblomma fastnat på bild. Den ser ut att ha sett sina bästa dagar. Fjädergräs såg jag också, det svajar så fint i filmen.

Ja, det var det det. Det blev ingen vandring här, bara en kort promenad. Inte konstigt då att det blev en nattvandring i Änggårdsbegen när jag kom hem.

Film från mina vandringsförsök denna dag.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.

#1 - - Inger:

Du fick iallafall se många vackra och även sällsynta blommor.🌸🌸🌲