Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Fundering på hur det är att vinterbada och på jakt efter utsikt

Vandringar kring Göteborg Bad, Bilder, Göta älv, Göteborg, Photos, Västsverige, aktivitet, foto, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, friluftsliv, fritid, hälsa, inspiration, natur, nature, naturguide, naturområde, naturstig, promenad, promenera, vandra, vandring, vandringsblogg, vandringstips, västra Götaland Permalink3
Vinterbad är ju på tapeten, har jag läst. Befann mig här ute på Mölnesjön uppe i Rannebergen. Men satan va kallt vattnet var nu. Så istället satsade jag på att ta mig ut till stupen mot Göta älvdalen vid Gårdsten/Lövgärdet, för att se om jag kunde finna någon fin utsiktsplats. Jag utgick från Lövgärdesplan. Längst ned i detta inlägg ser ni en karta som visar hur jag gick, och nummer vart bilderna är tagna.

(A short walk (about 2 km, I guess ) around Keiller's pond and out to 2 mountain views)

Parkeringsplatsen vid Lövgärdesplan. Jag följde gång och  motionspåret ner till Keillers damm.

Bild 1: På en trevlig skogsstig intill Keillers damm. Här fanns en grillplats, bild 2. Men strax var jag ute på en bred gångväg igen. Men snön gjorde att det inte blev så stum att gå.

Bild 3: Grillplats ute på udden. Inte så dumt läge.

Bild 4: En skogsstig, inte särskilt brant, leder upp till  "norra" utsikten. Här fick jag en hyfsad vy bort mot Angeredsbron. Jag kollade även in hur utsikten var mellan benen på kraftledningen, bild 5 & 6.

Bild 7: Jag följde stigen tillbaka ner till gångvägen och här befann jag mig på en vall mellan Keillers damm och en mindre damm strax nedanför. Det är mycket kuperat och dramatiskt här med branta berg och djupa dalar som leder ned mot E45:an i väster.

Bild 8 & 9:  Vid den mindre dammens västra ände. Jag hade egentligen tänkt att runda dammen, men det var för lurigt nu med all is på "bron" och runt omkring. Men det var fint här.

Bild 10 & 11: Ute vid södra utsikten. Jag följde ett par fotspår annars hade jag inte hittat ut hit nu med all snön. Här skymmer träd utsikten mot Angeredsbron (om man nu vill se den). Men rakt ned mot älven är det ganska öppet så att man ser både 45:an och E6:an.  Ingen av utsiktsplatserna gav mig dock ståpäls. Men visst, dom var helt okej.

Bild 12: Tillbaka nere vid Keillers damm. Stigen här längs södra sidan gillade jag skarpt. Det var en stor överraskning för jag trodde att jag skulle få stå ut med ett brett motionsspår hela vägen runt dammen.

Bild 13: Bäcken verkade helt frusen, såg inget rinnande vatten just här. Så kändes förresten mina fingrar varje gång jag tog av mig handskarna för att ta en bild. Det var -12 grader i luften, brrrr.

Strax därefter var cirkeln sluten, jag hade rundat Keillers damm. Det blev en ganska kort promenad på gissningsvis cirka 2 km. Detta överträffade helt klart mina förväntningar, man bjuds några riktigt fina partier med härlig granskog längs vattnet.

Detta område finner man i Angered i nordöstra Göteborg.

Jag filmade inget denna gång.

Och du har väl koll på att alla mina vandringstips finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.

#1 - - Inger:

Såg mysigt ut med en promenad i vinterlandskap, det här vi inte varit vana vid de senaste åren. 🌞

Svar: Nä, men nu är det vintrigt värre ⛄

#2 - - Maria Lund :

Hej Ronny!
Jag måste skicka ett enormt stort TACK och applåder för ditt enorma fantastiska engagemang! Hittade din blogg i julas och skaffade så jag hade dina turer i Google Maps, och det är på riktigt det bästa som hänt min telefon. Roligaste appen är nu Google Maps
för att kolla runt vart nästa tur blir och så smidigt att klicka vidare på länk in till din blogg med all beskrivning om leden. Har redan gått flera stycken sen i julas. Har också introducerat och installerat hela processen i mina föräldrars telefoner och dom gillar de lika mycket som jag. Det blev som en julklapp till, och den är redan väl använd och kommer fortsättas användas väl, och vill skicka ett enormt stort tack! Du gör ett fantastiskt jobb! 🌟

Svar: Tusen tack för dom snälla orden, det inspirerar. Jättekul att ni går i mina fotspår 🌞😀🤠

#3 - - Ekot:

Vinterbad är härligt, men rekommenderar att du börjar vid lite snällare temp. Simma lugnt