Gillar du att vandra och göra utflykter? Detta är en blogg som tipsar om fina naturområden i Västra Götaland, Halland, Dalsland + lite mer

Vandring på Arödsberget med Vandringsgänget. Hisings Backa, Göteborg

8. Vandringsgänget från 2010 till idag. Alla våra fina vandringar, Vandringar kring Göteborg Bilder, Gothenburg, Göteborg, Hisingen, Photos, Promenadguide, Ronny Sveum, Schweden, Sweden, Västsverige, adventure, aktivitet, attraction, dagsvandring, dagsvandringar, filmare, filmer, foto, fottur, frilufsa, friluftsaktivitet, friluftsblogg, friluftsliv, fritid, grotta, hiking, hälsa, inspiration, kultur, motion, natur, nature, naturguide, naturområde, naturstig, outdoor, promenad, promenaden, promenadstråk, promenera, skogspromenad, skogsvandring, upplevelse, ute, utflykt, utflyktsmål, utsikt, vandra, vandring, vandringsblogg, vandringsförslag, vandringsled, vandringsleder, vandringstips, vandringstur, video, vildmark, västra Götaland Permalink2
Bild ovan: Fem stolta vandrare som nått fram till Hisings Backas svar på Dovregubbens hall. Det saknas dock två personer på bilden, jag (bakom kameran) och Lennart, som vi tappade bort på berget ovanför stupet.

This hiking tip is about 5 km on unmarked trails. Beautiful and mountainous nature which, despite its small size, offers magnificent wilderness. It is partly hilly and down to the cave it is a bit steep and challenging.

Detta vandringstips är småkuperat och cirkus 5 km. Ja så är absolut min känsla, längden alltså. Dom av mig utsedda personer (utan deras vetskap) till att mäta sträckan med sina gps, glömde av det. Men runt 5 kilometer, med avstickarna, på ett ungefär, si så där. Men det är ganska krävande 5 kilometer, så det tog sin lilla tid. Vi var ute i cirka 2,5 timmar, det inkluderade en blåsig fikastund då solen passade på att gömma sig bakom ett stort svart moln.

På Arödsberget har jag gjort massor av trängingspass dom år jag var aktiv orienterare i slutet av 70- och 80-talet. Området har krympt något sedan dess, i norra delen. Men samtidigt finns idag många fler stigar att välja på och många av dessa stigar fick mitt lilla gäng uppleva på denna kvällsvandring (1 juni 2022).

Naturområdet på Arödsberget är inte stort, men bjuder en storslagen vildmark. På den här vandringsslingan (egenkomponerad), som ni ser på kartan nedan, är utsikt ingen bristvara. Området är nämligen mycket bergigt, en vetskap som nu även mina sex vandringsvänner har berikats med. Två av dem hade förresten redan koll på detta, dom bor nämligen vid Arödsbergets fot.

På orienteringskartan ovan är för ovanlighetens skull nästan alla stigar brunstreckade. På kartan ser ni 19 nummer med röda punkter intill. Det är där jag tog bilderna i detta inlägg. Som ni ser är det ett stort skutt mellan bild 3 och 4. Vandringen där emellan bjuder spännande och vacker natur, så varför jag inte fick knäppt någon bild på denna sträcka får skyllas på filmandet, som upptog nästan allt utrymme i hjärnan denna kväll.

Parkera gjorde vi vid återvinningstationen på Poesigatan (avgift), p:et på kartan ovan och nedan. Men det finns gott om parkeringsplatser söderom också.

Bild 1: Från parkeringsplatsen vid bergets fot är det en lång ihållande stigning upp hit till utsikten vid masten. Ett kort stycke i övre delen brantar det på lite, men utan att vara direkt svårt. Belöningen är en fin utsikt över Hisingen och bort mot västra Göteborg.

Bild 2: Från mastenberget bar det av ned på en lång spång/trätrappa.

Bild 3: Här kunde dom inte samsas om vem som skulle få gå först mot kameran. Det uppstod dock inget blodvite.

Hela vandringen gick vi på skogsstigar, undantaget ett kort stycke längst uppe i nordväst, där vi gick på en asfalterad gångstig. Det var bara tjugotalet meter så det gick att hantera mentalt.

Bild 4: Arödsberget domineras av lövskog, björk, bok och annat med löv på. Men det finns även barrträd, bl.a. en liten fin granskog direkt söder om masten. (ett antal träd = skog).

Bild 5 & 6: Vid vandringens finaste utsikt fikade vi. Här ser man Karlatornet resa sig högt över allt annat. Karlatornet kommer bli Nordens högsta byggnad när det står klart. Men varför solen valde att gömma sig bakom ett moln just när vi befann oss här var väl ändå lite märkligt? I övrigt strålade den ju ikapp med oss hela vägen. Sedan har vi det där med att det började blåsa på oss också, det blev kallt, vilket kortade ned fikatiden och totaltiden vi var ute.

Bild 7: Härlig grönska längs stigen på väg ned till gamla skrifter på stenar.
Bild 8: Och här har vi stenarna med skrifterna. Ett årtal som syns är 1654. Jag har inte lyckats finna någon info om stenarna och platsen på nätet. Men ett par vänner har lagt lite tid på att tyda skrifterna och undersöka området kring stenarna. Enligt dem kan det röra sig om en kungs armé som uppehållit sig här på sin väg till Norge. Men vad vet jag? svar = inget.

Bild 9 & 10: Två av stenarna med skrift på.

Bild 11: En liten äng i södra delen av Arödsberget.
Bild 12: Terrängen är vild här nedanför branterna. Men på stigen går man tryggt, om man låter bli att snubbla.

Bild 13: Va vackert det är denna tid på året. För inte så länge sedan stod denna eken naken.
Bild 14: Underbar skogsstig, så härligt mjuk att gå på. Men strax var den bekvämligheten över för mitt gäng, grottan väntade.

Att ta sig ned till grottan och upp igen skulle komma att bli lite knixigt och krävande, det hade jag förvarslat gänget om. I inbjudan för vandringen hade jag antytt det genom att be dem kolla upp vad som gäller för deras livförsäkring😎, he he. Så märkvärdigt är det dock inte, men det var helt klart ett snäpp värre än vad jag tagit ut dem på tidigare. Nästan lite i samma anda som mina gamla äventyrsvandringar, som ingen i dagens upplaga av Vandringsgänget har fått uppleva.

Hur som helst, jag skrev att den som inte vill gå med ned till grottan skulle istället följa stigen vidare (rödprickad på kartan) ett kort stycke fram till utsikten och där vänta in oss andra vid trädet ni ser på bilden nedan. Men ingen gjorde detta val, ingen hoppade av grottan, frivilligt. Dock tappade vi som sagt bort Lennart på toppen.

Bild 15: Vi gick ned i en ravin rakt söder om grottan. Där ravinen smalnar till vek vi vänster ut på typ en berghylla. Därefter klämde vi oss fram mellan klippblock och sedan via en mycket brant stig tog vi oss den sista biten upp till grottan.
Bild 16: I grottans mynning och mycket nöjda, nöjda med att ha tagit sig genom halva utmaningen. Nu skulle vi upp igen och "klättringen" gick genom en bergsskåra direkt norr om grottan.

Bilden ovan tog Halina när jag (vi) var på väg upp från grottan. Bilden har inget nummer på kartan.

Bild 17: Utsikten blev storslagen när vi närmade oss toppen, och Lennart.
Bild 18: Uppe vid trädet på toppen. En fin prestation av alla, men grym prestation av våra pensionärer. Hade jag haft med skumpa så.....🤗🤠

Bild 19:  Cirkeln var sluten. Här var vi på väg ned igen på stigen som leder upp till masten.

Detta är en mycket fin vandring som jag rekommenderar varmt, med eller utan grotta. Men det är fint uppe på Arödsberget hur man än går. Så om ni går bett på att följa mitt vandringstips, improvisera, det går inte att gå mer än galet och går det galet så hamnar ni med största säkerhet ute i ett bostadsområde. Det finns uppmärkta stigar på Arödsberget men i nuläget ingen bra karta som visar hur dom går.

Filmen från denna vandring. Det är först när ni ser filmen som ni får en tydlig bild av vandringen och naturområdet.

Du har väl koll på att alla mina vandringstips finns på denna google karta. Du hittar även länken i menyn högt upp på vänster sida.

#1 - - Inger:

Vilket äventyr inte långt från Brunnsbo. Det trodde jag inte fanns.
Tack för en trevlig kväll.

Svar: Tack själv Inger. Javisst var det lite av ett äventyr 😀🌞🎵
Ronny Frank Sveum

#2 - - Inger:

Ni verkar haft en mycket fin men tuff vandring.